Film: Seat Leon Kombi, vassare än Golf Kombi

Publicerad: 2013-11-21   Uppdaterad: 2014-01-03

Vi är i Barcelona och provkör nya Seat Leon ST Kombi. Efter en 15-milatripp runt och i staden kan jag utan att tveka utnämna den till märkets bästa bil – hittills. Den har hög säkerhetsnivå, den är komfortabel med väl avstämd fjädring och ett dämpat motorljud. Dessutom är den rymlig, 587 liters bagageutrymme, rimligt prissatt...

Vi är i Barcelona och provkör nya Seat Leon ST Kombi. Efter en 15-milatripp runt och i staden kan jag utan att tveka utnämna den till märkets bästa bil – hittills.

Den har hög säkerhetsnivå, den är komfortabel med väl avstämd fjädring och ett dämpat motorljud. Dessutom är den rymlig, 587 liters bagageutrymme, rimligt prissatt och man kan få det mesta som finns inom VAG-koncernen i form av säkerhetsutrustning och förarassistans som till exempel adaptiv farthållare.  

Den får dra 1 600 kilo på B-kort. Visserligen krävs det då 150- eller 180-hästarsmotorn, annars drar den från 1 300, beroende på version.

Under provkörningen pilade vi runt i Barcelonas intensiva stadstrafik och gav oss därefter upp i omgivande bergsområden. På de slingriga landsvägarna uppskattade vi högt den lättjobbade växellådan och den 150 hästar starka dieselmotorns vridmoment. Läser man på om bilens tekniska data står där 320 Nm i vridmoment men det känns som om där är betydligt mer. Det kan bero på att bilen är lätt, åtminstone lättare än den känns att vara.

1 350 kilos tjänstevikt är i jämförelse med andra bilar i samma storleksklass lågt. (dessutom är det gynnsamt för den som ofta drar släp eftersom det numera är den sammanlagda totalvikten som räknas, dragbilens tjänstevikt behöver inte längre vara högre än släpets totalvikt).

Tre olika körprogram finns, DCC, och påverkar gasresponsen, styrningen och fjädringen. Eco, Individuell och Sport. Denna aktiva chassiteknik som är ett tillval, ger en progressiv styrning som underlättar med mycket servohjälp vid parkeringsmanövrar och den ger en mer direkt styrning när vi kör på de slingriga bergsvägarna.

Priserna börjar på 166 900:-  vilket räcker till en basutrustad 105 hästars bensinare. För 196 900:- får du en dieselversion och en 150 hästars diesel kostar från 218 900 kronor. Lägger du till cirka 20 000 kronor får du med både automatlåda och navigationssystem. Tillvalslistan är omfattande, bilen byggs inom VAG-gruppen och det finns ju en hel del att hämta inhouse.

Utseendet skall man kanske inte kommentera i fraser som snygg eller läcker, klart är i alla fall att många vänder sig om efter bilen och av uttrycken att döma tycker de som jag, att bilen är fräck. Bra backspeglar ingick däremot inte i den nya designen, sikten i de yttre backspeglarna är dålig.

Bilen går att beställa redan nu i Sverige, under introduktionskampanjen får man med viss extrautrustning utan kostnad, till exempel regnsensor och parkeringssensorer fram och bak. Erbjudandet gäller till årsskiftet.

Den som har tid att vänta kan se fram mot en variant med fyrhjulsdrift någon gång under 2014. Priser, motorbestyckning, förbrukningssiffror och dragvikter på den finns inte än.

Rulla till toppen