Dubbat eller odubbat? Välj rätt däck

Publicerad: 2013-11-28   Uppdaterad: 2013-11-29

I stora delar av landet ger antisladdsystem och vinterdäck utan dubb det bästa skyddet mot olyckor. Folksam har granskat testdata för 44 dubbade, 31 nordiska dubbfria samt 11 centraleuropeiska vinterdäck för att undersöka vilken typ av däck som fungerar bäst på vinterväglag i olika delar av Sverige. Granskningen utgår ifrån att det finns ett samband...

I stora delar av landet ger antisladdsystem och vinterdäck utan dubb det bästa skyddet mot olyckor.

Folksam har granskat testdata för 44 dubbade, 31 nordiska dubbfria samt 11 centraleuropeiska vinterdäck för att undersöka vilken typ av däck som fungerar bäst på vinterväglag i olika delar av Sverige. Granskningen utgår ifrån att det finns ett samband mellan bromssträcka och olycksrisk.
− Valet mellan dubbade och dubbfria vinterdäck bekymrar många bilister. Det är därför vi engagerar oss i frågan, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare hos Folksam

Dubbdäck är att föredra från Dalarna och norrut visar Folksams granskning men har du en bil utan antisladd bör du ha dubbdäck var du än bor i landet.

Oavsett däck är de mest avgörande faktorerna för att undvika olyckor antisladdsystem och att anpassa körningen efter underlaget.

Granskningen visar att nordiska dubbfria vinterdäck är bäst anpassade för vinterklimatet i södra och mellersta Sverige. Trots att bromssträckan blir något kortare med helt nya dubbdäck, så är det barmark i de delarna av Sverige så stor del av vintern att dubben slits ner och närmar sig dubbfria däck efter bara något år.

Bor man i norra delen av landet, från Dalarna och uppåt, där väglaget till största delen består av is och packad snö slits inte dubbdäcken i samma utsträckning, och dubben ger kortare bromssträcka. Där är rekommendationen att alltid använda dubbdäck i vintertid.
Det viktiga är att välja rätt typ av däck för det området kör i. Bor och kör man i norra Sverige rekommenderar Folksam dubbdäck, men annars är nordiska dubbfria däck bättre. Men det finns undantag. Om bilen saknar antisladdsystem rekommenderar Folksam att köra med dubbdäck i hela Sverige.
− Även om dubbdäck ger minskad bromssträcka på snö och is när de är helt nya, så minskar effekten redan efter någon säsongs körning på barmark eftersom dubben slitits ned. Om nästan all körning sker i storstadsområden där det oftast är barmark, är dubbfria att föredra, säger Anders Ydenius.

Folksam har använda testdata för nya vinterdäck från tidningarna Aftonbladet, Auto Motor & Sport och Vi Bilägare. Utifrån testdata från 44 dubbade, 31 nordiska dubbfria samt 11 centraleuropeiska vinterdäck har medelvärden räknats ut för bromssträckorna efter däcktyp och underlag.

För att kunna koppla tidningarnas tester av nya däck med verkliga data har Folksam studerat vilka underlag som bilolyckorna skett på.
Olycksmaterialet består av 22500 polisrapporterade olyckor som inträffade under vinterperioden 1dec-31 mars 2009-2013.

Rulla till toppen