Smarta lösningar och påkostad lyx

Publicerad: 2014-09-02   Uppdaterad: 2023-04-18

För 53:e gången har Caravan Salon öppnat sina portar i Düsseldorf. Denna gång visas cirka 1 900 fordon i 11 hallar. Husvagn & Camping är på plats och kollar in nyheterna. Utöver alla nya husvagnar och husbilar finns här tillbehör, stylingfirmor, campingplatser och researrangörer. Vi hittar också en husvagn som är tänkt att användas på sjön,...

För 53:e gången har Caravan Salon öppnat sina portar i Düsseldorf. Denna gång visas cirka 1 900 fordon i 11 hallar. Husvagn & Camping är på plats och kollar in nyheterna.

Utöver alla nya husvagnar och husbilar finns här tillbehör, stylingfirmor, campingplatser och researrangörer. Vi hittar också en husvagn som är tänkt att användas på sjön, en husbil som är tänkt att användas i väglöst land (läs laglöst) och vi hittar husvagnar som är så små och lätta att man kan dra dem efter en moped.

En av de gladaste nyheterna som vi hittills sett är en ny husvagn från Knaus. Den heter Knaus Travelina och är framtagen som en studie, eller koncept som det heter i bilvärlden, och den är både lekfull och seriös på samma gång. Man kan dra den efter nästan vilken bil som helst då den bara väger 650 kilo. Utsidan skvallrar om att detta är något ovanligt, den har till exempel ingen riktig gasolkoffert, utan har istället stora luckor på förtältsidan och invändigt liknar den ingen annan husvagn vi sett.

Kanske litegrann, den har en klassisk men spartansk sittgrupp baktill. Köket består av ett spritkök på en bänkskiva och under bänken står ett kylskåp. Ungefär här slutar det konventionella. Två dörrar står motvarandra och bildar ett v. Vi öppnar dörrarna och ser att det faktiskt inte bara är dörrar, det är i stället en dörr och en vägg. De går att ställa så att man får ett rymligt tvättrum innanför. När man är färdig i tvättrummet viker man in väggen och dörren, och vips har man ett stort köksgolv att beträda.

I tvättrummet finns ett skåp som man kan man skjuta in mot sovrummet för åtkomst därifrån, och under sängen finns ett garage för toaletten som står på en hjulförsedd skiva.

Du kan också stå i förtältet och laga mat och diska om du vill. En bänk med vask och kök kan skjutas ut genom en av de stora luckorna på vagnens sida. Så där håller det på, och de som byggt vagnen her säkert haft lika roligt som vi hade när vi försökte komma underfund med alla dubbelfunktioner. En riktig showstopper är det tveklöst, men om den kommer i serieproduktioen är inte alls lika säkert.

Vi hittade ytterligare en intressant husvagn från Knaus Tabbert Group, som är den lilla vagnens raka motsats. Den heter Tabbert Cellini och har en en stor ”slide outsektion”. Inredningen är så blank och påkostad att man automatiskt både tar av sig hatten och kammar sig innan man kliver in. Köket ser ut som en marmorutställning och sittgruppen i vitt skinn är så inbjudande och fluffig att man tror man är i husvagnshimlen.

Även denna husvagn är en prototyp, men man har tagit beslut om att bygga den i serie. Om den kommer till Sverige är inte klart i skrivande stund. För mig får den gärna komma, en större snackis är svår att tänka sig, på husvagnssidan.

Bland husbilarna hittade vi som vanligt massor av kuligheter. Ford Nugget till exempel. En välkänd tysk husbil byggd på nya Ford Transit, som med sina sköna former och sitt skinande röda skal drog många nyfikna blickar till sig. Den har nästan allt en stor husbil har, och den har så mycket charm och utstrålning att den är svår att motstå. Till vardags är den en lite större familjekombi, men i andra sammanhang förvandlas den snabbt till en husbil. Bakom det framåtvända baksätet finns ett kök och i det förhöjda taket döljer sig en dubbelsäng.

Toalettrum saknas,men en  PortaPotti förvaras i ett skåp och köksvasken används som handfat. Bränsleförbrukningen under blandad körning är 6,4 l/100 km och låga 6,0 på landsvägskörning. Slå det! Hoppas att den hittar återförsäljare även i vårt land.

 

Smarta lösningar och påkostad lyx
Bilen på bilden har bara fyra hjul, vilket är den lilla versionen. Man säljer fler av den stora med sex hjul.

”När kraft möter elegans” skriver Hartmann Specialkarosser i sitt pressmeddelande. Tillsammans med Hünerkopf bygger man specialutrustade monsterbilar avsedda att användas i väglöst land. Bilen på bilden är baserad på en militärversion av Mercedes tyngsta lastbil. Köparna har pengarna, har äventyrslusten och finns i miljön dessa bilar är byggda för, menar tillverkaren, och syftar på ryssar och nyrika kineser.

Inredningen är gjord i gedigen ek, marmor, ”ädel” metall, kristall, läder och exklusiva textilier. Priset? Tja, det beror på. Ungefär åtta miljoner kronor får man betala för bilen på bilden. Byggtid? Cirka 4 000 mantimmar, eller 100 fulla arbetsveckor för en person. Så undvik nästa års julrusch, ställ dig i kö nu.
Caravan Salon pågår 30/8-7/9 2014.

Ett längre reportage från Caravan Salon publiceras i Husvagn & Camping nr 10/2014.

Rulla till toppen