Kampanj mot ”rattsurf”

Publicerad: 2014-12-02   Uppdaterad: 2014-12-02

Sluta Rattsurfa är Transportstyrelsens nya informationskampanj som ska få bilförare att ändra attityd och beteende kring mobilanvändande. – Den som kör 40 kilometer i timmen och tittar ner på sin telefon i två sekunder hinner rulla 22 meter utan att ha en aning om vad som har hänt. Det är det riskbeteendet vi vill få...

Sluta Rattsurfa är Transportstyrelsens nya informationskampanj som ska få bilförare att ändra attityd och beteende kring mobilanvändande.

– Den som kör 40 kilometer i timmen och tittar ner på sin telefon i två sekunder hinner rulla 22 meter utan att ha en aning om vad som har hänt. Det är det riskbeteendet vi vill få bort genom den här kampanjen, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.
Man riktar sig främst till unga vuxna mellan 18 och 30 år eftersom de dels använder mobiltelefon i större utsträckning än andra och dels inte har så lång erfarenhet av bilkörning.

Kampanjen pågår under december, via bio, reklamradio, Youtube och Facebook. Man har även öppnat webbplatsen SlutaRattsurfa.se. Där finns bland annat filmer, radiospottar och ett test där du kan få fram hur riskfyllt ditt beteende är under bilkörning är. Här finns även information om lagen angående användning av teknisk utrustning under körning som infördes i december förra året.

Rulla till toppen