Ett år efter konkursen – så minns vi svenska Cabby

Publicerad: 2017-01-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Verksamhetsberättelsen påminner om en berg- och dalbanetur där uppförsbackar och nedförslut har avlöst varandra. När vi tar pulsen på 50-åringen Cabby väver vi samman dåtid med nutid och framtid. Året var 1964. Beatles toppade listorna. Vi på Saltkråkan hade premiär i den svartvita tv-rutan och tungviktsmästaren Sonny Liston förlorar i boxningsringen sitt tungviktsbälte till Cassius...

Verksamhetsberättelsen påminner om en berg- och dalbanetur där uppförsbackar och nedförslut har avlöst varandra. När vi tar pulsen på 50-åringen Cabby väver vi samman dåtid med nutid och framtid.

Året var 1964. Beatles toppade listorna. Vi på Saltkråkan hade premiär i den svartvita tv-rutan och tungviktsmästaren Sonny Liston förlorar i boxningsringen sitt tungviktsbälte till Cassius Clay. Men det händer även något annat stort. Något som skulle visa sig få hela husvagnsindustrin att höja på ögonbrynen.

Hösten 1964 skapade nämligen Cabbys konstruktör ett förslag på en husvagnsmodell. Grundaren Tore Nilsson hade året innan startat företaget Ingenjörsfirma Anderfors AB som tre år senare skulle ta namnet Cabby Husvagnar AB.

– Det hände något på 1960-talet. Fyra veckors semester kom in i våra liv och plötsligt behövde vi fylla fritiden vi tidigare inte ens haft. Det blev början på något stort för husvagnsindustrin där vagnarna inledningsvis var relativt enkelt utrustade, berättar Cabbys tidigare vd, Svein Valheim.

Ett år efter konkursen – så minns vi svenska Cabby
Cabby 400 – företagets första serietillverkade husvagn. Redan i den, från 1965, tillverkades enligt den så kallade ”Cabbymetoden”. Samma metod som vidareutvecklats genom åren och varit stommen och isoleringen i Cabbys unika kaross sedan begynnelsen.

Cabbys första husvagn har, hur underligt det än låter, koppling till Bofors stridsvagnsmodell 103, även kallad stridvagn S. På den tiden var flertalet traditionellt tillverkade husvagnar äggformade och utrustade med träreglar. En byggmetod Tore Nilsson var minst sagt skeptisk till.

– Stridsvagn S hade en okonventionell byggmetod där flytande polyuretanskum sprutades in mellan väggarnas ytter- och innerskikt. Det blev embryot till den extremt stabila byggkonstruktion som Cabby skulle komma att använda sig av, berättar Svein Valheim.

1964 köpte Tore Nilsson en polyuretanskumspruta från Danmark och bollen var i rullning. Året efter påbörjades serietillverkning av en modell som fick namnet Cabby 400. Ett 50-tal husvagnar klarade ett dussin anställda att tillverka, och de sattes faktiskt samman i en lokal som tidigare var en missionskyrka. Till skillnad från många äggformade husvagnar hade den raka väggar. 390 centimeter lång var den i strumplästen och på bredden två meter jämnt. Vågen stannade på 540 kilo och prislappen låg runt 8 000 riksdaler, vilket idag motsvarar cirka 75 000 kronor.

Det kan tyckas vara en ganska moderat summa jämfört med dagens priser, men man ska också ha i åtanke att utrustningsnivån var milsvid från hur det ser ut idag. Då var punktvärmekamin som tändes med tändstickor och diskho med tillhörande fotpump för vattnet de moderniteter som bjöds. Glöm det där med kylskåp. Glöm det där med dusch och toa.

Ett år efter konkursen – så minns vi svenska Cabby
I början av 1970-talet blomstrade Cabby. Fabriken, som ses i bakgrunden, har sedan invigningen 1968 byggts ut i fyra etapper.

Hur som helst. De svenska husvagnscamparna upptäckte Cabby och mer än så. Satsningen blev en megasuccé och företaget expanderade. Tre år senare stod en ny fabrik klar i utkanten av Kristinehamn. På den tiden Europas största och modernaste husvagnsfabrik även om produktionen i det stora hela var genuint hantverksmässig.

Storhetstiden för Cabby var på 1970- och 1980-talen, med 1976 som pricken över i:et.

– Då sålde vi 3 600 husvagnar vilket är rekord. Men det var inte bara hos Cabby som det var positiva tongångar, hela husvagnsbranschen blomstrade. Det fanns en mängd svenska tillverkare då, men som bekant är det inte många som är kvar idag, säger Sven Valheim.

Motpolen till de gyllene åren var 1992–93.

– Det var under finanskrisen. Det var nästan stendött eftersom räntorna var skyhöga. Men efter finskrisen vände skuten och Cabby fick ny vind i seglen och fram till 2007 pekade kurvan konstant uppåt. Det var under den perioden som det enorma lagret av husvagnar byggdes upp utan att någon drog i handbromsen, förklarar Svein Valheim.

Ett år efter konkursen – så minns vi svenska Cabby
Helikoptertransport krävdes för att de två beställda Cabby DeLuxe 530C (1973) skulle kunna levereras till den otillgängliga arbetsstationen på en bergtopp på Grönland.

2008 kom en ny finanskris och plötsligt stod Cabby där med 1 200 husvagnar i lager. Och även om marknaden var långt ifrån lika död som 1992–93 var den allt annat än hälsosam.

– Alla dessa nya husvagnar som stod på gården och bara kostade pengar. Det tog oss åratal och en rekonstruktion att komma ned på noll, säger Svein Valheim.

Efter rekonstruktionen våren 2014 tingades en tredjedel av de anställda lämna företaget och man
producerade bara husvagnar mot befintlig order. Inga husvagnar fanns i lager och Cabby började arbeta efter en kapitalsnål modell.

– Inget hokus pokus utan sunt förnuft och lågt kapitalbindande. Vi ska tjäna pengar innan vi kan göra av med dem, sa Svein Valheim till Husvagn & Camping i en intervju i maj 2015.
 
Fast visst fanns det orosmoln, för det går inte enbart att leva på gamla meriter. Husvagnsförsäljningen överlag ser inte alls ut som den en gång i tiden har gjort. Exempelvis såldes det cirka 21 000 husvagnar i Norden för åtta år sedan. Nu ligger siffran någonstans på 8.000–9.000 exemplar.

De flesta förknippar Cabby med husvagnar, men företaget har även ett förflutet i husbilsbranschen.

– Husbilstillverkning höll Cabby på med på 1990-talet och till en början handlade det om moduler och inte hela husbilar. Under åren 2003–09 byggde Cabby egna husbilar. Då tillverkningen var på max 40 exemplar per år togs beslutet att lägga all kraft på det vi är bäst på, och det är husvagnar för nordiskt klimat, menar Svein Valheim.

Cabby har unde de senaste åren stått inför stora utmaningar. Man har haft stark framtidstro och ambitionen har alltid varit att ligga i framkant när det gäller utveckling.

– Vi har alltid varit innovativa och först på marknaden med en mängd olika lösningar och det ska vi fortsätta med. Vi ska ligga i en teknisk framkant. Vi ska skapa lösningar som gör det enklare och bekvämare att använda husvagn. Vi ska vara i ständig produktutveckling och jobba med effektiviseringar i alla led, sa Svein Valheim till Husvagn & Camping i en intervju i maj 2015.

Ett år efter konkursen – så minns vi svenska Cabby
En av Cabbys nyare modeller. Läs om Cabby Cruze och vårt första intryck längre ner i artikeln.

De senaste åren Cabby lanserade flera nya modeller och orderingången har varit bra under omständigheterna. I början av januari 2016 hade Svein Valheim ett möte med företagets bank och fick då beskedet att banken drar in alla krediter. Strax därefter lämnades konkursansökan in till Karlstads tingsrätt. I mars skrev vi att Polar köpte rättigheterna till varumärket Cabby.

Cabby år för år

1964: Konstruktörerna lägger fram ett första förslag till en husvagn för fyra personer.
1972: En egenutvecklad central värmepanna lanseras, Cabby 2000 som senare får namnet Swetherm.
1976: Slår rekord och säljer 3 600 husvagnar.
1987: Blev först på marknaden med separat hygienutrymme samt gummikappa under tält- och vinkellist, vilket gav en helt tät vagn.
1992: Blev årets branschnyhet på Elmiamässan med en unik kylskåpsventilation i taket.
1995: Först på marknaden med kassettoalett som standard.
1997: Lanserar uppvärmda avlopp.
2000: Först på den nordiska marknaden med Alkos chassi.
2002: Kommer med vattenburen golvvärme och är även här först ut (som standard 2004)
2006: Lanserar power lock som eliminerar köldbryggor och stärker vagnen.
2007: ATC-antisladdsystem blir standard.
2012: Soft close i både luckor och lådor (kom 2007 i lådor)
2013: Vinner priset ”European Innovation Award” i samband med mässan i Düsseldorf för förbränningstoaletten CabbyLoo.

Detta har hänt

Cabby lanserar prissänkt specialutgåva
Nya besked om konkurshotat Cabby
Cabby fortfarande under rekonstruktion
Cabby får ny ägare
Cabby under rekonstruktion
Cabbys varumärke sålt till annan husvagnstillverkare

Förta intrycket

Husvagn: Cabby Cruze 520 Singel
Husvagn: Cabby 570 F3P
Husvag: Cabby 620 F2C Family

Rulla till toppen