Vad händer med garantin vid konkurs?

Publicerad: 2016-04-05   Uppdaterad: 2023-04-18

På senare tid har den svenska husvagnsmarknaden drabbats av två konkurser. Först var det Mobile Living Group och nyligen Cabby. Kvar står de kunder som nyligen köpt en husvagn eller en husbil av de konkursdrabbade bolagen, med fritidsfordon som de inte vet om de kan få garantireparationer på, eller hur det är med reservdelsförsörjning. När...

På senare tid har den svenska husvagnsmarknaden drabbats av två konkurser. Först var det Mobile Living Group och nyligen Cabby.

Kvar står de kunder som nyligen köpt en husvagn eller en husbil av de konkursdrabbade bolagen, med fritidsfordon som de inte vet om de kan få garantireparationer på, eller hur det är med reservdelsförsörjning.

När det gäller Cabby meddelar Polar, som tagit över Cabbys varumärke och reservdelshantering, att garantierna upphörde i och med konkursen. Det gäller såväl täthets- som fabriksgarantierna. Men det finns ljus i mörkret. Många detaljer i husvagnarna kommer från stora tillverkare och inte från Cabby. Varumärken som Alde, Dometic, Thetford och Truma omfattas ofta av en egen garanti. Man kan alltså fortfarande få garantireparationer utförda på enskild utrustning. Polar har ambitionen att hjälpa Cabyyägare med reservdelar, råd och hjälp.

För de som har köpt fordon från Solifer via Mobile Living Group gäller garantier fullt ut på husvagnar och husbilar inregistrerade före 2015. I köpet ingick en förlängd garanti, men den gäller inte.

Solifer husvagnar och husbilar inregistrerade under 2015 och 2016 har inga garantier på själva bodelen, men det går att få hjälp av den norska importören av märket, information och kontaktuppgifter finns på www.solifer.com/no

Fiats garantier, för själva bildelen, gäller som vanligt och man kan vända sig till sin närmaste auktoriserade Fiatverkstad för garantireparationer.

Läs mer:
Cabby sålt till annan husvagnstillverkare
Mobile Living Group i konkurs

 Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen