Helsingborg moderniserar turistservice

Publicerad: 2016-10-13   Uppdaterad: 2016-10-17

Efter flera års minskade besökssiffror hos stadens turistbyrå erbjuds nya alternativ för turister i Helsingborg. Från och med mitten av oktober stänger Helsingborgs stad turistbyrån på Dunkers Kulturhus för gott. – Vi ser att våra besökare allt oftare söker sin information och inspiration via andra kanaler än turistbyrån. Därför anpassar vi oss nu efter besökarnas...

Efter flera års minskade besökssiffror hos stadens turistbyrå erbjuds nya alternativ för turister i Helsingborg.

Från och med mitten av oktober stänger Helsingborgs stad turistbyrån på Dunkers Kulturhus för gott.
– Vi ser att våra besökare allt oftare söker sin information och inspiration via andra kanaler än turistbyrån. Därför anpassar vi oss nu efter besökarnas önskemål och beteende, säger Emma Håkansson, turistchef i Helsingborgs stad.

Man vill därför utöka sin besöksservice till att vara tillgänglig dygnet runt och inte beroende av öppettider, bland annat genom att arbeta med hemsidor, appar, sociala medier och digitala infokiosker på stan.
– Vår vision är att möta alla stadens besökare med ett sms redan när de ankommer till staden där vi hälsar dem välkomna och tydligt berättar var de hittar rätt information, säger Emma Håkansson.

En annan satsning är att utveckla verksamheten med cykelburna turistinformatörer i city samt att fortsätta med lokala så kallade greeters som hjälper besökare med information. Man vill även utöka förra årets satsning på InfoPoints där bland annat hotell och resebyråer har utbildats för att ge service åt stadens turister.

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen