50 år med svenska Cabby

50 år med svenska Cabby

Publicerad

Verksamhetsberättelsen påminner om en berg- och dalbanetur där uppförsbackar och nedförslut har avlöst varandra. När vi tar pulsen på 50-åringen Cabby väver vi samman dåtid med nutid och framtid.

Året var 1964. Beatles toppade listorna. Vi på Saltkråkan hade premiär i den svartvita tv-rutan och tungviktsmästaren Sonny Liston förlorar i boxningsringen sitt tungviktsbälte till Cassius Clay. Men det händer även något annat stort. Något som skulle visa sig få hela husvagnsindustrin att höja på ögonbrynen.

Hösten 1964 skapade nämligen Cabbys konstruktör ett förslag på en husvagnsmodell. Grundaren Tore Nilsson hade året innan startat företaget Ingenjörsfirma Anderfors AB som tre år senare skulle ta namnet Cabby Husvagnar AB.

– Det hände något på 1960-talet. Fyra veckors semester kom in i våra liv och plötsligt behövde vi fylla fritiden vi tidigare inte ens haft. Det blev början på något stort för husvagnsindustrin där vagnarna inledningsvis var relativt enkelt utrustade, berättar Cabbys tidigare vd, Svein Valheim.

Cabby 400 – företagets första serietillverkade husvagn. Redan i den, från 1965, tillverkades enligt den så kallade "Cabbymetoden". Samma metod som vidareutvecklats genom åren och varit stommen och isoleringen i Cabbys unika kaross sedan begynnelsen.

Cabbys första husvagn har, hur underligt det än låter, koppling till Bofors stridsvagnsmodell 103, även kallad stridvagn S. På den tiden var flertalet traditionellt tillverkade husvagnar äggformade och utrustade med träreglar. En byggmetod Tore Nilsson var minst sagt skeptisk till.

– Stridsvagn S hade en okonventionell byggmetod där flytande polyuretanskum sprutades in mellan väggarnas ytter- och innerskikt. Det blev embryot till den extremt stabila byggkonstruktion som Cabby skulle komma att använda sig av, berättar Svein Valheim.

1964 köpte Tore Nilsson en polyuretanskumspruta från Danmark och bollen var i rullning. Året efter påbörjades serietillverkning av en modell som fick namnet Cabby 400. Ett 50-tal husvagnar klarade ett dussin anställda att tillverka, och de sattes faktiskt samman i en lokal som tidigare var en missionskyrka. Till skillnad från många äggformade husvagnar hade den raka väggar. 390 centimeter lång var den i strumplästen och på bredden två meter jämnt. Vågen stannade på 540 kilo och prislappen låg runt 8 000 riksdaler, vilket idag motsvarar cirka 75 000 kronor.

Det kan tyckas vara en ganska moderat summa jämfört med dagens priser, men man ska också ha i åtanke att utrustningsnivån var milsvid från hur det ser ut idag. Då var punktvärmekamin som tändes med tändstickor och diskho med tillhörande fotpump för vattnet de moderniteter som bjöds. Glöm det där med kylskåp. Glöm det där med dusch och toa.

I början av 1970-talet blomstrade Cabby. Fabriken, som ses i bakgrunden, har sedan invigningen 1968 byggts ut i fyra etapper.

Hur som helst. De svenska husvagnscamparna upptäckte Cabby och mer än så. Satsningen blev en megasuccé och företaget expanderade. Tre år senare stod en ny fabrik klar i utkanten av Kristinehamn. På den tiden Europas största och modernaste husvagnsfabrik även om produktionen i det stora hela var genuint hantverksmässig.

Storhetstiden för Cabby var på 1970- och 1980-talen, med 1976 som pricken över i:et.

– Då sålde vi 3 600 husvagnar vilket är rekord. Men det var inte bara hos Cabby som det var positiva tongångar, hela husvagnsbranschen blomstrade. Det fanns en mängd svenska tillverkare då, men som bekant är det inte många som är kvar idag, säger Sven Valheim.

Motpolen till de gyllene åren var 1992–93.

– Det var under finanskrisen. Det var nästan stendött eftersom räntorna var skyhöga. Men efter finskrisen vände skuten och Cabby fick ny vind i seglen och fram till 2007 pekade kurvan konstant uppåt. Det var under den perioden som det enorma lagret av husvagnar byggdes upp utan att någon drog i handbromsen, förklarar Svein Valheim.

Helikoptertransport krävdes för att de två beställda Cabby DeLuxe 530C (1973) skulle kunna levereras till den otillgängliga arbetsstationen på en bergtopp på Grönland.

2008 kom en ny finanskris och plötsligt stod Cabby där med 1 200 husvagnar i lager. Och även om marknaden var långt ifrån lika död som 1992–93 var den allt annat än hälsosam.

– Alla dessa nya husvagnar som stod på gården och bara kostade pengar. Det tog oss åratal och en rekonstruktion att komma ned på noll, säger Svein Valheim.

Efter rekonstruktionen våren 2014 tingades en tredjedel av de anställda lämna företaget och man
producerade bara husvagnar mot befintlig order. Inga husvagnar fanns i lager och Cabby började arbeta efter en kapitalsnål modell.

– Inget hokus pokus utan sunt förnuft och lågt kapitalbindande. Vi ska tjäna pengar innan vi kan göra av med dem, sa Svein Valheim till Husvagn & Camping i en intervju i maj 2015.
 
Fast visst fanns det orosmoln, för det går inte enbart att leva på gamla meriter. Husvagnsförsäljningen överlag ser inte alls ut som den en gång i tiden har gjort. Exempelvis såldes det cirka 21 000 husvagnar i Norden för åtta år sedan. Nu ligger siffran någonstans på 8.000–9.000 exemplar.

De flesta förknippar Cabby med husvagnar, men företaget har även ett förflutet i husbilsbranschen.

– Husbilstillverkning höll Cabby på med på 1990-talet och till en början handlade det om moduler och inte hela husbilar. Under åren 2003–09 byggde Cabby egna husbilar. Då tillverkningen var på max 40 exemplar per år togs beslutet att lägga all kraft på det vi är bäst på, och det är husvagnar för nordiskt klimat, menar Svein Valheim.

Cabby har unde de senaste åren stått inför stora utmaningar. Man har haft stark framtidstro och ambitionen har alltid varit att ligga i framkant när det gäller utveckling.

– Vi har alltid varit innovativa och först på marknaden med en mängd olika lösningar och det ska vi fortsätta med. Vi ska ligga i en teknisk framkant. Vi ska skapa lösningar som gör det enklare och bekvämare att använda husvagn. Vi ska vara i ständig produktutveckling och jobba med effektiviseringar i alla led, sa Svein Valheim till Husvagn & Camping i en intervju i maj 2015.

Cabby Cruze 520 Singel

En av Cabbys nyare modeller. Läs om Cabby Cruze och vårt första intryck längre ner i artikeln.

De senaste åren Cabby lanserade flera nya modeller och orderingången har varit bra under omständigheterna. I början av januari 2016 hade Svein Valheim ett möte med företagets bank och fick då beskedet att banken drar in alla krediter. Strax därefter lämnades konkursansökan in till Karlstads tingsrätt. I mars skrev vi att Polar köpte rättigheterna till varumärket Cabby.

Cabby år för år

1964: Konstruktörerna lägger fram ett första förslag till en husvagn för fyra personer.
1972: En egenutvecklad central värmepanna lanseras, Cabby 2000 som senare får namnet Swetherm.
1976: Slår rekord och säljer 3 600 husvagnar.
1987: Blev först på marknaden med separat hygienutrymme samt gummikappa under tält- och vinkellist, vilket gav en helt tät vagn.
1992: Blev årets branschnyhet på Elmiamässan med en unik kylskåpsventilation i taket.
1995: Först på marknaden med kassettoalett som standard.
1997: Lanserar uppvärmda avlopp.
2000: Först på den nordiska marknaden med Alkos chassi.
2002: Kommer med vattenburen golvvärme och är även här först ut (som standard 2004)
2006: Lanserar power lock som eliminerar köldbryggor och stärker vagnen.
2007: ATC-antisladdsystem blir standard.
2012: Soft close i både luckor och lådor (kom 2007 i lådor)
2013: Vinner priset "European Innovation Award" i samband med mässan i Düsseldorf för förbränningstoaletten CabbyLoo.

Detta har hänt

Cabby lanserar prissänkt specialutgåva
Nya besked om konkurshotat Cabby
Cabby fortfarande under rekonstruktion
Cabby får ny ägare
Cabby under rekonstruktion
Cabbys varumärke sålt till annan husvagnstillverkare

Förta intrycket

Husvagn: Cabby Cruze 520 Singel
Husvagn: Cabby 570 F3P
Husvag: Cabby 620 F2C Family

On
Off

1 kommentarer

  • Familjeföretag hyr ut

    Familjeföretag hyr ut

    Lödde Husvagnar i Löddeköpinge har över 30 års erfarenhet av branschen. Successivt har familjeföretaget vuxit och nu tar de även steget in i uthyrning av husbil och det via konceptet Rent and Travel.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-03 08:06

  • Husbilskampen involverar fler

    Husbilskampen involverar fler

    Husbilskampen – opinionskampanjen som HRF driver i nära samarbete med SCR Svensk Camping och Caravan Club rullar vidare och det med ett bredare omtag.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-31 08:59

  • Stora Nolia ställer in

    Stora Nolia ställer in

    Enligt Nolia AB:s vd har det kämpats in i det sista för att kunna genomföra årets mässa Stora Nolia i Piteå. Till slut gick det inte längre.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-30 08:53

  • Caravan Salon senareläggs

    Caravan Salon senareläggs

    Världens största mässa för mobil fritid, Caravan Salon i Düsseldorf, kommer att flyttas fram på grund av pågående coronapandemi. Men det handlar bara om ett par dagar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-29 07:32

  • Hymer Group avstår årets mässor

    Hymer Group avstår årets mässor

    Vecka 19 sände Erwin Hymer Group ut ett pressmeddelande som förkunnar att de hoppar av all mässverksamhet för 2020.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-28 07:49

  • Rätt försäkrad vid uthyrning/hyra?

    Rätt försäkrad vid uthyrning/hyra?

    Intresset för att resa med husbil är större än någonsin och då är det är viktigt att vara rätt försäkrad. Försäkringarna ger bra skydd men det finns det en del luckor att se upp med. Konsumenternas Försäkringsbyrå ger råd om vad man bör tänka på.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-27 08:37

  • Podd för motorälskare

    Podd för motorälskare

    I början av mars lanserade P4 en ny poddserie – Bil i P4. Det är serien för alla som älskar gamla bilar, ombyggda bilar, snabba bilar, ovanliga bilar eller bilar som bara stått orörda i ett garage i 45 år.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-03 07:40

  • Företag väljer camping

    Företag väljer camping

    I dessa coronatider är det tufft för hotellbranschen, men för landets ledande campingkedja First Camp har det visat sig att många företag söker sig till campingarnas företagsboenden.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-02 08:27

  • Uthyrning hos Nordic Center

    Uthyrning hos Nordic Center

    Intresset för camping har ökat de senaste åren, likaså möjligheten att hyra ett semesterfordon. Därför breddar Nordic Center i Lindome verksamheten genom att ansluta sig till konceptet Rent and Travel.

    Nyheter Redaktionen, 2020-07-01 07:18

  • Camping-TV-serie gör comeback

    Camping-TV-serie gör comeback

    Böda Camping är en dokumentärsåpa som sändes i omgångar mellan 1 november 2010 och 23 oktober 2014. Nu kommer tv-serien tillbaka.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-30 08:12

  • EuroTents blir Wera

    EuroTents blir Wera

    Tillhör ni dem som undrar vart förtältstillverkaren Eurotents och deras produktsortiment har tagit vägen? Ni kan vara lugna, produkterna finns kvar fast med ett annat namn.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-29 07:07

  • Kareby Bil flirtar med husbilsfantaster

    Kareby Bil flirtar med husbilsfantaster

    Svenskarnas ökade intresse för camping har gjort att Kareby Bil i Kungälv utökar sin verksamhet. Nu blir bolaget återförsäljare av Knaus husbilar och en del av uthyrningskonceptet Rent and Travel.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-26 08:01

  • Skattekampen rullar vidare

    Skattekampen rullar vidare

    Med varsamhet och respekt inför pandemin rullar husbilssäsongen 2020 igång så smått. En säsong som kommer att präglas av semester på hemmaplan.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-25 07:56

  • Svea Husbilar expanderar

    Svea Husbilar expanderar

    Svea Husbilar är inne i en expansiv fas och öppnar nu sin tredje anläggning. Satsningen gör det möjligt för koncernen att utöka och nischa sig. De nya lokalerna i Kinna blir en renodlad husbilsanläggning.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-24 07:49

  • Säsongsstart 2020: ”Ny kategori campare”

    Säsongsstart 2020: ”Ny kategori campare”

    Den första stora camping-helgen har nyligen avverkats – påsken. Ska vi summera hur det såg ut på landets campingplatser blir det en salig blandning.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-23 07:42

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

  • Husvagn & Camping 2020-07

  • Husvagn & Camping 2020-06

  • Husvagn & Camping 2020-05

  • Husvagn & Camping 2020-04

  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842