Snart kan du åka till kontinenten med eldriven färja

Publicerad: 2017-01-24   Uppdaterad: 2023-04-18

Två av färjorna som trafikerar Helsingborg–Helsingör ska konverteras till eldrift, och trafikstarten för den första färjan blir redan i sommar. Det här är en investering på 300 miljoner kronor. Det är de dieselelektriska färjorna Aurora och Tycho Brahe som nu ska bli eldrivna, med hjälp av vätskekylda litiumjonbatterier på totalt 4.160 kWh. Batterierna laddas i...

Två av färjorna som trafikerar Helsingborg–Helsingör ska konverteras till eldrift, och trafikstarten för den första färjan blir redan i sommar. Det här är en investering på 300 miljoner kronor.

Det är de dieselelektriska färjorna Aurora och Tycho Brahe som nu ska bli eldrivna, med hjälp av vätskekylda litiumjonbatterier på totalt 4.160 kWh. Batterierna laddas i hamn och det måste gå undan: laddningen får som mest ta nio minuter.

Batterierna har alltså lika hög kapacitet som 42 Tesla Model S P100D. I färjan väger batteripaketet 80 ton och de installeras i fyra containrar.

En intressant detalj är att ”laddsladden” kopplas in med hjälp av en laserstyrd liten robot.

Snart kan du åka till kontinenten med eldriven färja

Ungefär en femtedel av alla fordon som korsade Öresund gjorde det med HH Ferries, med marknadsföringsnamnet Scandlines, färjor mellan Helsingborg och Helsingör. Det innebär drygt 50.000 passagerare och 9.000 fordon varje dag. Restiden påverkas inte alls.

”Så här långt har dieselmotorer varit den enda realistiska lösningen, men nu satsar vi stort på att göra färjorna batteridrivna”, säger Henrik Rørbæk, vd för HH Ferries, till Miljönytta.se.

Han beskriver elkonverteringen som ”goda nyheter för fisk, fåglar och människor kring Öresund” och satsar på att halvera utsläppen. Dieselmotorerna ska faktiskt finnas kvar i båtarna ”som nödlösning” men de ska inte användas.

Rulla till toppen