Snart kan husbilen eller dragbilen för husvagnen bli betydligt dyrare att köpa. Om regeringens nya förslag går igenom tvingas köparna betala en hög straffskatt – och det kan drabba hela branschen.
Regeringen har lagt fram ett förslag om ett bonus/malus-system för nya bilar. Det är tänkt att få fler bilköpare att välja en klimatsmartare bill. Bilköpare som väljer en klimatsmart bil får en bonus på upp till 45.000 kronor.
Samtidigt blir "utsläppsbovarna" betydligt dyrare med en straffskatt. Dieselbilarna drabbas hårdast av det nya förslaget, och särskilt törstiga och tunga dieselbilar. Förslaget gäller också för "personbil klass 2", det vill säga husbilar, och eftersom husbilar bygger på transportbilschassin som inte alltid har den senaste utsläppstekniken kan de drabbas särskilt hårt om det nya förslaget går igenom.
Det drabbar i så fall husbilar och dragbilar som registreras efter den 1 juli 2018.
Det nya bonus/malus-förslaget baseras på husbilens koldioxidutsläpp som är uppmätta enligt den europeiska så kallade NEDC-körcykeln. Den är gammal och hårt kritiserad eftersom den sällan stämmer överens med förbrukningen och utsläppen i verkligheten. En fjärdedel av testet görs till exempel när bilen är stillastående och snitthastigheten är låga 34 km/h.
Snart införs en ny körcykel som kallas WLTP och som ska vara betydligt mer verklighetsnära. Siffrorna som mäts i WLTP-körcykeln ska bättre motsvara förbrukningen i verkligheten, men det innebär också att koldioxidutsläppet – och därmed skatten – ökar.
Det är svårt att säga exakt hur mycket högre förbrukningen blir när NEDC-normen ersätts med WLTP, men bedömare i branschen räknar med en ökning på mellan 5 och 30 procent. Om husbilarnas utsläpp ökar med 30 procent.
De flesta stora personbilstillverkare storsatsar nu på el- och hybridbilar. Bonus/malus-förslaget ger alltså en "bonus" på upp till 45.000 kronor för de allra klimatsmartaste bilarna.
Men på transportbilssidan, där biltillverkarnas chassin sedan används som grund för husbilar, är det inte alls samma höga tempo i utvecklingen. Det finns eldrivna transportbilar, men inte som "grundchassi" – och inte heller hybridteknik har hittat in i transportbilsvärlden i någon större utsträckning.
Därmed finns tekniken heller inte bland husbilar. Där är det fortfarande diesel som gäller, ett bränsle som föreslås förbjudas i flera storstäder och där de farliga utsläppen av kväveoxider har fått mycket uppmärksamhet efter Volkswagens dieselskandal.
Det nya förslaget får hård kritik från Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), som nu skriver till regeringen och föreslår att husbilar ska undantas. Argumentet är att husbilar används för rekreation och därmed körs betydligt kortare sträckor än andra bilar. Precis som motorcyklar, som faktiskt är undantagna från förslaget.
Husbilsbranschen upplever just nu en försäljningsboom med hög efterfrågan och HRF är rädda att siffrorna börjar peka nedåt om det nya förslaget går igenom. Det kan också leda till uppsägningar i branschen.
"Den uteblivna nybilsförsäljningen skulle komma att ersättas med införsel av husbilar som är så gamla att de ej får den högre skatten som tas ut under de tre första åren", skriver HRF.
Modell | Skatt idag | Utsläpp* | Ny skatt** | I värsta fall*** |
Bürstner Ixeo it 728 | 6.473 kr | 214 g/km | 14.231 kr | 21.478 kr |
Fiat Pössl KW 9 | 6.317 kr | 211 g/km | 13.893 kr | 21.038 kr |
LMC Explorer 740 Premium | 7.412 kr | 232 g/km | 16.263 kr | 24.120 kr |
Sunlight T 69 | 6.004 kr | 205 g/km | 13.215 kr | 20.158 kr |
Hobby Siesta A 45 | 6.421 kr | 213 g/km | 14.118 kr | 21.331 kr |
Hymer ED-S B708 PL | 7.047 kr | 225 g/km | 15.473 kr | 23.092 kr |
Weinsberg Carabus 631 | 6.577 kr | 216 g/km | 14.457 kr | 21.772 kr |
Kabe TM I 810 LGB Boggie | 7.047 kr | 225 g/km | 15.473 kr | 23.092 kr |
Knaus R04 | 6.421 kr | 213 g/km | 14.118 kr | 21.331 kr |
Modell | Skatt idag | Utsläpp* | Ny skatt** | I värsta fall*** |
Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 190 | 1.364 kr | 119 | 3.991 kr | 7.538 kr |
Audi Q5 2,0 TDI Quattro S-tronic 190 | 2.250 kr | 132 | 5.159 kr | 9.445 kr |
BMW 520d xDrive Touring Automat | 2.198 kr | 120 | 4.081 kr | 7.684 kr |
Ford Kuga 2,0 TDCi 150 AWD | 2.302 kr | 121 | 4.170 kr | 7.831 kr |
Hyundai Tucson 1,0 CRDi 136 4WD | 3.659 kr | 160 | 8.136 kr | 13.554 kr |
Kia Sportage 1,7 CRDi 115 | 1.520 kr | 119 | 3.991 kr | 7.538 kr |
Mazda CX-5 2,2 D 150 AWD | 2.824 kr | 144 | 6.330 kr | 11.206 kr |
Range Rover Sport SDV6 | 4.805 kr | 182 | 10.619 kr | 16.782 kr |
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 184 4x4 DSG | 2.042 kr | 133 | 5.249 kr | 9.592 kr |
Subaru Forester 2,0D 4WD | 3.554 kr | 158 | 7.910 kr | 13.261 kr |
Volkswagen Golf TDI 115 | 1.103 kr | 106 | 2.822 kr | 5.680 kr |
Volkswagen Passat Alltrack GTS 2,0 TDI 240 | 3.241 kr | 152 | 7.233 kr | 12.380 kr |
Volkswagen Tiguan TDI 150 4Motion | 2.928 kr | 146 | 6.555 kr | 11.500 kr |
Volvo V60 D4 | 1.103 kr | 104 | 2.643 kr | 5.447 kr |
Volvo V90 D3 AWD Automat | 1.990 kr | 128 | 4.800 kr | 8.858 kr |
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Automat | 2.563 kr | 144 | 6.330 kr | 11.206 kr |
Volvo XC90 D5 AWD Automat | 3.085 kr | 144 | 6.330 kr | 11.206 kr |
De här siffrorna visar enbart den förhöjda "straffskatten" som tas ut under de första tre åren. Därefter sänks skatten.
*) Utsläpp mäts i gram per kilometer i den europeiska NEDC-körcykeln.
**) Den nya skatten beräknas utifrån koldioxidutsläppen enligt NEDC-körcykeln. Grundavgiften är 360 kronor och dieselbilar får betala ett miljötillägg på 250 kronor. Varje gram koldioxid mellan 95 och 140 gram beskattas med 77 kronor per gram. Varje gram koldioxid över 140 gram beskattas med 100 kronor per gram. Dessutom tillkommer bränsletillägg på 12,88 gånger bilens koldioxidutsläpp.
***) När NEDC-körcykeln ersätts med den nya och hårdare WLTP-körcykeln väntas bilarnas deklarerade utsläpp öka. Hur mycket är svårt att säga, men här har vi räknat med en ordentlig ökning på 30 procent jämfört med NEDC-siffran. Då blir skatten så här hög under de första tre åren.
Detta år ger campingsajten ACSI för första gången ut ACSI Awards. I och med att 50 000 campare har sagt sitt handlar det om prestigefyllda priser.
Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra med husbil eller husvagn och störst är intresset bland unga. Det som lockar är frihetsupplevelsen, visar en Sifo-undersökning gjord av husbils- och husvagnsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter.
Alla goda ting är tre. Nu finns, för de allra mest äventyrslystna, en tredje fyrhjulsdriven husbilsmodell från Hymer och den heter ML-T 560 4x4.
First Camp, Skandinaviens största campingkoncern, förvärvar Leksand Resort AB. Detta innebär samtidigt First Camp-koncernens sjunde destination i Dalarna.
Råkat ut för deformationer på däcken när husbilen står stilla under längre perioder? För att motverka påfrestningen som vikten kan innebära, har ingenjörerna på Michelins forskningscentrum utvecklat en lösning i Michelin CrossClimate Camping.
First Camp gör nu sin andra norska investering och köper GOL Campingsenter i turistregionen Hallingdal.
Stora investeringar har de senaste åren gjorts för att skapa en resort av märket premium i havsbandet utanför Hudiksvall. Något som fortsätter 2022.
Nu har camping.se presenterat årets vinnare i Camper´s Choice, tävlingen där gästerna själva röstar på vilken campingplats de anser vara bäst. I undersökningen gjorde 6 000 personer sina val och ett dussin campingar blev så att säga vinnare.
Ifjol grundades Campingaffären.se. Redan nu har sajten, som finns i fem olika länder, vuxit enormt.
Över 3 000 inspirerande bilder förvandlar väggar, golv och tak till ett konstverk, som besökarna får uppleva när multimedia-utställningen Van Gogh Alive – The Experience gästar Uppsala och Fyrishov från och med 16 juni kommande sommar.
Har ni redan börjat längta efter sommarens alla nöjen? Fram med almanackan – för nu har den solsäkra showen Diggiloo spikat sin turnéplan.
Under vecka 27–30, kan alla som vill, vara med på en massa roliga aktiviteter tillsammans med Hollistay. Alla evenemang sker digitalt, vilket gör att var ni än befinner er i landet så kan ni medverka.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser (läs pandemin) kan Husvagn & Camping med stolthet meddela – kryssningen med Viking Cinderella är tillbaka. Boka in den 10–11 november 2022.
Trots förbud är det fortfarande vanligt att vi i Sverige använder oss av mobiltelefonen när vi kör bil.
Orent vatten kan ställa till det under en semester. Har man otur kan det vara riktigt skadligt.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.
2018 är det val igen, då vet vi vem som vill vad.
Ja jag tänker inte rösta på svetsaren & hans vänner...
Som vi bäddar får vi ligga.
Ni har lättfattliga( graf exempel bland de bästa jag hitintills sett) gällande
fordonsskatter grafer, på vad exakt samma nya
bil eller husbil lätta lastbil registrerad såld i Sverige efter juli 2018 hypotetiskt kommer att kronor kosta i straff malus fordonsskatten om detta MP förslag går igenom vårbudgeten 2017.
Färre husbilar och husvagnar på vägarna – en stor vinst för trafiksäkerheten, humöret och estetiken. Bara fördelar, alltså!
Kommer man att även beskatta utländska registrerade fordon turister som åker i dieseldrivna husbilar " Frankrike har ju som välbekant ingen skatt på bilar# utan den ligger redan på bränslet som kostar lika som i Sverige där vi även har fordonsskatt!! samt snart också om detta går igenom orimliga malus straffskater.
Intressanta kommentarer här (en del iaf!)!
#1 Yes, den som tar ansvar för vår miljö!
#2 Tillräckligt många andra klarsynta gör det!
#3 Yes, så är det! Bädda med stor disel och sov lagom gott!
#4 Instämmer
#5 Ojojoj, prova med lite Proviva till frukost kamrat!
#6 En nykter Estet!
Jisses vad man kan få läsa innan ögonen trillar ut...
"Rapportera" Vet inte hur du ser på beskattningen av dieselbilar som kör med evolution diesel? Råvaran alstrar i stort sett lika mycket koldioxid om den ligger i skogen och förmultnar som när den förbränns i en bil. Alltså ett nettoutsläpp.
Om det går igenom så kommer man troligen att sänka en hel branch. Husvagns och husbilsbranchen. Husbilar kommer att mer eller mindre att försvinna och samma sak gäller större husvagnar. Men fet kanske är de MP vill. Ta död på den inhemska turismen.
Branschen faller på eget grepp, sälj stort, sälj dyrt!
Det blir fler flygresor utomlands , Flera plan som måste aktiveras och Sverige blir ej aktuellt som turistland.
Går detta igenom, så är de väl lika bra o flytta ifrån. En vanlig svensson kommer inte kunna pendla om man måste använda bil..
Man kommer inte kunna göra något här i sverige snart, bara betala en massa skatt överallt o äta nudlar.
Jag tycker detta är märkligt borde man inte kuna ha någon typ av kilometerskatt igen dom flesta husbilar går väl inte så många mil per år. Betala samma skatt om du kör 10000 mil som om du kör 1000 mil orimligt.
Om jag förstått saken rätt vill man genom skatterna ta död på förbränningsmotorerna. Men varför då inte sätta ett datum om det nu bara är det man vill göra? Jag misstänker istället att det är själva skatteinkomsterna man är ute efter.
För om vi tar Sveriges totala utsläpp, av CO2, globalt sett ligger de på väldigt låga nivåer (http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/).Sedan tillkommer NOx, svaveldioxider o.s.v
Så att jaga Svensson på skattepengar bidrar knappast till ett bättre globalt klimat, men för Moder Sveas skattkista gör det säkert gott...
Jag förstår inte heller på vilket sätt fordon som för det mesta står, påverkar klimatet.
Sedan förstår jag inte heller hur folk kan "producera" mera CO2 när de har sålt sin villa och köpt husbil som de åker med till Spanien över vintern.
Det finns ju städer i världen som har 10 miljoner invånare. Varför inte samla Sveriges befolkning på ett ställe, t ex runt Malmö, och sätta ett viltstaket runt resten? Då skulle man väl få ner produktionen av CO2.
Detta har, som alltid i miljöfanatikernas land, inget med "miljö" att göra. Det är enbart fråga om att håva in skattemedel.
"Till vad"? Det får var och en gissa själv..
Det är iaf inte till pensioner, inte till vård, inte till försvar, inte till polis, inte till skolor (jo till en del i vissa områden..) inte till..
Om så hela Sverige skulle utraderas så skulle minskningen i "utsläpp" vara mindre än marginell!