Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Hur fungerar nya husbilsskatten?

    Hur fungerar nya husbilsskatten?

    2018 införde Sverige ett så kallat bonus-malus-system för beskattning av fordon. Det nya skattesystemet har utsatts för hård kritik från många håll eftersom det drabbar husbilarna på ett sätt som inte är försvarbart av miljöskäl.

    Nyheter Redaktionen, 2020-06-01 07:41

  • Hemestra blir årets val

    Hemestra blir årets val

    Det nya coronaviruset (Covid-19) påverkar hela vårt samhälle och vårt sätt att leva. En effekt av detta skulle kunna bli ändrade resvanor hos svenskarna, något som kan vara positivt för husbils- och husvagnsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2020-05-29 07:07

  • Hur påverkar Corona branschen?

    Hur påverkar Corona branschen?

    Inga utlandsresor, restaurangbesök, bio eller teater. Många måste arbeta hemifrån och viktiga möten blir inställda. På bara ett par veckor har allting vänds upp och ned – och orsaken heter Coronaviruset.

    Nyheter Redaktionen, 2020-05-28 08:49

  • LMC: Slimmad jubileumsmodell

    LMC: Slimmad jubileumsmodell

    LMC har sedan 1955 jobbat med passion. I år firar de sitt 65-åriga jubileum med en specialmodell som de har döpt till Van 643 G.

    Nyheter Redaktionen, 2020-05-06 08:15

  • Först till kvarn...

    Först till kvarn...

    Intresserad av en unik husvagn som verkligen är speciell? Tumbo Husvagnar & Husbilar har en Tumbo Edition av Hobby Excellent 460 SL – och den finns endast i tio exemplar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-05-05 08:09

  • Ny tjänst visar upp Sveriges campingar

    Ny tjänst visar upp Sveriges campingar

    Digitala rabattkort blir allt vanligare, men Campstop.se tar ett nytt grepp för att visa upp Sveriges campingar. De som köper kortet får halva priset på en natt per år på anslutna campingar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-05-04 07:03

  • Grå gåsen blir så mycket bättre

    Grå gåsen blir så mycket bättre

    Det gotländska pensionatet Grå Gåsen och dess 1700-talslada blev kända för den breda svenska allmänheten genom TV4-succén "Så mycket bättre". Nu får verksamheten nya ägare. Ambitionen är att bli en av södra Gotlands mest minnesvärda sommarupplevelser.

    Nyheter Redaktionen, 2020-04-30 07:25

  • Hedesunda camping – mysigast i Europa

    Hedesunda camping – mysigast i Europa

    Hedesunda Camping har återigen fått en fin utmärkelse. För några dagar sedan tilldelades campingen pris för "Loveliest Charm Camping" av den ansedda holländska turistorganisationen ANWB. Fritt översatt – den mysigaste campingen.

    Nyheter Redaktionen, 2020-04-29 08:44

  • Rekordnotering för campingplatser

    Rekordnotering för campingplatser

    Övernattningarna på Sveriges campingplatser fortsätter att öka. Det visar Tillväxtverkets preliminära inkvarteringsstatistik för 2019. Enligt den ökade övernattningarna med 7,7 procent till över 17 miljoner gästnätter, vilket innebär ett nytt rekordår för branschen.

    Nyheter Redaktionen, 2020-04-28 08:34

  • Mycket nytt hos Caravan i Eskilstuna

    Mycket nytt hos Caravan i Eskilstuna

    Anrika Caravan i Eskilstuna AB kan se tillbaka på fem händelserika decennier och troligtvis även på en grann framtid. Nyligen hade de premiär för sin nya Kamabutik och samtidigt presenterar de ett spännande sortiment av plåtisar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-04-27 08:31

  • Housecar – airbnb för husbilar och husvagnar

    Housecar – airbnb för husbilar och husvagnar

    Delningsekonomin har aldrig varit trendigare och tryggare. Med Housecars digitala förmedlingstjänst av husbilar och husvagnar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-04-24 08:00

  • Ny duo från Hymer

    Ny duo från Hymer

    I fjol lanserade Hymer en hyllad trio kallad B-Class Masterline. I år får den tillökning i den tandemaxlade B-ML I 890.

    Nyheter Redaktionen, 2020-03-30 07:11

  • Här är alla vinnare på CMT-mässan

    Här är alla vinnare på CMT-mässan

    Varje år låter det tyska campingmagasinet Promobil sina läsare rösta på sina favoritmodeller inom husbilssegmentet. 223 olika fordon fanns med och det tävlades i tio olika fordonsklasser.

    Nyheter Redaktionen, 2020-03-27 07:06

  • Tillökning hos Tumbo

    Tillökning hos Tumbo

    Efter att i ett par år sålt Dethleffs små och behändiga resevagnar c´joy utökar nu Tumbo Husvagnar & Husbilar sortimentet med den tyska tillverkarens vintervagnar – Generation Scandinavia.

    Nyheter Redaktionen, 2020-03-26 07:18

  • Rent and Travel växer

    Rent and Travel växer

    Husbilsintresset ökar för varje år liksom efterfrågan att testa husbilslivet och det via uthyrning. Nu ingår även Interboat i Bergholms uthyrningstjänst Rent and Travel.

    Nyheter Redaktionen, 2020-03-25 07:12

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1565 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 576 fristående campingplatser och 632 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

  • Husvagn & Camping 2020-05

  • Husvagn & Camping 2020-04

  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842