Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Hobby Fritid breddar med Knaus

    Hobby Fritid breddar med Knaus

    Hobby Fritid i Tenhult säljer campingfordon från tyska Hobby och husbilar från italienska Elnagh. Nu breddas utbudet med Knaus.

    Nyheter Redaktionen, 2019-04-24 07:04

  • Uppdaterat från Eura

    Uppdaterat från Eura

    För 36 år sedan började Eura Mobil bygga sina första husbilar. Idag är de ett välrenommerat märke som har vuxit sig starkt på den svenska husbilsmarknaden.

    Nyheter Redaktionen, 2019-04-08 05:02

  • Lindome-företaget som är störst i landet på Weinsberg

    Lindome-företaget som är störst i landet på Weinsberg

    Nordic Center Göteborg AB i Lindome står rustade inför en väntad succétid för husvagnsförsäljning.

    Nyheter Redaktionen, 2019-04-04 09:25

  • En ljus och en mörk italienare

    En ljus och en mörk italienare

    Bort med inredningsalternativen Gold, Diamond, Karat och in med en 300-serie som är helt ny, både in- och utvändigt med bland annat ny front på McLouis helintegrerade Nevis.

    Nyheter Redaktionen, 2019-04-03 09:14

  • Vansbro Camping överlämnad till kommunen

    Vansbro Camping överlämnad till kommunen

    Från och med nyårsskiftet lämnade Nordic Camping & Resort över driften av Vansbro Camping till Vansbro kommun.

    Nyheter Redaktionen, 2019-04-02 19:03

  • Husvagnar med nedfällbar säng

    Den framgångsrika husvagnsserien c´go får dubbel tillökning via två modeller med fällbar säng ovanför sittgruppen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-04-01 08:44

  • Färsk trio från Laika

    Färsk trio från Laika

    Det nya året har knappt hunnit börja förrän italienska Laika presenterar många intressanta nyheter.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-30 09:35

  • Hedesunda Camping – favorit för holländare

    Hedesunda Camping – favorit för holländare

    När holländska The Royal Dutch Touring Club höll sin årliga prisutdelning i samband med turistgalan i Utrecht blev det en svensk vinnare i kategorin "Årets finaste gröna camping".

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-29 08:26

  • Adria i topp 2018

    Adria i topp 2018

    Siffrorna från försäljningen av husbilar under 2018 visar att slovenska Adria sitter kvar som herre på täppan.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-28 08:21

  • Autohallen öppnar ny lokal i Uddevalla

    Autohallen öppnar ny lokal i Uddevalla

    Generalagenten Autohallen (McLouis, Eura Mobil och Karmann) har nu även positionerat sig på västkusten genom att öppna i Uddevalla.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-27 09:04

  • First Camp till Nordic Camping

    First Camp till Nordic Camping

    En ny nordisk campingkedja bildas när Nordic Camping & Resort och First Camp slås samman. Den nybildade koncernen har 40 anläggningar i Sverige och Danmark, och 700 anställda.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-26 13:39

  • Miljökrav på motorväg

    Miljökrav på motorväg

    På allt fler europeiska platser införs nya miljörestriktioner och miljözoner. Framöver kommer det att bli betydligt svårare att nå vissa stadskärnor med husbilar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-11 09:31

  • Är det här framtidens dragkrok?

    Är det här framtidens dragkrok?

    Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp eller en husvagn på dragkroken, och varför har den sett likadan ut sedan 1932?

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-08 08:27

  • Strömstad till Nordic Camping & Resort

    Strömstad till Nordic Camping & Resort

    Nordic Camping & Resort fortsätter att växa. Från och med 1 november tog de över ägandet av Strömstad Camping i norra Bohuslän.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-07 09:22

  • Trafikrisk i mörkret

    Trafikrisk i mörkret

    1,4 miljoner bilister på de svenska vägarna upplever sämre syn i mörker och samtidigt har 540 000 bilar felaktig belysning, enligt Bilprovningen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-06 09:18

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1516 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 576 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-05

  • Husvagn & Camping 2019-04

  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842