Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Free som i frihet

    Free som i frihet

    Aldrig någonsin har Vanlife varit så inne som nu. Framför allt är det en yngre generation som har anammat friheten på fyra hjul och gärna med funktionen pop-up-tak.

    Nyheter Redaktionen, 2021-09-28 07:20

  • Camptoo lanseras i Sverige

    Camptoo lanseras i Sverige

    Alla husbils- och husvagnsägare kan nu enkelt och säkert tjäna pengar på att hyra ut sitt campingfordon till andra semesterfirare när de inte själva brukar sitt fordon.

    Nyheter Redaktionen, 2021-09-27 07:15

  • Så gör du husbilssemestern med hunden till en framgång

    Så gör du husbilssemestern med hunden till en framgång

    Många hundägare är campare. Men hur gör man husbilssemestern med sin fyrbenta vän till en framgång med stort F? Jo, med ett specialframtaget system vid namn Lucky Dog Camper.

    Nyheter Redaktionen, 2021-09-24 06:12

  • Säkra semestern 2022 – öppna dagar hos handlarna

    Säkra semestern 2022 – öppna dagar hos handlarna

    Inställda mässor och extrem efterfrågan får husvagns- och husbilsimportören Bergholm att ställa om och genomföra sin största satsning någonsin för att säkra campingsugna svenskars semesterbehov.

    Nyheter Redaktionen, 2021-09-03 06:28

  • Nya uppdaterade Fiat Ducato

    Nya uppdaterade Fiat Ducato

    Det är inte bara husvagns- och husbilstillverkarna som vidareutvecklar sina modeller, detta gör även chassitillverkarna – som exempelvis Fiat sin Ducato som är marknadsledande i Europa inom husbilar.

    Nyheter Redaktionen, 2021-09-01 07:37

  • Laika – nu på västkusten

    Laika – nu på västkusten

    Italienska husbilstillverkaren Laika förstärker sitt återförsäljarnätverk och välkomnar Västkustens Husbilscenter AB som återförsäljare.

    Nyheter Redaktionen, 2021-08-31 07:02

  • Bara fyra av tio kollar gasolen

    Bara fyra av tio kollar gasolen

    Fram till april 2009 kontrollerades gasolen obligatoriskt på samtliga husvagnar och husbilar. 2020 års besiktningsstatistik från Bilprovningen visar att andelen numera är mer än halverad.

    Nyheter Redaktionen, 2021-08-30 07:57

  • Topp 5: Natursköna grillplatser

    Topp 5: Natursköna grillplatser

    Efter en lång höst/vinter präglad av social distansering och hemmajobb blir naturen en skön tillflykt med en uppsjö av härliga platser att upptäcka.

    Nyheter Redaktionen, 2021-08-27 07:07

  • Här är bästa rastplatserna

    Här är bästa rastplatserna

    M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2020 bedömdes cirka 300 rastplatser runt om i Sverige.

    Nyheter Redaktionen, 2021-08-26 07:26

  • Husbilar rekordökar på Blocket

    Husbilar rekordökar på Blocket

    Ny statistik från Blocket visar att efterfrågan på begagnade husbilar har stigit rejält. Antalet sökningar på husbilar har ökat med 60 procent under perioden 1 januari-31 maj, jämfört med samma period föregående år.

    Nyheter Redaktionen, 2021-08-25 07:18

  • Hobby: Tre nya husvagnsserier

    Hobby: Tre nya husvagnsserier

    Hobby blev först ut att presentera sina nyheter inför modellåret 2022.Inom deras husvagnstillverkning händer det minsann en hel del intressant då tre nya serier lanseras.

    Nyheter Redaktionen, 2021-08-24 07:16

  • Bürstner vann prestigefyllt pris

    Bürstner vann prestigefyllt pris

    Den tyska husbils- och husvagnstillverkaren Bürstner har vunnit ett prestigefyllt pris inom German Innovation Award.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-30 07:54

  • Här är macken som har bästa korvarna

    Här är macken som har bästa korvarna

    Lite småhungrig samtidigt som det är dags att tanka hus- eller dragbilen? Är det dessutom en korv man är sugen på är det tydligen hos Circle K som stoppet ska ske.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-29 07:44

  • 300-procentig ökning för att hyra campingfordon

    300-procentig ökning för att hyra campingfordon

    Intresset för att hyra campingfordon håller i sig. Uthyrningstjänsten Rent and Travel har under årets första fyra månader haft tre gånger fler bokningar jämfört med i fjol.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-28 07:39

  • 4,25 ton med B-körkort

    4,25 ton med B-körkort

    EU öppnar för att höja den maximala totalvikten till 4,25 ton för husbilsförare med B-behörighet på sitt körkort.

    Nyheter Redaktionen, 2021-07-27 08:32

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

  • Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206