Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Nordic Husbilar fyller 30 år

    Nordic Husbilar fyller 30 år

    Nordic husbilar bygger campingfordon enligt kundens önskemål och specialfordon till en mängd olika myndigheter och företag. I år fyller deras verksamhet 30 år.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-30 07:57

  • Västervik – årets sommarstad

    Västervik – årets sommarstad

    Varje år utlyser Reseguiden tävlingen Årets sommarstad där svenska folket får rösta på sin favorit. Efter att tidigare har placerat sig som både tvåa och trea gick nu förstaplatsen till Västervik.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-29 07:16

  • Webbjätte öppnar butik

    Webbjätte öppnar butik

    Campingtillbehör 4U är sedan grundandet 2012 Sveriges största näthandlare av reservdelar och tillbehör till husvagnar, husbilar och fritidsfordon. Nu öppnar de en 900 kvadratmeter stor butik i Sundsvall.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-28 07:10

  • Trio med pop-up-tak

    Trio med pop-up-tak

    Önskas en kompakt husbil med det dubbla antalet bäddplatser? Då kan det vara på sin plats att kika på Laikas plåtis-trio Kosmo Campervan.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-25 09:20

  • Ta båten till campingen

    Ta båten till campingen

    Bättre båttrafik på Ångermanälven? Det har Sollefteå kommun ordnat via en gästhamnsbrygga som ligger i anslutning till stadens campingplats, Sollefteå Camping Risön.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-24 07:03

  • Yessi – ett barnkoncept

    Yessi – ett barnkoncept

    Barnfamiljer är en av First Camps allra viktigaste gästkategorier. Inför sommaren 2020 lanserar Sveriges ledande campingkedja ett nytt barnkoncept.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-23 07:24

  • Ny digital bokningstjänst

    Ny digital bokningstjänst

    Acamp är den nya digitala bokningstjänsten för husbilscampare som ger markägare nya inkomstkällor.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-21 07:38

  • Två taksängar i tuff italienare

    Två taksängar i tuff italienare

    Till modellåret 2020 lanserade McLouis modellen Mc4 330. Det handlar om en husbil med en annorlunda planlösning som nu är på ingång till Sverige.

    Nyheter Redaktionen, 2020-09-01 07:08

  • Ge inte tjuven chansen

    Ge inte tjuven chansen

    Så ska du göra för att minska inbrottsrisken.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-31 07:03

  • Uthyrning av husbil och husvagn i Lindome

    Uthyrning av husbil och husvagn i Lindome

    Allt fler företag har i år valt att hoppa på tåget med uthyrning av framför allt husbilar. Nordic Center i Lindome har i sin tur valt att även hyra ut husvagnar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-28 07:56

  • Campingfordon hos Powersport

    Campingfordon hos Powersport

    Powersport Center i Nacksta, Sundsvall slog upp portarna i oktober i fjol. Redan nu breddar de sin verksamhet genom att sälja och serva husvagnar och husbilar.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-27 07:50

  • Sehammars breddar verksamheten

    Sehammars breddar verksamheten

    Semester på hemmaplan går hand i hand med det ökade intresset för att hyra husbil. Från och med 1 juni ingår Sehammars i uthyrningstjänsten Rent and Travel.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-26 07:45

  • Rapido breddar med slimmat

    Rapido breddar med slimmat

    Storsäljande Rapido breddar nu sitt sortiment med en slimmad trio kallad C-serien.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-25 07:29

  • Nytt flaggskepp från Bürstner

    Nytt flaggskepp från Bürstner

    Närapå först ut med lansering av 2021 års modeller är Bürstner när de nu visar upp duon flaggskepp ur Elegance-serien.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-24 07:16

  • Familjeföretag hyr ut

    Familjeföretag hyr ut

    Lödde Husvagnar i Löddeköpinge har över 30 års erfarenhet av branschen. Successivt har familjeföretaget vuxit och nu tar de även steget in i uthyrning av husbil och det via konceptet Rent and Travel.

    Nyheter Redaktionen, 2020-08-03 08:06

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1620 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 682 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

  • Husvagn & Camping 2020-89

  • Husvagn & Camping 2020 Special

  • Husvagn & Camping 2020 -10

  • Husvagn & Camping 2020-09

  • Husvagn & Camping 2020-08

  • Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842