Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Flexibel avbokning hos Nordic Camping

    Flexibel avbokning hos Nordic Camping

    Som första större campingaktör i världen gör nu Nordic Camping & Resort det ännu enklare för alla campare att vara flexibla.

    Nyheter Redaktionen, 2019-08-07 08:35

  • Dethleffs alkov blir ännu trendigare

    Dethleffs alkov blir ännu trendigare

    I Dethleffs modellprogram för den populära serien Trend lanseras nu två nyheter. T/I 6757 är en ny planlösning medan stort fokus har legat på att ge alkoven A 7877-2 ny skepnad.

    Nyheter Redaktionen, 2019-08-06 08:39

  • Campa luftigt med pop-up

    Campa luftigt med pop-up

    Den tyska tillverkaren Vanufaktur lanserar nu ett campingfordon, baserad på Volkswagen T6, med pop-up-tak och skjutdörrar på båda sidorna.

    Nyheter Redaktionen, 2019-08-04 08:11

  • Swift Norden ut i Europa

    Swift Norden ut i Europa

    Generalagenten i Norden för Swifts fritidsfordon, Brittiska Fritidsfordon Norden AB, övertar från årsmodell 2020 försäljningsansvaret för Swift husbilar i Tyskland, Nederländerna, Belgien, Schweiz och Österrike.

    Nyheter Redaktionen, 2019-08-03 08:01

  • Hyr husbil på campingplatsen

    Hyr husbil på campingplatsen

    Sugen på en husbilssemester i det vackra sommarsverige? I år lanseras Sveriges första helhetskoncept med husbilsuthyrning på camping. Hemester (semester hemmavid), delningsekonomi och glamping i ett och samma koncept. Allt gästerna behöver göra är att dyka upp. 

    Nyheter Redaktionen, 2019-08-02 08:53

  • Ny husvagnsduo från Dethleffs

    Ny husvagnsduo från Dethleffs

    Dethleffs instegsserier c´joy och c´go har båda var sin ny planlösning inför 2020.

    Nyheter Redaktionen, 2019-08-01 08:22

  • Boenderabattsystem till Sverige

    Boenderabattsystem till Sverige

    Just nu planerar många gäster årets campingsemester och då är det ytterst lägligt att ett av Europas ledande boenderabattsystem samtidigt lanseras i Sverige.

    Nyheter Redaktionen, 2019-07-31 07:06

  • Svensk camping slog alla tidigare rekord

    Svensk camping slog alla tidigare rekord

    När besöksstatistiken för 2018 nyligen offentliggjordes av statistikmyndigheten SCB konstaterar branschorganisationen SCR Svensk Camping att 2018 slog alla tidigare rekord.

    Nyheter Redaktionen, 2019-07-30 15:56

  • Husbilsägare slipper ny skattechock efter nyår – får bibehållen skatt

    Husbilsägare slipper ny skattechock efter nyår – får bibehållen skatt

    "Vi kan pusta ut," säger Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF. Enligt det ursprungliga förslaget skulle en 3,5-tons husbil få en årlig skatt på 28.000–35.000 kronor.

    Nyheter Redaktionen, 2019-07-19 14:40

  • Vi är alla vinnare!

    Vi är alla vinnare!

    Årets campingföretagare återfinns i Västergötland, närmare bestämt i Lidköping. Priset delades ut i samband med SCR Svensk Campings årskonferens där några av branschens framstående företagare premierades.

    Nyheter Redaktionen, 2019-07-03 08:57

  • Miljövänligt i Kapellskär

    Miljövänligt i Kapellskär

    Redan förra året stod de nya husbilsplatserna klara. I år är hela Kapellskärs camping tillfixat med nytt servicehus, återvinningsstation och automatisk tömning av kassettoaletter samt grå- och svartvatten.

    Nyheter Redaktionen, 2019-07-02 08:52

  • Tesla – som husbil

    Tesla – som husbil

    Varumärket Iridium var i samband med CMT-mässan i Stuttgart i januari 2019 först att visa upp en eldriven husbil. Nu kontrar elbilsjätten Tesla med sin version av el i kombination med mobil fritid.

    Nyheter Redaktionen, 2019-07-01 06:45

  • Fem face-to-face

    Fem face-to-face

    Stor efterfråga har gjort att Niesmann+Bischoff inför en ny planlösning för samvarodelen i fem olika Arto-modeller – och det är face-to-face.

    Nyheter Redaktionen, 2019-06-28 09:41

  • Berts camping femstjärnig

    Berts camping femstjärnig

    Ursand Resort & Camping som ägs av Bert Karlsson är sedan årsskiftet en av 16 campingplatser som fått fem stjärnor av branschorganisationen SCR.

    Nyheter Redaktionen, 2019-06-27 08:37

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-08

  • Husvagn & Camping 2019-07

  • Husvagn & Camping 2019-06

  • Husvagn & Camping 2019-05

  • Husvagn & Camping 2019-04

  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842