Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Dalabadet till Fritid Österlen

    Dalabadet till Fritid Österlen

    Fyra intressenter tampades om att få ta över campingen Dalabadet i Trelleborg. Vann dragkampen gjorde Fritid Österlen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-02 10:21

  • Modernare Sweden Edition från Rimor

    Modernare Sweden Edition från Rimor

    Uppdaterad design och nya möbelmoduler gäller till 2019 för italienska integsmärket Rimor.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-01 10:17

  • Ny ställplats utanför Falköping

    Ny ställplats utanför Falköping

    På Mössebergs sluttning med utsikt mot Hornborgasjön ligger värdshuset Cesarstugan. Nu har de öppnat ställplats och välkomnar såväl husvagns- som husbilsturister för övernattning och upplevelser av ett annorlunda slag.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-31 10:09

  • Problem med dragkrok på elbil

    Problem med dragkrok på elbil

    I Sverige är det populärt att ha dragkrok på personbilen. Men att ta med sig husvagnen på semestern om man har en el- eller hybridbil kan bli problematiskt.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-30 10:05

  • Sveriges bästa verkstad utnämnd

    Sveriges bästa verkstad utnämnd

    Nyligen blev Nordic Auto, en MECA bilserviceverkstad i Göteborg, utnämnd till Sveriges bästa verkstad av jämförelsesajten Lasingoo.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-29 10:02

  • Superbilliga plåtisar från Sunlight

    Superbilliga plåtisar från Sunlight

    Instegsmärket Sunlight tar sikte på de som är ute efter en ny, prisvärd plåtis.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-28 09:57

  • Concordes instegsserie blir ännu lyxigare

    Concordes instegsserie blir ännu lyxigare

    Concorde fortsätter att spänna bågen, hela vägen från instegsserien Credo till flaggskeppet Centurion.

    Nyheter Michael Åhman, 2019-01-27 09:52

  • Isolerad i bakändan

    Isolerad i bakändan

    Sedan 2015 har Solhem Husbil varit återförsäljare av plåtisen Globe-Traveller. Nu lanseras modellen Voyager ZS i Sverige.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-25 09:45

  • Nordic Camping växer

    Nordic Camping växer

    Genom att teckna avtal om att förvärva den stadsnära anläggningen Sundsvalls Camping, fortsätter Nordic Camping & Resort att växa.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-24 09:40

  • Lyft för Frankias Platin

    Lyft för Frankias Platin

    530 fordon lämnar årligen Frankias fabrik i Oberfranken. Bland många nyheter är det Platin som har det där lilla extra.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-23 08:51

  • Plåtisarna får en egen mässa

    Plåtisarna får en egen mässa

    Nytt koncept gäller för Stockholm Life Style Motor Home, 28-31 mars på Älvsjömässan.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-21 08:42

  • Häng med på Husvagn & Campings kryssning!

    Häng med på Husvagn & Campings kryssning!

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-17 10:00

  • First Camp bygger nytt vid Höga Kusten

    First Camp bygger nytt vid Höga Kusten

    Havsbadet Smitingen ska bli med camping, och det blir First Camp som bygger Höga Kustens nästa friluftsdestination. Kedjan tar sig an uppdraget med omtanke om miljön och framtiden.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-03 09:09

  • Drivmedel har fått ny märkning inom EU

    Drivmedel har fått ny märkning inom EU

    Under oktober 2018 infördes en ny märkning för drivmedel i hela EU. Syftet med märkningen är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-02 15:37

  • Vivaldi i rampljuset

    Vivaldi i rampljuset

    Flertalet förbättringar och nya planlösningar. Det står premiumhusvagnsmärket Tabbert för när deras 2019-modeller presenteras.

    Nyheter Redaktionen, 2018-12-30 15:34

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1509 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 568 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 376 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842