Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Alko HY4 uppgraderas

    Alko HY4 uppgraderas

    Från och med oktober kommer Alko HY4 (hydrauliska stödben för husbilar) att kunna styras via en app i mobiltelefonen som fungerar med såväl Android som iOS.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-10 07:38

  • Här är Sveriges bästa rastplatser

    Här är Sveriges bästa rastplatser

    M Sveriges (före detta Motormännen) vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån kriterier som tillgänglighet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Cirka 250 rastplatser runt om i Sverige bedömdes.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-09 07:21

  • Tävling: Vinn lyxiga VIP-biljetter till vår kryssning!

    Tävling: Vinn lyxiga VIP-biljetter till vår kryssning!

    Här är din chans att få hänga med på vår exklusiva kryssningsresa.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-08 09:00

  • Nytt kraftpaket för Niesmann

    Nytt kraftpaket för Niesmann

    Maximalt oberoende med ström för flera dagar. Låter det för bra för att vara sant? Nu lanserar Niesmann+ Bischoff ett Litium-energi-paket till serierna Arto, Flair och Smove.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-08 07:14

  • Unikt passagesystem på camping

    Unikt passagesystem på camping

    Nordic Camping & Resort, fortsätter att investera i digitala lösningar för att förbättra gästupplevelsen. Nu har ett unikt passagesystem öppnat på Nordic Camping Råå Vallar i Helsingborg.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-07 08:59

  • Niostegad automat för Fiat

    Niostegad automat för Fiat

    Fiat presenterar nu sina nya motorer, enligt Euro6d-Temp, vilket innebär ett stort steg framåt i utvecklingen. Samtidigt lanserar de en fullfjädrad automatlåda som är en konkurrent till det som Mercedes-Benz Sprinter lockar med.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-04 08:54

  • Fler uthyrningsstationer för Rent and Travel

    Fler uthyrningsstationer för Rent and Travel

    Intresset för att hyra husbil för weekendresor och semestrar är stort. I takt med att förfrågningarna från ressugna semesterfirare ökar ansluter också fler uthyrningsstationer till konceptet. Senast i raden är Hobby Fritid i Tenhult.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-03 08:42

  • Snake till Skara Sommarland

    Snake till Skara Sommarland

    40 meter upp i luften och med krafter på 4,3 G ska modiga gäster bjudas på nya kickar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-02 08:35

  • Camping vann tävling om drömlekplats

    Camping vann tävling om drömlekplats

    Lekplatsleverantören Kompan utlyste tävlingen – Hur ser din drömlekplats ut? Det lockade Johannesvik Campings ägare Ingvar Klevekil vars bidrag blev en vinst. Nu finns en helt ny lekplats på campingen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-10-01 08:31

  • Dragsö Camping satsar på krogshow

    Dragsö Camping satsar på krogshow

    Många campingplats-ägare försöker hitta nya vägar att locka till sig allt fler gäster. Hos Dragsö Camping, bara tre mil från centrala Karlskrona, har de en egen krogshow.

    Nyheter Redaktionen, 2019-09-30 07:22

  • Kabes första plåtis

    Kabes första plåtis

    I samband med Elmiamässan lanserade Kabe sin hett efterlängtade plåtis – Kabe Van. Ett fordon som har samma prakt och elegans som deras övriga fordonspark.

    Nyheter Redaktionen, 2019-09-27 08:14

  • Årets husbilsvänligaste kommun korad

    Årets husbilsvänligaste kommun korad

    Husbilsklubben.se har haft sitt årsmöte i Mariestad och i samband med denna gigantiska medlemsträff presenterade de också "Årets husbilsvänligaste kommun".

    Nyheter Redaktionen, 2019-09-06 08:37

  • Sverige halkar efter

    Sverige halkar efter

    Varje år tar European Transport Safety Council (ETSC) fram statistik gällande olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU. Med facit i hand kan det noteras att vi troligtvis inte kommer att nå målet om en halvering av dödsolyckor till 2020.

    Nyheter Redaktionen, 2019-09-05 10:28

  • Instegsserie från LMC

    Instegsserie från LMC

    LMC flirtar med den kommande generationen husvagnscampare som önskar en familjevagn till ett rimligt pris. Den nya serien heter Sassino och finns, i första skedet, som två modeller.

    Nyheter Redaktionen, 2019-09-04 07:35

  • Byte av konpackning

    Byte av konpackning

    Från och med 1 maj byter Bilprovningen alltid ut gummipackningar på anslutningar till gasolflaskor vid den frivilliga gasolkontrollen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-09-03 08:16

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

  • Husvagn & Camping 2019-08

  • Husvagn & Camping 2019-07

  • Husvagn & Camping 2019-06

  • Husvagn & Camping 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842