Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • Historiskt bra campingsäsong

    Historiskt bra campingsäsong

    Sveriges campingplatser kan blicka tillbaka på en fantastisk säsong. I den årliga undersökning som branschorganisationen SCR Svensk Camping genomfört, uppger 85 procent att de haft bättre eller lika bra beläggning som förra året.

    Nyheter Redaktionen, 2018-12-18 12:26

  • Efter husbilarnas skattechock – nu kan staten gå miste om hundratals miljoner

    Efter husbilarnas skattechock – nu kan staten gå miste om hundratals miljoner

    Med det nya bonus/malus-systemet kan en ny husbil kosta nästan 14.000 kronor om året i skatt. Nu varnar HRF för att många svenskar kommer köpa sitt fordon i Tyskland – en riktigt dålig affär för staten.

    Nyheter John Edgren, 2018-12-04 10:07

  • Hymer köpt av amerikansk jätte

    Hymer köpt av amerikansk jätte

    Den amerikanska jätten Thor Industries förvärvar tyska koncernen Erwin Hymer Group, som i Sverige saluför Hymer, Laika, Bürstner och Carado.

    Nyheter Redaktionen, 2018-11-29 08:43

  • Satsning i Haparanda

    Satsning i Haparanda

    Med ett arrendekontrakt på 20 år ska makarna Dimitri Jourtchouk och Anastasia Prokopchina satsa stort på den nya campingen i Haparanda.

    Nyheter Jorry Streipel, 2018-11-28 08:15

  • 34 502 besökte Elmiamässan

    34 502 besökte Elmiamässan

    Under fem dagar samlades aktörerna i branschen för att visa 2019 års nyheter på Elmia i Jönköping. Intresset för det mobila livet är fortsatt stort och husvagnarna förväntas öka sin försäljning under kommande år.

    Nyheter Redaktionen, 2018-11-27 08:08

  • Elmia-besökare vaknade med p-bot

    Elmia-besökare vaknade med p-bot

    Under mässan Elmia Husvagn Husbil i Jönköping, så valde även i år hundratals av gästerna att övernatta i sina husbilar och husvagnar på de stora parkeringsplatserna vid shoppingcentret A6.

    Nyheter Jorry Streipel, 2018-11-26 09:58

  • Fler jobbare bor på camping

    Fler jobbare bor på camping

    Allt fler bor på campingplatser när de jobbar långt hemifrån. Det är helårsöppna campingar på större orter, som lockar till sig företagsgäster.

    Nyheter Jorry Streipel, 2018-11-25 10:53

  • 40 år med Kanon-Kurt

    40 år med Kanon-Kurt

    Den 14-16 september firade Ludvikas stolthet Kurts Husvagnar AB 40 år. Det blev en helkväll med middag, underhållning och dans till Drifters.

    Nyheter Redaktionen, 2018-11-24 10:48

  • Bekvämare vid spisen

    Bekvämare vid spisen

    Den droppformade husvagnen T@B fortsätter att charma oss. I år blir det dessutom bekvämare att utföra sysslorna vid spisen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-11-23 11:41

  • Populär Hobbyvagn får syskon

    Populär Hobbyvagn får syskon

    När Hobby visade upp sina 2019-modeller, kunde vi konstatera att man har förnyat designen både utvändigt och invändigt.

    Nyheter Redaktionen, 2018-11-22 21:35

  • Framtidens plåtisar

    Framtidens plåtisar

    På Caravan Salon i Düsseldorf presenterade Knaus Tabbert Group framtidens plåtisar: Knaus CUVision och Weinsberg CUVolution.

    Nyheter Redaktionen, 2018-11-01 11:17

  • Het sommar – kallare handel

    Het sommar – kallare handel

    Enligt en studie som säljsajten Blocket gjort, dämpades begagnathandeln med husbilar och husvagnar under sommaren. Men försäljningen väntas stiga när temperaturerna sjunker.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-30 10:10

  • Annorlunda husbil från Indien

    Annorlunda husbil från Indien

    Indien är kanske inte det första landet vi tänker på när husbilar kommer på tal. Indiska specialbyggaren Pinnacle Specialty Vehicles erbjuder emellertid lösningar med fokus på det annorlunda.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-29 11:01

  • Tekniska framsteg hos Polar

    Tekniska framsteg hos Polar

    Polar gör stora tekniska framsteg, bland annat en ny lösning för fjärrstyrning av vagnens funktioner – Polar Connect. Dessutom blir Polar unik med uppvärmt gråvattenavlopp som standard.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-28 11:52

  • Syskon möter syskon

    Syskon möter syskon

    Efter succén med dramakomediserien Bonusfamiljen är nu syskonparet Felix och Moa Herngren programledare för TV4-satsningen Herngrens husbil.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-27 10:44

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1501 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 557 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

  • Husvagn & Camping 2018-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842