Bytte pendlingsstress mot husbilsliv på heltid: "Har gått mycket bättre än jag trodde"

Publicerad

Det är högtryck i husvagns- och husbilsbranschen. Försäljningen går rekordbra och nu till midsommar är det många som längtar ut på vägarna för att ta in på en somrig campingplats.

Men vissa går steget längre. Gurgîn Bakircioglu valde att skänka bort nästan alla ägodelar till välgörenhet och flytta in i en husbil tillsammans med hunden Ronja. Gurgîn köpte en Fiat Eura Mobil Integra 600 från 1998 och lever numera husbilsliv på heltid.

"Det har gått mycket bättre än jag trodde. Jag testade mig fram, hade allt jag ägde i en väska och åkte från Stockholm till Örkelljunga, köpte en husbil på telefon och tänkte 'vad fan har jag gjort?!'", säger han till Aftonbladet Morgon.

Den tanken hade han kvar när han körde hem till Stockholm på natten. Men efter några månader kände han hur husbilslivet hade blivit riktigt bra. Han bor oftast runt omkring Stockholm men har friheten att åka till föräldrarna i Uppsala, eller ned på kontinenten, när han vill.

Jobbstressen, pendlingsstressen och köphetsen att ständigt köpa nya prylar försvann. Nu är det husbilsminimalism som gäller – och Gurgîn har kunnat bo med Stockholms kanske bästa utsikt, på Strandvägen. För det har han betalat 220.000 kronor. Att bo på Strandvägen kräver annars en våning för åtskilliga miljoner.

"Jag hade utgifter på 15.500 kronor förut. Nu har jag kommit ner i 5.000 kronor per månad. Jag har inga dyra räkningar typ för el eller så, och jag har inga onödiga, materiella grejer som kostar en massa pengar. Jag brukar kalla mig för husbilsminimalist", säger Gurgîn till Dagens PS.

Gurgin fyller ett halvår som husbilsminimalist ☀️. Från bofast till resande.. Konstigt hur man lätt anpassar sig som människa. På arbetsplatser gnälls det om ständigt om pengar och stress, folk lever från lön till lön och hinner inte leva ett fritt liv. Men det är möjligt att leva ett otroligt stimulerande liv under sina tillgångar, långt bort från alla måsten och dammiga rutiner. Jag lever långt under mina tillgångar och sparar 70% av mina inkomster. Hur? Jag köper det absolut mest nödvändiga i livet och sparar pengar till framtida nöjen. Som frivilligt barnfri behöver jag inte heller spara till en framtida avkomma. Köpstopp är ett bra första steg mot minimalism och det kräver inga förkunskaper förutom följande fråga som man ständigt kan ställa sig: När jag ligger på dödsbädden.. Är det här något jag vill ha med mig? Några hundra människor har hälsat på det senaste halvåret och jag uppskattar nya vänner! Hälsa på mig när som helst, jag har ingen el här hemma och är därför beroende av möten 🚐! Husbilslocations på snap 👉🏾 Gurgin Fb-sida 👉🏾 Gurgin Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

Den vanligaste husbilsfrågan jag får: "Men så här kan du inte bo och hålla på för evigt?" Vem tror egentligen på att allt varar för evigt? Det är en del av livet att uppleva oförväntade förändringar som att klippa band, byta boende/jobb och att förlora personer. Vem tar ens beslut som ska passa för resten av livet? Att allt som uppkommer försvinner. Ingenting är beständigt. Ingen och ingenting är perfekt. Ingenting blir någonsin färdigt. Kom gärna och hälsa på mig! Jag har folk som springer hemma hos mig mer eller mindre hela tiden, din hund är även välkommen 🐶. Snapchat 👉🏾 Gurgin #Husbilsminimalism #OffGridLiving #Minimalism #Vegan #prylbanta #minimalisterna #rensaut #husbilsliv #husbil #frivilligenkelhet

A post shared by Gurgin Bakircioglu (@gurgin) on

On
Off

0 kommentarer

  • First Camps första i Norge

    First Camps första i Norge

    First Camp har nu gjort sitt första förvärv i Norge.

    Nyheter Redaktionen, 2022-05-09 06:31

  • Nu är en tredje skylt okej

    Nu är en tredje skylt okej

    Från och med 2 februari 2022 är det tillåtet att använda sig av en extra registreringsskylt på bilen om den ordinarie skylten är skymd.

    Nyheter Redaktionen, 2022-05-06 06:24

  • Skräddarsytt campinglarm

    Ett samarbetsavtal har tecknats mellan parterna Sensor Alarm och Caravan Club. Avtalet innebär att Caravan Club kommer att marknadsföra ett skräddarsytt campinglarm mot sina cirka 100 000 medlemmar.

    Nyheter Redaktionen, 2022-05-05 06:18

  • Tillverkning av tält flyttar till Sverige

    Tillverkning av tält flyttar till Sverige

    Tak- och förtält från Wera har tidigare producerats i Tjeckien och Asien. Nu flyttas allt över till ett produktionsbolag i Bengtsfors i Dalsland.

    Nyheter Redaktionen, 2022-05-04 07:06

  • Flexibelt med Dethleffs och Nissan

    Flexibelt med Dethleffs och Nissan

    Att ha en personbil som samtidigt fungerar att campa med har blivit i ropet. En efter en poppar de så kallade vanlife-modellerna upp, och senast i raden är en kombination av Nissan och Dethleffs.

    Nyheter Redaktionen, 2022-05-03 07:58

  • Svea Husbilar växer

    Svea Husbilar växer

    Husbilsförmedlaren Svea Husbilar tar över Pecuna i Mora.

    Nyheter Redaktionen, 2022-05-02 07:25

  • Stora märken hoppar av Elmia

    Stora märken hoppar av Elmia

    Erwin Hymer Group Nord och Hymer Center har efter noga övervägande beslutat att avstå från all form av deltagande på Elmia Husvagn Husbil 2022, som kommer att arrangeras 7–11 september.

    Nyheter Redaktionen, 2022-04-29 07:25

  • Bengt i Örkelljunga breddar utbudet

    Bengt i Örkelljunga breddar utbudet

    Det har poppat upp nya lokaler hos Bengt i Örkelljunga. De senaste åren har anläggningen vuxit från 8 000 till 12 000 kvadratmeter och nu ska utbudet breddas. Senaste nybygget ska inrymma en helt ny husvagns- och tältavdelning. Invigningen kommer att ske lördagen den 2 april.

    Nyheter Redaktionen, 2022-04-28 07:20

  • Högt tryck inför Elmia i höst

    Högt tryck inför Elmia i höst

    Planeringen och monterbokningarna är i full gång inför den stora campingfesten. Naturligtvis handlar det om Elmiamässan 7–11 september.

    Nyheter Redaktionen, 2022-04-27 07:17

  • El även i USA

    El även i USA

    Det är inte bara på den europeiska campingfordonsmarknaden som fossilfria skapelser har sett dagens ljus. På mässan RV Super Show i Florida, USA visades tre eldrivna fordon upp.

    Nyheter Redaktionen, 2022-04-04 07:29

  • El-husvagnar: Vidareutveckling pågår

    El-husvagnar: Vidareutveckling pågår

    Thor Industries, Inc, moderbolag till Erwin Hymer Group, har tillkännagett ett avtal med ZF Friedrichshafen AG för att vidareutveckla det eldrivna systemet för husvagnar.

    Nyheter Redaktionen, 2022-04-01 08:20

  • Weinsberg på ritbordet

    Weinsberg på ritbordet

    Ingen utomstående har sett den än, ty Weinsberg Sprinter Pepper lär inte ha lämnat ritbordet. Men snart så.

    Nyheter Redaktionen, 2022-03-31 07:24

  • Etrusco på Ford Transit

    Etrusco på Ford Transit

    Till våren 2022 presenterar italienska Etrusco sin första modell som är baserad på ett chassi från Ford.

    Nyheter Redaktionen, 2022-03-30 07:16

  • Smal Knaus på MAN

    Smal Knaus på MAN

    Den kompakta allroundbilen för fyra personer. Det är med den beskrivningen som Knaus världsnyhet – Van Wave 640 MEG – nu basuneras ut.

    Nyheter Redaktionen, 2022-03-29 07:42

  • Kanon-Kurt bygger ut

    Kanon-Kurt bygger ut

    Hos Kanon-Kurt i Ludvika bygger man just nu ut och moderniserar anläggningen för att bemöta kraven och den ökade efterfrågan.

    Nyheter Redaktionen, 2022-03-28 08:37

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206