4 skäl: Därför är vinterdäck livsfarliga på sommarväg

Publicerad: 2017-07-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Allt fler bilister kör på odubbade vinterdäck under sommaren – vilket är rent livsfarligt. Men varför? Här är de fyra viktigaste skälen.

4 skäl: Därför är vinterdäck livsfarliga på sommarväg
Du kör väl på sommardäck på sommaren?

Enligt flera rapporter kör oroväckande många bilister på dubbfria vinterdäck även under sommaren. Siffror från Däckrazzian, en årlig kampanj som bland annat Polisen, Däckbranschens Informationsråd och NTF står bakom, visade att 3,6 procent av de kontrollerade bilarna 2013 hade vinterdäck. Motsvarande siffra år 2016 var fem procent. En klar ökning som innebär att det rullar cirka 240.000 bilar med dubbfria vinterdäck.

Men varför ska man inte köra med dubbfria vinterdäck på sommaren?

1. Dubbfria vinterdäck börjar vattenplana tidigare än sommardäck.

Häftiga åsk- och regnskurar är vanliga på sommaren. Spåren på asfaltvägarna fylls med vatten, vilket ökar risken för vattenplaning.

Som auto motor & sports test visar börjar det bästa sommardäcket vattenplana vid 84 km/h, medan det odubbade vinterdäcket börjar vattenplana redan vid 69 km/h.

”Sommardäck av hög kvalitet har ett mönster som leder effektivt bort vatten mellan däcket och vägen. Dubbfria vinterdäck som är utvecklade för vinterförhållanden har inte lika bra våtegenskaper”, säger Emil Sundholm, Produktchef på Nokian Tyres Sweden. 

2. Dubbfria vinterdäck har längre bromssträcka än sommardäck på våt asfalt

Även vinterdäckens bromssträcka försämras kraftigt på sommarvägar. Tänk dig att en älg eller rådjur springer över den våta vägen. Du har en hastighet på cirka 80 km/h, bromsar för fullt och hoppas att bilen stannar i tid. Det beror i högsta grad på dina däck.

Ett bra sommardäck kan stoppa bilen på vått underlag efter 25 meter medan bilen med dubbfria vinterdäck fortsätter att rulla i ytterligare 14,8 meter enligt auto motor & sports test.

”När bilen med bra sommardäck har stannat, rusar bilen med dubbfria vinterdäck förbi i 40 km/h”, säger Emil Sundholm.

3. Dubbfria vinterdäck ger sämre komfort och styrkänsla på sommaren

Sommardäck är testade och tillverkade så att de ska ge säkra och komfortabla köregenskaper på sommaren, när solen skiner eller när det regnar och blåser. Dubbfria vinterdäck däremot presterar bäst på isiga och snöiga vägar.

”I extrema situationer reagerar vinterdäck på styrningen betydligt långsammare än sommardäck”, säger Emil Sundholm.

4. Dubbfria vinterdäck slits fortare på sommaren

Gummiblandningen på dubbfria vinterdäck är mjuk för att ge bra grepp på vintern. På varma och grova asfaltvägar på sommaren slits de betydligt snabbare än sommardäck som har hårdare gummiblandning.

”Värmeuppbyggnaden är hög på dubbfria vinterdäck som körs i sommarvärme, vilket kan skada däckkonstruktionen. Den kraftiga lamelleringen och flexibla mönsterdesignen tillsammans med hög värme på slitbanan kan även göra att däcket slits ojämnt. Det försämrar däckets livslängd och ökar däckljudet samt komforten”, säger Emil Sundholm.

Rulla till toppen