Prov: Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TSI 4MOTION

Volkswagen Tiguan XL heter Allspace, är 22 cm längre än Tiguan och har 150 liter större bagageutrymme. Detta kan också användas för två extra passagerare – men då får de inte vara för stora.

Prov: Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TSI 4MOTION

Designen av Tiguan Allspace är lyckad, den ser bättre ut än vanliga Tiguan, enligt vår testförare.

Publicerad

Vad är nytt? Den största nyheten är naturligtvis att Tiguan blivit sjusitsig. Eller ska vi säga att den har plats för sex? Fem fullvuxna och två halvvuxna. Jag kunde med nöd och näppe krypa in och sätta mig i den bakre stolsraden men det är tydligt att man då inte bör vara 190 cm lång och ha 46 i skonummer. Men som en engelsk kollega påpekade, "det är bättre än att behöva gå hem från puben".

Bilen har bara blivit 22 cm längre och då får man inte begära allt. Volkswagen har lyckats bra med designen då Allspace inte ser ut att ha en påbyggnad utan linjerna är väl avvägda och det enda som avslöjar längden är att bakdörrarna gjorts extra stora. Så om du finner Tiguan för liten och Touareg för stor, här är lösningen.

Hur är den att köra?  Volkswagens bilar överraskar sällan negativt med sina köregenskaper. Det ökade axelavståndet har medfört en lugnare gång på vägen även om en viss fasthet (läs hårdhet) fortfarande finns kvar i fjädringen. Styrningen är inte den mest direkta men bilen är i första hand gjord för den amerikanska marknaden och där gillar man att ratta. I övrigt är bilen en fröjd att köra med väl avvägda motorer och perfekt avstämda växellådor.

Dieseln går nu så tyst att man först inte tror att det handlar om en sådan, men den bensinmotor vi körde hade istället ett typiskt dieselljud på lägre varv. Manuell växellåda finns fortfarande till dieseln men det känns som en tidsfråga innan de sex- eller sjuväxlade dubbelkopplingslådorna tar över helt. 4WD sköts fortfarande med en Haldexkoppling men den har bytt namn sedan amerikanska BorgWarner köpte företaget. Ett utrustningspaket (Pack offroad) finns som gör det möjligt att verkligen köra i terräng också. Instrumenteringen är föredömlig med en tydlighet som få av konkurrenterna kan leva upp till. Den nya digitala instrumentbrädan går att ställa om så att man har hela GPS-kartan framför ögonen, supersmart!

Tiguan Allspace är blivit 22 cm längre än vanliga Tiguan.

Nördfakta. Bilen är i först hand avsedd för USA och tillverkas därför i Volkswagens fabrik i Pueblo i Mexiko. Kan bli dyrt för VW om president Trump får som han vill och inför importskatter. Om alla stolarna används blir bagageutrymmet bara 230 liter vilket är betydligt mindre än i den femsitsiga versionen som har 615 liter. Fäller man ner det bakre sätet öppnar sig dock ett utrymme på 760 liter. Den långa versionen erbjuder mer benutrymme för de åkande i andra stolsraden där soffan går att skjuta 18 cm. Sammantaget finns det få skäl att inte välja den nya längre versionen som ger flexibilitet.

Bensinmotorn på 180 hk och dieseln på 150 hk har samma pris, 336.000 kronor. Skillnaden är då att bensinversionen har DSG-låda medan dieseln har manuell låda, med DSG som tillval.

Borde jag köpa en? Absolut, inte bara om du ska skjutsa ett halvt fotbollslag till träningen. Långversionen ger bättre valmöjligheter, går lugnare på vägen och ser faktiskt lite bättre ut. Fyra utrustningsalternativ finns. Trendline räcker gott för de flesta. Vill man ha har mer multimedia väljer man Comfortline med åttatumsskärm på instrumentbrädan, tåöppning av bagageluckan och automatisk AC. Lyxversionen Carat utmärker sig med 18-tumshjul, LED-strålkastare och sportstolar. Valet är ditt men Trendline är långt ifrån något snikutförande och räcker gott för det flestas behov.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 23-2017.

Bekvämt, bra utrymme och med en instrumentering som hör till de bästa på marknaden. DSG-lådan har finslipats under åren och fungerar nu oklanderligt. Det är bara en tidsfråga innan den helt ersätter den manuella.

TEKNISKA DATA: VW Tiguan Allspace 2,0 TSI 4MOTION  

MOTOR: R4, turbo, bensin, 1.984 cm3, 180 hk vid 3.940–6.000 r/min, 320 Nm vid 1.500–3.940 r/min, 7-växlad DSG-låda, fyrhjulsdrift (automatiskt inkoppling).

KAROSS: L/b/h 4.701/1.839/1.674 mm. Axelavstånd 2.787 mm. Tjänstevikt 1.735 kg. Bagagevolym 230/700/1.775 liter.

PRESTANDA: 0–100 km/h 8,2 sek. Toppfart 208 km/h. Förbrukning 7,6 l/100 km. CO2 172 g/km.

PRIS: 2,0 TDI 150 hk 4Motion från ca 336.000 kronor (DSG 352.500 kronor).

PLUS: Underbara motorer och växellådor, stor flexibilitet, modernt utseende.

MINUS: Bara två års garanti, stram fjädring, seg styrning.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 23-2017.

Passagerarna i andra stolsraden är de verkliga vinnarna. Mer benutrymme och individuellt reglerbara stolar. Pass för att inte sitta i mitten!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
On
Off

0 kommentarer

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

  • Husvagn & Camping 2018-03

  • Husvagn & Camping 2018-02

  • Husvagn & Camping 2018-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842