6 frågor till branschen: Vad händer i framtiden

Husvagn & Camping tar fyra rutinerade herrar till hjälp för att få svar på hur framtiden ser ut i branschen. Artikeln kommer från Husvagn & Camping nr 12-2017.

Publicerad

1. Hur långt fram i tiden ligger eldrivna husbilar?

2. USB-uttag är väl det senaste på måste-listan i nyproducerade husvagnar och husbilar. Vad kommer härnäst?

3. Hur tror ni kraven och önskemålen kommer att se ut på husvagnar och husbilar när det gäller barnfamiljerna?

4. Det är fortfarande hausse inom campingindustrin och antalet fordon ökar. Hur ser ni på eventuella problem med att kunna ta hand om alla kunder och hinna serva deras fordon? 

5. Vad kommer att hända om regeringens förslag om bonus-malus går igenom?

6. Hur kommer campingmodet att se ut om fem år?

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Christian Forsberg. Grundare av Forsbergs Fritidscenter.

1. Eftersom de då drivs med batterier som dessutom väger en del om dom ska kunna "bära upp" en stor husbil så finns det enligt min mening ingen serieproducerad före 2025! Undantaget kan vara plåtisar och/eller folkabussar, såg exempelvis att VW kommer med en ny "Kleinbus" med eldrift, dock kommer den tidigast 2022.

2. USB är ju kanon på alla sätt, ser detta mer och mer både som standard och som tillval. Kaffekapselmaskiner är ju ett måste framöver. En annan sak är bättre elförsörjning med större lithiumbatterier och rejäla laddare och solpaneler. En annan sak är wifi som efterfrågas mer och mer.

3. De unga har redan börjat kliva in hos oss de senaste åren. Det innebär alkovhusbilar, modeller med fler sängplatser, fler åkande med säkerhetsbälten för både fem och sex personer. Dessutom vill de ha fler TV-apparater med exempelvis Apple-tv eller liknande.

4. Detta är en utmaning för oss och hela branschen. Vi har arbetat och arbetar hårt med detta och har anställt ett stort antal nya medarbetare på servicemarknaden. Just för tillfället arbetar 57 av våra cirka 110 medarbetare uteslutande med servicemarknadsfrågor och servicearbeten.

5. Våra kunder som redan har husbil är ganska coola och påhittiga så här kommer man att ställa av och på sin husbil oftare. I övrigt har jag svårt att kommentera detta eftersom det än så länge inte är klubbat.

6. Träningsoverallen är i alla fall helt död vid det tillfället. När det gäller mode och design på hårdvaran, det vill säga våra husvagnar och husbilar, tror jag att det kommer att differentieras mera mellan olika serier inom samma varumärke. De små blir ljusare och mindre, medan de stora blir ännu större och har mer färglagd design utvändigt. När det gäller interiören kommer det mer blanka inredningar i metallicfärger, och klädseln blir neutralare och enfärgad i större utsträckning. Det kommer även mer rundade och vinklade former och planlösningar. Resten kan jag berätta om sisådär fem år!

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Tony Ekström. Vd Polar.

1. Före Teslas intåg i personbilsbranschen skulle man ha sagt att detta låg väldigt långt fram. Nu känns det dock inte helt orealistiskt. Det som krävs är att en större tillverkare av chassin verkligen tror på det. Det är ingen omöjlighet inom tio år.

2. Det kan jag tyvärr inte avslöja av konkurrensskäl.

3. Det blir troligen lite andra krav när det gäller teknik, flexibilitet och färgval.

4. Jag upplever att våra återförsäljare över lag har förmått följa med utvecklingen ganska väl. Den stora skillnaden ligger ju i försäljningen av husbilar, vilket ställer nya krav på vissa återförsäljare och verkstäder. Det skapar naturligtvis utmaningar för vissa mindre verkstäder.

5. Det är naturligtvis en stor risk att luften går ur nyförsäljningen av husbilar om man lägger på en så pass stor fördyring på husbilarna. Risken är att det också ökar importen av begagnat från övriga Europa. Miljönyttan blir nog tyvärr begränsad, men det riskerar att slå hårt mot näringen och därigenom skapa försämrade skatteintäkter totalt.

6. Jag tror att vi kommer att se en ännu större glidning mot både flexibla reseprodukter och lyxiga större produkter som är mer stationära. Kunderna kommer att kräva mer kvalitet och större bekvämlighet.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Jörgen Nyström. General manager, Hobby Fritid.

1. Husbilsbranschen är beroende av att tillverkarna av chassin och motorer till lätta lastbilar först tar fram eldrivna modeller då det inte finns någon husbilstillverkare som bygger sina egna chassin och motorer. Batterikapacitet och laddningshastighet måste sen anpassas till husbilens behov. Debatten om batteritillverkningens miljöpåverkan kontra effekterna av enskilda motorers utsläpp har heller knappt börjat. Men utvecklingen går snabbt och det finns inget annat än att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Inom fem år bör vi se de första modellerna i serieproduktion, hur snabbt förbränningsmotorerna sen fasas ut beror lite på vilka morötter politiken inför.

2. "Internet of Things" och app-styrning. Manöverpanelen i husvagn/husbil flyttar in i telefonen. Utrustningen blir uppkopplad och intelligent och känner av var du befinner dig och reglerar automatiskt inställningar. Ett första steg är att de utrustas med solceller och GSM-chip, fordonet blir självförsörjande på el för att ständigt kunna vara uppkopplat. 

3. Oavsett vem som träder in i campingindustrin är kraven att ha det lika bra eller bättre än vad man har hemma. Du ska kunna fortsätta leva som vanligt, bara lite bekvämare, och de prylar och uppkopplingar man har hemma ska självklart kunna tas med på semestern – om man vill.

4. Vi ser det inte som ett problem utan en möjlighet. Vi inviger inom kort vår utökade serviceverkstad, drygt 900 kvadratmeter vid anläggningen i Tenhult. Flera av Hobbys återförsäljare har, eller planerar för, att öka kapaciteten på sina serviceverkstäder. Volymen på den verkstadskapacitet som finns idag är anpassad efter återförsäljarnas försäljningsvolymer.
De senaste årens omfattande direktimport av fordon från Europa har gjort att behovet är större än kapacitet. Självklart vill vi kunna hjälpa alla kunder och jag tror att verkstadsvolymer som byggs kommer anpassas till de försäljningsvolymer respektive återförsäljare har.

5. Med dagens system är husbilen oftast inregistrerad hela året, införs bonus-malus kommer vi se en ökning i att användarna avregistrerar och ställer på fordonet bara när de körs. Effekten för staten är paradoxalt nog ökat arbete och minskade intäkter – tvärt emot vad som avsågs i förslaget. Låt oss hoppas de tar sitt förnuft tillfånga och jämställer husbilar med motorcyklar, som undantas reglerna.

6. Ökning av anpassade tillbehör till husvagn/husbil där förtält, markiser, bord, stolar, grillar kommer att designas för att höra ihop med fordonet och när det är dags att byta byter man även ut tillbehören. Möjligheten till mer personliga val av färg på tyger, inredning kommer att bli större. Olika typer av tjänstepaket och abonnemang som hör ihop med den uppkopplade och intelligenta husvagnen kommer att erbjudas.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Peter Carenborn. Vd Kabe Husvagnar AB.

1. Eldrivna husbilar lär nog dröja på grund av vikt och prestanda på räckvidd, men utvecklingen går fort. Men att säga när det kommer överlåter jag till fordonstillverkarna.

2. Vi ser ett ökat intresse för wifi i våra fordon i samband med vårt Smart D-system som användarna kan styra via en app i telefonen för att övervaka samt justera och ställa om olika funktioner som exempelvis värme, belysning och batteristatus, samt att få information om larmet aktiveras när du inte är på plats. Vi har detta som standard på våra Imperialmodeller redan idag. Vi tror även att den utvecklingen fortsätter med ännu mer teknik i fordonen.

3. På husvagnar har vi anpassade modeller och marknadens största modellprogram för barnfamiljer med olika planlösningar. Vi har bland husbilarna våra Crossovermodeller som en bra lösning för barnfamiljer.

4. Vi har detta på vår agenda tillsammans med våra återförsäljare hur vi skall kunna möta den stora efterfrågan på service under viss period av året. Vi har ett antal återförsäljare som har dessa resurser idag men det behövs fler.

5. Det beror på vilken nivå det hamnar på. Idag är det bara spekulationer men skulle det hamna på väsentligt högre kostnad, ja då kommer det definitivt att påverka försäljning av nya fordon och det kommer att bli  en märkbar nedgång i branschen. Begagnade husbilar lär stiga i värde och sedan finns möjligheten att ställa av husbilen efter att man använt den. Åker man bara under helgerna så är det mycket pengar att spara under de veckor som husbilen inte används.

6. Mer husbilar registreras och fler barnfamiljer väljer husbil. Ställplatser är överfulla och campingägarna måste hitta en bra lösning för husbilar inom campingområdet. Framförallt vill barnfamiljer som åker husbil gärna nyttja campingplatser om man gör det mera anpassat för dessa fordon. Men det riktiga campingmodet om fem år är alla Kabe Tower 880 FK som finns ute på campingplatserna, för alla vill väl ha balkong på sin vagn!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
On
Off

0 kommentarer

  • Miljökrav på motorväg

    Miljökrav på motorväg

    På allt fler europeiska platser införs nya miljörestriktioner och miljözoner. Framöver kommer det att bli betydligt svårare att nå vissa stadskärnor med husbilar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-11 09:31

  • Är det här framtidens dragkrok?

    Är det här framtidens dragkrok?

    Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp eller en husvagn på dragkroken, och varför har den sett likadan ut sedan 1932?

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-08 08:27

  • Strömstad till Nordic Camping & Resort

    Strömstad till Nordic Camping & Resort

    Nordic Camping & Resort fortsätter att växa. Från och med 1 november tog de över ägandet av Strömstad Camping i norra Bohuslän.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-07 09:22

  • Trafikrisk i mörkret

    Trafikrisk i mörkret

    1,4 miljoner bilister på de svenska vägarna upplever sämre syn i mörker och samtidigt har 540 000 bilar felaktig belysning, enligt Bilprovningen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-06 09:18

  • Karmann uppdaterar designen

    Karmann uppdaterar designen

    Välrenommerade skåpbilsinredaren Karmann fortsätter sitt koncept med gedigna byggen och riklig utrustning. Nytt för i år är en uppdaterad invändig design.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-05 10:13

  • Nytt från Hobby: Duo med face-to-face

    Nytt från Hobby: Duo med face-to-face

    Till 2019 sker inte stora förändringar hos storsäljande Hobby. Istället satsar de hårt inom segmentet plåtisar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-04 09:05

  • Husbilslandet – nu också med husvagnar

    Husbilslandet – nu också med husvagnar

    Husbilslandet i Kristinehamn fortsätter att växa. Efter cirka 30 år i branschen med enbart husbilar i sortimentet breddar de nu med husvagnar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-01 10:02

  • Elmia får ny utställningshall

    Elmia får ny utställningshall

    Kommunfullmäktige i Jönköping har givit klartecken för Elmias planerade utveckling. Nästa höst sätts spaden i marken och 2021 väntas den nya utställningshallen på 10 000 kvadratmeter stå klar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-28 11:29

  • Morelo satsar på ännu mer lyx

    Morelo satsar på ännu mer lyx

    Morelo har inför modellåret 2019 förnyat hela serien Palace, en riktig blickfångare. Nu satsar man på ännu mer lyx.

    Nyheter Torbjörn Stålenhag, 2019-02-26 11:06

  • Dalabadet till Fritid Österlen

    Dalabadet till Fritid Österlen

    Fyra intressenter tampades om att få ta över campingen Dalabadet i Trelleborg. Vann dragkampen gjorde Fritid Österlen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-02 10:21

  • Modernare Sweden Edition från Rimor

    Modernare Sweden Edition från Rimor

    Uppdaterad design och nya möbelmoduler gäller till 2019 för italienska integsmärket Rimor.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-01 10:17

  • Ny ställplats utanför Falköping

    Ny ställplats utanför Falköping

    På Mössebergs sluttning med utsikt mot Hornborgasjön ligger värdshuset Cesarstugan. Nu har de öppnat ställplats och välkomnar såväl husvagns- som husbilsturister för övernattning och upplevelser av ett annorlunda slag.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-31 10:09

  • Problem med dragkrok på elbil

    Problem med dragkrok på elbil

    I Sverige är det populärt att ha dragkrok på personbilen. Men att ta med sig husvagnen på semestern om man har en el- eller hybridbil kan bli problematiskt.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-30 10:05

  • Sveriges bästa verkstad utnämnd

    Sveriges bästa verkstad utnämnd

    Nyligen blev Nordic Auto, en MECA bilserviceverkstad i Göteborg, utnämnd till Sveriges bästa verkstad av jämförelsesajten Lasingoo.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-29 10:02

  • Superbilliga plåtisar från Sunlight

    Superbilliga plåtisar från Sunlight

    Instegsmärket Sunlight tar sikte på de som är ute efter en ny, prisvärd plåtis.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-28 09:57

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1510 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 570 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842