Så lyckas du med vinterresan i husvagn eller husbil

Publicerad

Det är ishalka och de enda som kommer vidare har just lagt på snökedjor på vinterdäcken.

På senare tid är det allt fler ägare av husbilar som använder sina fordon året runt. Några vintercampar på traditionellt vis, det vill säga hyr en säsongsplats på en camping på någon vintersportort, men en växande grupp tar husbilen även på kortare fjällresor, som exempelvis under sportlovet. 

Husbilar är rent tekniskt mer komplicerade än husvagnar. Det handlar dels om att två värmesystem och tre elsystem ska integreras med varandra, dels om att bil- och bodel har olika funktion under resan. Även när du är på väg är husvagnen en egen enhet. Du stannar bilen och går in i vagnen om det är dags för rast, medan husbilen i det läget byter skepnad. Så fort du stänger av motorn ska, beroende på modell, värmen slås om från värmeväxlare till gasol och kylskåpet byta från 12 volt till gas. För att ta två exempel. Det skiljer väldigt mycket mellan olika modeller av husbilar, så oavsett vilket märke du åker behöver du ha koll på handboken. Det är viktigt! På sommaren är det inga problem om värmen inte startar eller om gasolen tar slut, men på vintern kan det vara direkt farligt.

Det finns många varianter av snökedjor. Kontrollera att de passar på din bil och testa att montera dem före resan.

Undvik att lägga kabeln i snön. När du använder el kan kabeln bli varm och då frysa fast i snön.

Så vad ska du börja med att tänka på? Viktigast är att du tar dig fram till resans mål. Campingvärdarna i fjällen har redan en del erfarenhet av framhjulsdrivna husbilar – och de är inte positiva. "Det behövs ingenting för att de ska bli stående!" Nu är det i rättvisans namn inte bara framhjulsdriften som avgör om en husbil kan ta sig uppför hala backar. Framkomligheten påverkas också av hur bilen är lastad och av däck, teknisk utrustning med mera. Dessutom spelar naturligtvis väglag och temperatur in. Det är sällan svårt att köra på vintervägar när det är rejält kallt. Då skapas en tunn frosthinna ovanpå vägbanan som gör ytan sträv och friktionen räcker till för de flesta. Men samma väg kan vara nästan omöjlig att köra på när temperaturen är kring nollan. Då räcker det ibland inte ens med dubbdäck. Det kan till och med kännas svårt att gå där.

Husbilar har ofta ett rejält lastutrymme bakom bakaxeln. Hur du utnyttjar det påverkar i högsta grad framkomligheten hos en framhjulsdriven bil. Det kan vara lätt att missa att de flesta husbilstillverkare anger högsta tillåtna last för bagageutrymmet bak. Ta reda på var gränsen går innan du packar för vinterresan och undvik att utnyttja hela lastkapaciteten. 

Tänk dig bilchassit som en gungbräda. När vikten ökar i bagageutrymmet blir det mer tryck på bakaxeln, men samtidigt minskar axeltrycket fram på moderna chassin från Fiat, Renault, Citroën och Peugeot. Effekten blir motsatt på bakhjulsdrivna bilar, som Iveco, Mercedes och vissa Fordmodeller. Där betyder lite mer last längst bak alltså bättre fäste när det behövs som bäst.

Om det finns ett cykelställ bak på husbilen har du ett väldigt bra vallaställ för längdskidorna.

En husbil är alltid en kompromiss. Avståndet mellan hjulaxlarna och längden på det bakre överhänget påverkar inte bara körningen i vinterväglag. Smidighet, vägegenskaper, komfort och allt annat som kan förknippas med hur du upplever bilen på vägen hänger ihop med just detta. En del går att kompensera med bättre fjädring och stötdämpare, men i grunden är det axelavstånd och överhäng det handlar om.

De stora tyska husbilstidningarna har gjort en rad vintertester med husbilar. När det gäller framkomlighet har bakhjulsdrivna fordon nästan alltid bättre resultat än framhjulsdrivna, men bara när bilarna ska köra uppför eller starta i backar. Då blir det bättre fäste med rejäl tyngd över bakhjulen.

När vägen svänger är det inte säkert att bakhjulsdriften är att föredra. Om det är för mycket last bakom drivhjulen är det inte mycket friktion kvar under framhjulen. Risken finns då att bilen inte alls svänger dit du eller vägen vill. 

Grundregeln är; kör med omdöme. Vare sig husbilar eller personbilar med husvagnar på släp är idealiska vinterfordon. Tungt lastade kan de kännas riktigt stadiga, men när de förlorar väggreppet är det nästan omöjligt att rädda situationen hur bra bilförare man än är. Men om du tar det lugnt kan första vinterresan bli ett riktigt stort äventyr.

Checklista inför sportlovsresan

Det är inte speciellt besvärligt att vintercampa, men du måste förbereda dig och ditt fordon. Snö och kyla ställer hårda krav på utrustningen.Bäst är kanske om du låter en verkstad kontrollera och serva husvagnen eller husbilen, men det finns en hel del som du själv måste ta ansvar för. Dessutom är det bra om du har tittat igenom ditt fordon så att du känner det. Då har du bättre förutsättningar att felsöka och kanske få igång grejorna om någonting börjar krångla. Här är en enkel checklista med några av de viktigaste kontrollpunkterna.

• För både husbil och dragbil gäller att kontrollera oljenivåer och att det är tillräckligt med glykol i motorns kylsystem. Se till att det är fullt med frostskyddad spolarvätska och att det finns en reservdunk med i bilen.

• Kontrollera att varningsväst, och –triangel ligger lättillgängligt, det vi säga inte under allt annat bagage. 

• Om du kör fast eller får motorstopp behöver du ha med dig startkablar, spade, pannlampa. Om du har någon typ av assistansförsäkring, tejpa fast telefonnumret nära förarplatsen.

• Värmesystemet måste fungera perfekt. I ett vattenburet värmesystem måste glykolhalten klara rejäl kyla. Om värmepannan slocknar under resan riskerar du att komma fram med en djupfryst vagn. Då är det i värsta fall bara att vända hem igen. 

• Batteriet ska vara i gott skick. Kontrollera syrahalten och vätskenivån i batteriet, och se till att det är väl laddat. Har batteriet några år på nacken är det klokt att testa det med ett belastningsprov hos en mekaniker.

• När det gäller däcken behöver du friktionsdäck eller dubbdäck vare sig du har lätt husbil (under 3,5 tons totalvikt), eller bil och husvagn. Om dragbilen har dubbdäck, måste det sitta dubbdäck på vagnen också. Mönsterdjup minst tre millimeter.

• Även husbilar med totalvikt över 3,5 ton måste ha vinterdäck på drivhjulen alternativt annan utrustning som klarar vinterväglag, som till exempel snökedjor eller motsvarande utrustning. Tänk på att framhjulsdrivna bilar ska uppfylla kraven även på bakdäcken. Åker ni utomlands är det lag på snökedjor på en del håll under vintersäsongen. Mönsterdjup minst fem millimeter.

• Se till att gasolflaskorna är fyllda. Om det är rejält kallt och du inte är ansluten till el så går det åt mycket gasol. Ofta tar gasolen slut mitt i natten. För att slippa att gå ut i kylan kan du montera en automatisk omkopplare, som skiftar från den tomma till den fulla flaskan. Det finns en elektrisk fjärrindikering som tillval. Då kan du se när omkopplaren slagit om inifrån husvagnen eller husbilen.

Väl framme på campingen

• Lägg plankstumpar under stödben och hjul, annars finns risk att fordonet fryser fast.

• Dra inte åt handbromsen. Bromsar kan frysa fast så hårt att du bli tvungen att lämna fordonet kvar tills det blir varmt igen.

• Lägg inte elkabeln på marken. Risken är stor att kabeln fryser fast. Många vintercampingplatser har speciella linor där du kan hänga upp elkabeln.

• Har reduceringsventilen ett ventilationshål så vänd det nedåt för att minska risken att ventilen fryser.

• Skotta aldrig upp snö mot fordonets väggar. Snövallen kan hindra lufttillförseln till fordonets ventilationssystem.

• Sätt aldrig igen takluckor eller andra ventilationsöppningar. Ventilationen måste vara öppen för att det ska vara säkert att övernatta i husvagnen eller husbilen.

Reportaget kommer från Husvagn & Camping 3-2018.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1483 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 531 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

  • Husvagn & Camping 2018-03

  • Husvagn & Camping 2018-02

  • Husvagn & Camping 2018-01

  • Husvagn & Camping 2017-12

  • Husvagn & Camping 2017-11