Första lyxhusbilen med krockkuddar

Publicerad: 2018-05-30   Uppdaterad: 2018-05-29

Kanske har en milstolpe passerats. Som första lyxhusbil med krockkuddar som standard ser vi Niesmann+Bischoffs Flair.

Den som idag köper en ny personbil kan vara säker på att den är försedd med krockkuddar. En minst sagt viktig komponent som saknas i linerhusbilar. Men nu har det blivit ändring på det. I sina nya Flair har den tyska husbilstillverkaren utvecklat de första linermodellerna – en husbilstyp som vanligtvis byggs på ett Iveco Daily-chassi – som är försedda med krockkudde för både förare och passagerare. Därigenom har man åstadkommit ett genombrott när det gäller den passiva säkerheten, då det ännu inte finns något lagkrav på krockkuddar i husbilar.

– Många bilägare är säkerligen förvånade över att dessa stora och lyxiga husbilar fram till nu inte har varit försedda med krockkuddar, säger Niesmann+ Bischoffs vd Hubert Brandl. Men med den speciella konstruktionen hos den här typen av fordon har det inte varit enkelt att förse förar- och passagerarplatserna med krockkuddar. Som första tillverkare i branschen har vi tagit oss an denna utmaning, och resultatet övertygar. Vi har lyckats förse Flair med ett säkerhetskoncept som vid en eventuell olycka ger bästa möjliga skydd för både förare och passagerare. Säkerhetskonceptet ingår i bilens standardutrustning, och betingar inte något pristillägg. 

Till det skräddarsydda säkerhetskonceptet hör dessutom elektronisk sladdparering (ESP) och bältesåtstramare av högsta klass. Nytt är också det så kallade Pedal Release-systemet, som ger extra skydd åt föraren. Vid en kollison kommer bromspedalen att fällas framåt, så att risken för skador på fötter och underben minskar högst avsevärt.

Rulla till toppen