Mät däcktrycket inför bilsemestern – undvik farliga vägegenskaper och spara pengar

Bilsemestern ska vara en njutning. Men då gäller det att ha koll på bilen och framför allt se till att däcken har rätt lufttryck.

Mät däcktrycket inför bilsemestern – undvik farliga vägegenskaper och spara pengar

Kontrollera däcktrycket innan avfärd. För lågt däcktryck är vanligt – och farligt! Foto: Bigstock.

Publicerad

Många förbereder sig för sommarens utflykter med bilen och en del ska kanske åka långt. För att undvika tråkiga avbrott i semestern gäller det att förbereda sig, vilket inte är alls svårt.

Försök att i god tid inför avresan ha avsatt tid för att kontrollera att din bil är redo för resan. Kolla oljenivån, se till att det finns spolarvätska och att alla glödlampor fungerar. Skulle något hända på resan är det bra att ha varningstriangeln snabbt tillgänglig – och inte längst ner under all packning. Reflexväst är förstås också bra, ta på den direkt om det är mörkt.

När resrutten planeras gäller det att lägga till extra tid. Stressa inte och planera in raster och måltidspauser. Håll avstånden, tänk framåt. Se till att det finns dryck till alla i bilen. Har man barn med gäller det att ha sysselsättning, kanske några överraskningar.

Det som många semesterbilister glömmer är att kontrollera däcktrycket. Svenska bilförare kör ofta med för lågt däcktryck, vilket både kan försämra bilens viktigaste köregenskaper och göra däcken tungrullade. Högt rullmotstånd ökar bränsleförbrukningen och däcken slits dessutom snabbare om däcktrycket är för lågt.

Med för lågt däcktryck blir bilen svårare att hantera vid en undanmanöver och man får lättare sladd. Bromssträckan förlängs med för lågt däcktryck och även förmågan att motstå vattenplaning försämras.

Biltillverkaren rekommenderar olika däcktryck beroende på om bilen är fullastad eller inte. Med full last ska däcken ha ett högre tryck. Biltillverkaren har testat fram korrekt däcktryck och den uppgiften finns bland annat i handboken.

Rekommenderat däcktryck brukar också finnas på en dekal som kan sitta i exempelvis dörröppningen på förarsidan eller på insidan av tanklocket. Som regel anges minst två däcktryck, normal och "full last". Ibland finns det flera däcktryck beroende på vilken däckdimension som sitter på bilen. Har man lastat in hela familjen med packning är det "full last" som gäller.

 

Har barnen däckat i baksätet? Ska ni köra fullt ut för att hinna till resmålet, eller kanske ta det lugnt och uppleva resan tillsammans? Foto: Bigstock.

Det som är lurigt med däcktryck – och som väldigt många bilförare inte har en aning om – är att temperaturen spelar en stor roll. När däcksidan rör sig under färd skapas värme i gummit vilket värmer upp luften. Varm luft har ett högre tryck än kall luft och den siffra som biltillverkaren angett för däcktrycket är alltid "kall".

Hur sjutton vet man då hur varma däcken är? Som en enkel minnesregel brukar man säga att tre kilometers körning med bilen ger "arbetstemperatur" på däcken och en ungefärlig tryckökning med 0,3 bar. Om däcken till exempel hade 2,0 bar i däcktryck vid parkeringen och du sedan kör tre kilometer eller mer till bensinmacken för att fylla på luft så har däcktrycket ökat till 2,3 bar. Om dina framdäck ska ha 2,3 bar i däcktryck (kall luft) bör du alltså fylla på till 2,6 bar (2,3 + 0,3).

Att fylla på för mycket luft i däcken är inte direkt farligt men det minskar rörelsen i däcksidorna och bilen upplevs hårdare i fjädringen, komforten minskar. Inte sällan hävdas det – framför allt på körskolor – att man minskar däckförbrukningen med högt däcktryck. Men rullmotståndet minskar mycket lite med för högt däcktryck.

Våra tester med en vanlig familjebil (Volvo V70) har visat att en ökning med 0,5 bar över rekommenderat tryck gav måttliga 1,2 procent lägre bränsleförbrukning. Även en riktigt idiothög höjning med 2,0 bar över rekommenderat tryck gav inte mer än 3,3 procent lägre förbrukning. Men då känns det som att köra på stålhjul och all komfort har försvunnit.

En sänkning med 0,5 bar under rekommenderat tryck ger 3–4 procent ökad bränsleförbrukning. 1,0 bar under rätt däcktryck innebär en fördubbling, alltså 6–8 procent ökad förbrukning.

För lågt däcktryck är inte ovanligt, det visar de årliga stickprovskontroller som utförts i Sverige. Trots att vi skiftar hjul två gånger per år – och därmed automatiskt brukar kontrollera däcktrycket vid minst två tillfällen varje år – så är det ändå många som slarvar med däcktrycket.

För lågt tryck ökar alltså driftkostnaderna helt i onödan med ökat däckslitage och högre bränsleförbrukning. Dessutom försämras bilen vägegenskaper och kan bli farliga vid en undanmanöver. En god regel är att kolla däcktrycket minst en gång i månaden.

 

Kontrollera däcktrycket regelbundet. Men framför allt inför en långresa. Rätt däcktryck ger bilen säkra vägegenskaper och den rullar utan onödiga förluster. Foto: Bigstock

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
On
Off

0 kommentarer

  • Miljökrav på motorväg

    Miljökrav på motorväg

    På allt fler europeiska platser införs nya miljörestriktioner och miljözoner. Framöver kommer det att bli betydligt svårare att nå vissa stadskärnor med husbilar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-11 09:31

  • Är det här framtidens dragkrok?

    Är det här framtidens dragkrok?

    Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp eller en husvagn på dragkroken, och varför har den sett likadan ut sedan 1932?

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-08 08:27

  • Strömstad till Nordic Camping & Resort

    Strömstad till Nordic Camping & Resort

    Nordic Camping & Resort fortsätter att växa. Från och med 1 november tog de över ägandet av Strömstad Camping i norra Bohuslän.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-07 09:22

  • Trafikrisk i mörkret

    Trafikrisk i mörkret

    1,4 miljoner bilister på de svenska vägarna upplever sämre syn i mörker och samtidigt har 540 000 bilar felaktig belysning, enligt Bilprovningen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-06 09:18

  • Karmann uppdaterar designen

    Karmann uppdaterar designen

    Välrenommerade skåpbilsinredaren Karmann fortsätter sitt koncept med gedigna byggen och riklig utrustning. Nytt för i år är en uppdaterad invändig design.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-05 10:13

  • Nytt från Hobby: Duo med face-to-face

    Nytt från Hobby: Duo med face-to-face

    Till 2019 sker inte stora förändringar hos storsäljande Hobby. Istället satsar de hårt inom segmentet plåtisar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-04 09:05

  • Husbilslandet – nu också med husvagnar

    Husbilslandet – nu också med husvagnar

    Husbilslandet i Kristinehamn fortsätter att växa. Efter cirka 30 år i branschen med enbart husbilar i sortimentet breddar de nu med husvagnar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-03-01 10:02

  • Elmia får ny utställningshall

    Elmia får ny utställningshall

    Kommunfullmäktige i Jönköping har givit klartecken för Elmias planerade utveckling. Nästa höst sätts spaden i marken och 2021 väntas den nya utställningshallen på 10 000 kvadratmeter stå klar.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-28 11:29

  • Morelo satsar på ännu mer lyx

    Morelo satsar på ännu mer lyx

    Morelo har inför modellåret 2019 förnyat hela serien Palace, en riktig blickfångare. Nu satsar man på ännu mer lyx.

    Nyheter Torbjörn Stålenhag, 2019-02-26 11:06

  • Dalabadet till Fritid Österlen

    Dalabadet till Fritid Österlen

    Fyra intressenter tampades om att få ta över campingen Dalabadet i Trelleborg. Vann dragkampen gjorde Fritid Österlen.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-02 10:21

  • Modernare Sweden Edition från Rimor

    Modernare Sweden Edition från Rimor

    Uppdaterad design och nya möbelmoduler gäller till 2019 för italienska integsmärket Rimor.

    Nyheter Redaktionen, 2019-02-01 10:17

  • Ny ställplats utanför Falköping

    Ny ställplats utanför Falköping

    På Mössebergs sluttning med utsikt mot Hornborgasjön ligger värdshuset Cesarstugan. Nu har de öppnat ställplats och välkomnar såväl husvagns- som husbilsturister för övernattning och upplevelser av ett annorlunda slag.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-31 10:09

  • Problem med dragkrok på elbil

    Problem med dragkrok på elbil

    I Sverige är det populärt att ha dragkrok på personbilen. Men att ta med sig husvagnen på semestern om man har en el- eller hybridbil kan bli problematiskt.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-30 10:05

  • Sveriges bästa verkstad utnämnd

    Sveriges bästa verkstad utnämnd

    Nyligen blev Nordic Auto, en MECA bilserviceverkstad i Göteborg, utnämnd till Sveriges bästa verkstad av jämförelsesajten Lasingoo.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-29 10:02

  • Superbilliga plåtisar från Sunlight

    Superbilliga plåtisar från Sunlight

    Instegsmärket Sunlight tar sikte på de som är ute efter en ny, prisvärd plåtis.

    Nyheter Redaktionen, 2019-01-28 09:57

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1511 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 571 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-04

  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2019-02

  • Husvagn & Camping 2019-01

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842