Kommer bonus-malus att bromsa köparna?

Publicerad: 2018-07-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Den första juli träder bonus malus-systemet i kraft, de nya reglerna med bonus till bilar med låga koldioxidutsläpp och förhöjd fordonsskatt de första tre åren för nya personbilar klass I och II.

Husbilarna räknas till de sistnämnda och det har upprört många i branschen, men det kanske inte kommer att betyda så mycket ändå menar Hus- vagnsbranschens Riksförbund, HRF. Det som garanterat kommer att påverkas är årets statistik för nyregistreringar, som sedvanligt presenteras första dagen på Elmia Husvagn Husbil.

– Vi kommer att få se en explosion nu i maj och juni när alla lagerbilar hos importörer och handlare registreras. De kommer att ställas på sista dagen i juni, och sedan ställs de 12 av igen. Det tråkiga är ju att garantin riskerar att rulla bort, eftersom den börjar gälla samma dag som man ställer på, säger Lars Erik Paulsson, kanslichef på HRF.

Kommer bonus-malus att bromsa köparna?
Lars Erik Paulsson, HRF

HRF har varit aktivt emot förslaget om ett bonus malus-system sedan det lades fram, både i debatter och media, samt i ett öppet brev till regeringen.

– För det första tycker vi inte att det är rätt. Man har undantagit motorcyklarna och räknat dem som fritidsfordon för i huvudsak rekreation med begränsad körsträcka per år. Men även husbilar är ju fritidsfordon på samma sätt, med begränsad årlig körsträcka och borde därför också undantas, säger Lars Erik Paulsson.

Enligt HRF blir effekten inte så stor för husbilarna, enligt deras egna beräkningar. Sett till en livslängd på i genomsnitt 18 år för en husbil och att den förhöjda fordonsskatten bara betalas de tre första åren blir skillnaden marginell. I snitt handlar det om 1 300 kronor om året under husbilens livslängd, beräknat på en husbil i 800 000 – 900 000-kronorsklassen med en 150 hk motor och ett beräknat koldioxidutsläpp på 203 g/km.

– Däremot blir det sannolikt mycket merarbete för Transportstyrelsen och försäkringsbolagen, eftersom många kommer att ställa av och på sina husbilar flera gånger om året, säger Lars Erik Paulsson.

En annan effekt är uteblivna momsintäkter.

– Ponera att köparna av hälften av de cirka 6 000 nya husbilar som säljs per år i stället väljer att ta in en nästan ny husbil från Tyskland, som inte omfattas av bonus malus-systemet. Då blir det 480 miljoner i uteblivna momsintäkter bara under det första året. På de resterande 3 000 husbilarna, de som säljs här, kommer man att ha sammanlagt knappt 24 miljoner i extra skatteintäkter under samma år, säger Lars Erik Paulsson.

Att införseln på sikt skulle påverka och bromsa försäljningen av husbilar i Sverige tror HRF inte på. 

– Det beror på hur väl de lyckas presentera för kunderna att det inte är så mycket pengar det handlar om. Och så länge man har möjlighet att ställa av och på husbilen flera gånger per år så behöver det inte betyda så mycket, avslutar Lars Erik Paulsson.

Rulla till toppen