Sett över en tioårsperiod har antalet gästnätter ökat med totalt 2 miljoner, allt medan campingboendet behåller sin position som Sveriges största semesterboende under sommarsäsongen juni-augusti (43 procent av alla gästnätter). I nio svenska län sker mer än 50 procent av sommarboendet på en campingplats.
– Branschen fortsätter att visa styrka och stabilitet med ytterligare ett år av tillväxt, konstaterar Peter Jansson, tf vd för SCR Svensk Camping.
På de prioriterade utlandsmarknaderna Danmark, Norge, Nederländerna och Tyskland ökar branschen sin marknadsandel med 3 procentenheter till 53 procent av gästnätterna. Näst svenskar är det de norska gästerna som övernattar mest på svenska campingplatser. Totalt valde 70 procent av alla norska gäster under sommarsäsongen juni-augusti att bo på campingplats under Sverigebesöket.
– Campingbranschen är en viktig motor för semestersverige. Vår vision är att Sverige ska bli Europas bästa campingland och det är extra inspirerande när andelen internationella övernattningar ökar. Nu siktar vi på att gå över 16 miljoner gästnätter under 2018, avslutar Peter Jansson.