First Camp till Nordic Camping

Publicerad: 2019-03-26   Uppdaterad: 2019-03-26

En ny nordisk campingkedja bildas när Nordic Camping & Resort och First Camp slås samman. Den nybildade koncernen har 40 anläggningar i Sverige och Danmark, och 700 anställda.

Den svenska campingbranschen omsätter drygt fyra miljarder kronor per år, och till största delen handlar det om campingar som drivs av lokala entreprenörer. I och med sammanslagningen av de två kedjorna hoppas man kunna satsa ännu mer kapital i den växande campingbranschen.

– Campingbranschen är idag fragmenterad och cirka 95 procent av den svenska marknaden består fortfarande av fristående aktörer. Nu går branschen mot mer konsolidering för att möjliggöra investeringar som skapar ännu bättre upplevelser för gästerna. Denna affär är helt rätt för både företag, dess medarbetare och gäster, säger Nordic Camping & Resorts VD Johan Söör i ett pressmeddelande.

– Nordic Camping & Resorts huvudägaren Norvestor kliver in med en satsning för flera hundra miljoner. De vet att det är en smart investering. Detta är helt klart ett nytt kapitel för vår bransch, där vi nu blir en stor aktör som har de muskler som krävs för att driva utvecklingen framåt, säger Unni Åström, VD, First Camp, i samma pressrelease.

Affären väntas slutföras i februari, och tills vidare fortsätter de båda varumärkena att verka som vanligt.

Rulla till toppen