PROV: Är det här årets bästa klipp? Eller bara en Opel?

Publicerad: 2017-12-30   Uppdaterad: 2023-04-18

Med en Opel flyger du lätt under radarn. Även om den nu når nya höjder. 260hk, fyrhjulsdrift och teknik i överflöd till ett attraktivt nypris. Är detta årets bästa klipp? Eller är det bara en Opel?

PROV: Är det här årets bästa klipp? Eller bara en Opel?
Det är faktiskt inte det minsta svårt att trivas i den här Opeln. Det som talar emot den mest är det svaga varumärket.

Vad är nytt? Två och en halv centimeter. Det är den största nyheten. Att Insignia Country Tourer är 25 milimeter högre än vanliga Insignia. Och förstås de oumbärliga plastsskodda hjulhusen. Country Tourer har även fått lite tuffare design i både fronten och baktill. Den silverfärgade hasplåten ska ge intryck av att den här bilen inte bangar tuffa tag. Och det gör den säkert inte, men markfrigången på 146 mm är inget att skriva hem om jämfört med Volvo V90 Cross Countrys 210 mm exempelvis.

Nytt är också att man kan få Insignia med en biturbodiesel på två liter och 210 hästkrafter. Den har ett ordentligt vridmoment på 480 Nm vilket ser till att du kan göra korta omkörningar även med fullpackad bil. Vi valde att fokusera på bensinversionen, även den en fyrcylindrig tvålitershistoria med turbo, men med hela 260 hästar. Och med tanke på priset är det många pållar för pengarna. Särskilt med fyrhjulsdrift, automatlåda och det mesta lullull du kan tänka dig som ställbart chassi, väme i ratt, komfortstolar och baksäte, adaptiva Matrixstrålkastare och OnStar med concierge service.

PROV: Är det här årets bästa klipp? Eller bara en Opel?
I läderpaketet för 15 900 kronor ingår elektriskt inställbara komfortstolar med kylfläktar fram. Föraren får dessutom massagefunktion och minne för inställningarna.

Hur är den att köra? Den är tyst och bekväm. Det här är en bil att åka i, att transportera sig själv och sin familj med. Nog ger den starka motorn ett visst mått av förtjusning, men någon sportig körglädje är det inte tal om. Mer en form av värdig transport. Det känns aningen, vågar jag skriva det, exklusivt. I alla fall i körupplevelsen. De ställbara dämparna har ett behagligt och skönt komfortläge. Och omställningen till sportläget är faktiskt användbart, bilen blir inte så där löjligt stötig som för att försöka lura de åkande att de sitter i en jättesnabb sportbil.

Sittställningen är behaglig och det är lätt att hitta en bekväm position med komfortstolarna. Hela körupplevelsen är trivsam måste jag säga. Det är absolut inget fel på den här bilen. När man tänker på all utrustning och teknik är det verkligen ögonbrynshöjande att den är 69 000 kronor billigare än en Volvo XC40 med 190 dieselhästar. För att ta ett exempel. 

PROV: Är det här årets bästa klipp? Eller bara en Opel?
Tuffa svarta plastkanter runt hjulhusen, 18-tumsfälgar och Brembobromsar.
PROV: Är det här årets bästa klipp? Eller bara en Opel?
Opels Intellilink med navigation, Apple CarPlay och Android Auto är standard. 8-tums pekskärm och Bosehögtalare likaså.

Nördfakta. Insignia Country Tourer säljs bara med fyrhjulsdrift i Sverige. Och den här fyrhjulsdriften har ett torque vectoring-system med två multilamellkopplingar baktill som fördelar momentet till det yttre bakhjulet för att motverka understryning och ge bättre grepp. Hur mycket moment som skickas till ytterhjulet påverkas av rattutslaget och gaspådraget.

Borde jag köpa en? Är du en ängslig King-läsare som använder dig av termer som personligt varumärke och influencer är detta troligtvis ingen bil för dig. Men om du är mer av en mysig och prestigelös Anders Bagge-typ som bara vill ha en kompetent produkt utan att betala onödiga överpriser kan Opel Insignia Country Tourer mycket väl vara bilen för dig. Med sitt praktiska lastutrymme, sin rejäla fyrhjulsdrift, generösa utrustning med extra värmepaket och sina starka motorer är detta mycket nära drömmen för den svenska familjen. Det du betalar är möjligtvis ett svagare andrahandsvärde och att du får leva med att plastdetaljerna i inredningen mer påminner om koreanska bilar än om tyska. Du kan välja mellan två dieslar, på 170 eller 210 hästar, för 307 900 kronor respektive 329 900 kronor. Men det är bensinversionen som vi upplever som bästa klippet. 260 hästkrafter och massor med utrustning för 329 900 kronor.

Provkörningen var publicerad i auto motor & sport nr 26/2017.

PROV: Är det här årets bästa klipp? Eller bara en Opel?
Rulla till toppen