På två hjul i Ulricehamn

Publicerad: 2008-09-02   Uppdaterad: 2023-04-18

Förr svarade sadeltankloken Bogesund och Sten Sture för dragkraften. Nu fick vi själva agera pedaldrivna lok på asfalterat underlag. Rälsen är borta, men vyerna efter Åsundens sjö är dessamma som på1800-talet.

Det är ingen tillfällighet att ett av loken hette Sten Sture. Det var nämligen
här som en dansk kanonkula skadade den svenske riksföreståndaren vid slaget
på Åsundens is. . Året var 1520. Hans 10 000 man greps av panik och
danskarna fick fritt fram ända till Stockholm.

Platsen där Sten Sture drogs iland heter Skottek. Där är det lämpligt för oss
banvallscyklister att rasta vid minnesstenen under mäktiga ekar. Eller bo på
campingen och kanske inta en läcker måltid på restaurang Skotteksgården.
Lunchen, priset och miljön gjorde oss smått lyriska…

På två hjul i Ulricehamn

Allt flera banvallar där tågen slutat gå blir cykelvägar. Inte minst i
Västergötland. I början av 90-talet köpte Ulricehamns kommun den lokala
banvallen för 1,7 miljoner kronor utan att riktigt veta vad den skulle
användas till. Nu är cykelturer på nästan tio mil asfalterad banvall ett
stort turistiskt dragplåster.

Antingen som paketresor med övernattning, eller för ”fri cykling”. Cykelkarta
finns att köpa, men det kan räcka med den som går att ladda ner från
Ulricehamns kommuns hemsida. Med tillräcklig ork i benen går det även att ”cykla
banvall” till grannkommunerna.

På två hjul i Ulricehamn

Utan att ha provat mer än några få mil av Ulricehamns banvallar vågar vi ändå
utnämna sträckan söderut efter Åsundens östra strand till den allra
vackraste. Sjönära nästan hela tiden. Ibland högt ovan vattnet och ibland så
nära att man tycker sig känna vågstänket.

En passage mellan höga bergskärningar har lite ”fjällstuk”
över sig, och att efter drygt fyra kilometer cykla genom den 80 meter långa
tunneln med sitt takdropp är nästan lite spännande. Djupt därnere slingrar
sig gamla landsvägen till Tranemo mellan bergbranterna och sjön.

Efter hela sträckan finns det rejäla bänkar och bord för matrast eller bara
för att njuta. Elva kilometer är det från Ulricehamn till Näsbovik vid sjöns
södra ände. Tågbiljetten dit kostade 80 öre enkel resa 1948. Det är ännu
billigare idag. Om du cyklar.

På två hjul i Ulricehamn

Ulricehamn är för övrigt en härlig småstad att ströva runt i. Men det fordrar
lite kondition eftersom husen ligger uppradade på klipphyllor nästan som en
italiensk bergsby. Hamnområdet är stort, där finns gott om parkeringsplatser
samt fint hygienhus med wc.

På två hjul i Ulricehamn

Verkligt imponerade blev vi av den mängd soffor och bord som kantar den långa
hamnpromenaden. Rejäla doningar – som dessutom förvånade oss inte bara på
grund av sitt antal – de var hela! Inte ens vandaliserade med kniv eller
färg. Samma iakttagelse gjorde vi efter gågatan inne i stan. Inte en
nersprejad husvägg eller sönderkretad sittmöbel. Sådant noteras om man
kommer från Örebro.

Fakta Ulricehamn:
Ulricehamn ligger vid Åsundens strand i den östra delen av Västra Götaland.
Det är regionens, till ytan, största kommun med ca 22 500 invånare. Staden
ligger i Sjuhäradsregionen med drygt tre mil till Borås, fem mil till
Jönköping och 10 mil till Göteborg.

Ulricehamns kommun
www.ulricehamn.se/

Camping

På två hjul i Ulricehamn

SCR P12 Prångens Familjecamping
www.prangenscamping.se

På två hjul i Ulricehamn

SCR P34 Skotteksgårdens Camping
www.skottek.se

Av: Rune Ärrpe Pettersson

På två hjul i Ulricehamn
På två hjul i Ulricehamn
På två hjul i Ulricehamn

På två hjul i Ulricehamn
På två hjul i Ulricehamn
På två hjul i Ulricehamn
På två hjul i Ulricehamn

Rulla till toppen