Film: Test av McLouis Nevis mot Eriba Jet

Publicerad: 2011-01-21   Uppdaterad: 2012-04-12

Kan McLouis Nevis svara upp mot Eriba Jet? Är prisskillnaden en vinst för den som köper den billigare bilen, eller är materialval och lösningar en källa till irritation och bristande egenskaper?  I italienska Poggibonsi byggs McLouis Nevis, en nyutvecklad helintegrerad husbil. I Bad Waldsee i södra Tyskland byggs Eriba Jet. Även den är helintegrerad, dessutom...

Kan McLouis Nevis svara upp mot Eriba Jet? Är prisskillnaden en vinst för den som köper den billigare bilen, eller är materialval och lösningar en källa till irritation och bristande egenskaper?

 I italienska Poggibonsi byggs McLouis Nevis, en nyutvecklad helintegrerad husbil. I Bad Waldsee i södra Tyskland byggs Eriba Jet. Även den är helintegrerad, dessutom väletablerad som ”Made by Hymer” med allt vad det innebär av erfarenhet och kompetens. McLouis har beslutat att bygga en integrerad husbil och genom att utnyttja SEA-gruppens volymer (SEA-gruppen producerar årligen cirka 13 000 fordon) och samordningar i inköpen, kan man hålla priserna nere.

Eriba Jet var tidigare en kopia av Hymer B-klass CL, men nu när nya Hymer B-klass har dykt upp har Eriba en egen identitet. Eriba ingår således i Hymergruppen som är en av de största aktörerna inom europeisk husbils- och husvagnsindustri, med en årlig fordonsproduktion om cirka 25 000 enheter, husvagnar inräknade.

När man bygger Eriba Jet hämtar man inte material och lösningar från utvecklingsavdelningen, utan från lagerhyllorna. Det gör inte bilen till en sämre produkt, men den som är kräsen vad gäller design och vill ha det absolut senaste i fråga om interiör färg och form, kanske hellre väljer McLouis Nevis som har en del nytänk. Exempel på det är glashandfatet i tvättrummet och gardinarrangemanget i sittgruppen. Men Hymer krocktestar sina modeller, Eriba har egenskaper som inte syns men som märks.

Foto: Peter Gunnars
Film och redigering: Alje van Dam

Rulla till toppen