Möte mellan skilda världar

Publicerad: 2018-03-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Bürstner City Car C 540 och Concorde Charisma 900 M. Två husbilar som väcker uppseende på var sitt sätt. Medan City Car är en liten kompakthusbil som kan användas både på semestern och som bruksbil, är Charisma en mäktig pjäs där utrustningslistan är på en helt egen nivå. Trots att de båda tillhör segmentet campingfordon är de från skilda världar. Följ med när vi tar oss an det lilla och kompakta samt det stora och überlyxiga.

Bürstner City Car C 540

Två bilar i en

Den är vad den heter. Bürstner City Car C 540 är en husbil som passar lika bra för campingsemestern som för den trånga parkeringen vid biobesöket mitt i city. Det är inte för intet som den har blivit en succé.

Möte mellan skilda världar
Gott om utrymme för fyra runt bordet.

Det har länge pratats om plåtisarnas frammarsch. Nu är kanske diskussionen mer påtaglig än någonsin. Husbilscampare är inte längre huvudsakligen pensionärsparet som sålt sommarstugan eller båten, den gemensamma nämnaren är ett aktivt liv.

Det är äventyrarna, MTB-cyklisterna, paret där själva resan är målet och de som både vill och kan utnyttja en kompakthusbil optimalt, det vill säga både som bruksbil till vardags och som campingfordon under helger och semestertider.  

Möte mellan skilda världar
Praktiskt kök med smart placerad kompressorkyl och utvikbar köksbräda.

City Car C 540 är lite speciell. Den tillhör nämligen kategorin liten bland de små. Med sina 541 centimeter är den dryga halvmetern kortare än de allra flesta inom sitt segment.

Trots sin oansenliga storlek känns C 540 inte mindre än någon annan kompakthusbil. Nej, i såväl sittgrupp som kök, hygienutrymme, sovplats och inte minst bakom ratten gör vi tummen upp. På väg är C 540 lika lätthanterlig som en personbil och med sin 208 centimeter smala kaross behöver vi inte bekymra oss ens i trånga gränder.

Hill Holder och dubbla krockkuddar finns och att hyttstolarna är höj- och tiltbara är något vi gillar. Vid skjutdörrsentrén finns både elektriskt fotsteg och insektsskydd så att blodtörstiga myggor hålls på avstånd.

Möte mellan skilda världar
Tvärställd dubbelsäng är det som gäller.

Med en inre längd på knappt fyra meter och en bredd på knappt två meter ställer vi oss frågan: Blir det inte lite si och så med utrymmet? Nej, inte mer än i någon annan plåtis. Visst, det är sparsamt med plats, men det är också vardagen med en kompakthusbil.

I sittgruppen kan vi ta ut svängarna då hyttstolarna är just svängbara. I och med detta skapas tämligen gott om plats för fyra vid bordet. Det går även att få till en extra sängplats (180×80 centimeter) i sittgruppen.

I köket finns tvålågig spis, 60-liters kompressorkylskåp med litet frysfack, diskho med täckskiva av glas, förvaringslådor med soft close-funktion och utfällbar skärbräda. Med andra ord allt som behövs. 

 

Möte mellan skilda världar
Det finns även duschmöjligheter.

Även i hygienutrymmet finner vi det som är behövligt så att campingsemestern ska bli så okomplicerad den bara kan. Förvaringsskåpet sväljer en hel del och det finns både öppningsbart fönster och taklucka för optimal ventilation. Även duschmöjlighet finns, samt fast handfat.

Längst bak visar sig C 540 ha god allroundförmåga. Här finns både bra stuvutrymmen och tvärställd dubbelsäng (195×130/123 centimeter) med femzoners kallskummadrass. Mittdelen av sängens ribbotten är nämligen uppfällbar. Viks den upp, ja då har vi på fem sekunder förvandlat sängen till stuvutrymme där skrymmande persedlar kan ta plats under resans gång.

Det som understryker C 540:ans styrka som packåsna är lastöglor i golvet och överskåpen som pryder taket runt hela sängen. Sammanfattningsvis är City Car C 540 en kombination av husbil och bruksbil. Ungefär som två fordon i en och samma förpackning.

Möte mellan skilda världar
Concorde Charisma 900 M

Crème de la crème

Nio meter lång och fem tusen kilo tung. Lägg till praktfull extravagans. Vad får vi då? Jo, Concordes mäktiga Charisma 900 M.

Möte mellan skilda världar
Salongen är något särdeles extra.

Att ratta en husbil som väger lite drygt fem ton är egentligen ingen konst. Den är bara lite större än de flesta andra. Sedan är det lite speciellt att ta plats bakom ratten på en Concorde. Om inte hela världens blickar riktas mot oss, så gör i varje fall många det. 

Nyfikna som vi är undrar vi om en husbil verkligen kan vara värd tre miljoner kronor? Det verkar så, då vi via registreringsstatistiken noterar att sålda enheter av Concorde har fördubblats jämfört med ifjol. Vilka är det då som köper en Concorde? Vi bollade över frågan till Peter Östlund som är platschef vid Forsbergs Fritidscenter i Mantorp.

Möte mellan skilda världar
Köksavdelningen är en ren fröjd. Här finns allt och lite till.

– Jag skulle säga att det är vanliga husbilsköpare som kommit fram till att det är värt att unna sig lite extra av komfort och körglädje. När de väl har ledig tid och möjlighet, vill de unna sig något utöver det vanliga och lyxa till sig på sina äventyr säger Peter Östlund.

Tar plats bakom ratten. ZF-automaten kan närmast beskrivas som att skära smör med varm kniv. Den är så mjuk och följsam att vi inte ens känner när växel efter växel tar oss framåt. Nu är det lite småhalt på sina håll, så det blir till att ta det lite piano. Kan ändå glädja oss åt luftfjädringen på bakaxeln (höj- och sänkbar funktion). Differentialspärr finns, läderratt och klädd instrumentbräda i konstläder likaså.

Möte mellan skilda världar
Man sover gott i Concorde Charisma.
Möte mellan skilda världar
Dusch finns både inne och ute.

Parkerar i närheten av Mantorps travbana för att gå husesyn och vi gör det med samma entusiasm som ett barn på julafton. Här kan vi nämligen spegla oss i lyx och flärd i överflöd. Högblanka skåpluckor, justerbar och bältad enkelsits, köksbänkskiva i mineralmaterial med skarvfri diskho, kombinationsugn med grillfunktion, skeppsgolv, satellit-tv med 85 centimeters helautomatisk parabol, takmonterad luftkonditionering (effekt 1 700 W), utomhusdusch, ljudsystem med trevägshögtalare i hytten, dubbla högtalare i salongen och subwoofer och ljudprocessor.

Var vi än fäster blicken så finns något att skriva hem om. Likaså det som är lite undangömt. Tänker närmast på två extra gelbatterier 170 Ah (tre batterier totalt), kombibatteriladdare 100 A och omvandlare. Väggarna är 40 millimeter tjocka, varav 38 millimeter RTM-hårdskum med slutna celler. Aluminiumtaklisterna har regnrännor för att minska nedsmutsning av sidoväggar.

 

Möte mellan skilda världar
Reglera värmen som ni gör hemma.

Här finns även uppvärmt, genomgående dubbelgolv (47 millimeter) och stödhjul under lastutrymmet bak så att inte bakstycket av karossen skrapar i vägbanan vid exempelvis på- och avfärd från en färja. Det här är ett axplock, Charisma 900M tycks ha allt och lite till.

Tar till slut plats i salongen då det är hög tid att runda av. Salongen känns som ett mer passande ord än sittgruppen. Stor glädje har infunnit sig under hela resans gång och det är bara att understryka fakta. Charisma 900 M är verkligen husbilscampandets crème de la crème.

Möte mellan skilda världar
Rulla till toppen