Dacia Duster/Adria Aviva: Tag två, betala för en

Dacia Duster/Adria Aviva: Tag två, betala för en

Publicerad

Är det möjligt att finna kombinationen hygglig dragbil och god familjevagn där båda är sprillans nya och där kostnaden blir max 400 000 kronor? Svaret är faktiskt ja!

Vi har tittat på husvagnen Adria Aviva 522 PK och en dragbil i Dacia Duster. Rent konkret handlar det om en populär barnkammarvagn med upp till sju sovplatser och en personbil som ägs av Renault men som tillverkas i Rumänien. Uppfyller duon kraven vi har?

 

PRISVÄRD DRAGARE FÖR FAMILJEN

Den höga markfrigången, den lågt utväxlade första och andra växeln och fyrhjulsdriften skapar fler platser att nå.

För 193 800 kronor köper man den nya Dacia Duster i Prestigeversion. Det betyder en fyrhjulsdriven kombi med förhöjd kaross, diger utrustningslista, snål dieselmotor och sexväxlad låda varav ettans och tvåans växlar fungerar som lågväxlar.

När bilen lanserades för några år sedan fick den uppmärksamhet för sitt extremt låga pris, den var klart billigast på marknaden och enligt många såg den hyggligt bra ut också. Den saknade dock en del säkerhetsutrustning men nu är bilen förbättrad på många punkter, inte minst vad gäller aktiv och passiv säkerhet. Karossen är helt ny även om den ser likadan ut för den oinvigde, men i princip allt på och i bilen är nytt på 2018 års modell. Dacia byggs i Rumänien och ägs av Renault.

En förarmiljö som känns både modern och trivsam. Till och med elektronisk klimatkontroll.

Bagagekapaciteten är inte bilens bästa rond.

Om vi börjar med förarassistanssystemen så har bilen inte mindre än fyra kameror som hjälper till vid parkeringsmanövrar, den har döda vinkelvarnare, den har broms som håller bilen vid start i motlut, den har HDC, det vill säga håller ner farten i branta utförsbackar, den har multimediasystem med bland annat telefon, navigation, fordonsinfo, däcktrycksövervakning och annat.

Listan är lång men detta är trots allt en bilmodell som inte har den allra senaste tekniken, ett av de starkaste skälen att köpa bilen är ju priset. Autobroms till exempel fattas, liksom trötthetsvarnare. Automatisk start/stopp finns däremot.

Den snåla dieselmotorn är inte stark, 110 hästkrafter levereras från 1,5 litersmotorn. Tack vare den manuella växellådan och att de första växlarna är så lågt utväxlade är det inga problem att klara en start i backe med husvagn på släp. Men, det blir till att använda växelspaken när man kör på landsväg i lagstadgade 80 kilometer i timmen och vägen har rejäla motlut.  En vanesak.

Backkamera och navigation i bildskärmen.

Det är lätt att komma i och ur bilen, även för äldre.

Utan vagn på kroken upplever man inte att motorn är otillräcklig. Lite klen men helt okej, och när man utan att anstränga sig kommer ner i förbrukningssiffror under 0,5 liter per mil (utan vagn) infinner sig till och med lite körglädje. Bilen går utmärkt vid sidan av vägen. Skogsbilvägar med gropar och hinder är mammas gata för Duster. Med rejäl markfrigång, låsbar fyrhjulsdrift och låg utväxling tar den sig fram som en seriös offroadbil, kul.

Ratten är ställbar både i höjd och djup och generösa inställningsmöjligheter i förarstolen med bland annat ställbart svankstöd gör att det är enkelt att hitta en bra körställning.

Instrument och reglage sitter korrekt men det tar ett tag att hitta rätt bland alla tolv små knappar ovanför och intill den elektroniska klimatanläggningen och under den centralt placerade sjutumsskärmen i Media Nav-systemet.

Baksätet rymmer tre på bredden men passar inte så bra för fullvuxna personer då det blir trångt för knäna. Insteget är däremot bra då bilens höjd gör det enkelt och kvickt att komma i och ur. Isofixfästen för snabb och säker fastsättning av barnstolar finns.

Bränsleförbrukning på anständiga nivåer.

Bagageutrymmet är bättre i denna fyrhjulsdrivna variant än i den tvåhjulsdrivna släktingen. Anledningen är att golvet är olika utformat. Men, bagagevolymen är inte i någon av modellerna särdeles imponerande med 445 respektive 375 liter. Under golvet hittar vi dock ytterligare stuvutrymme, och under passagerarstolen.

Det bästa med bilen är priset, den ger verkligen mycket för pengarna. Det sämsta är att elektroniken är lite långsam. Växlingen mellan telefondisplay och parkeringskamera till exempel går riktigt trögt.

DACIA DUSTER dCi 110 4x4

Pris: 193 800 kronor
Motor: Rak 4-cyl turbo Diesel 110 hk
Max dragvikt: 1 500 kilo
Bränsleförbrukning: 4,7 L/100 km (utan vagn)
Bagagevolym: 445/1 623 L (+ utrymme under bagagegolv och passagerarstol)
Längd: 4,34 m
Bredd: 1,80 m

 


 

MED RÄTTA POPULÄR

Den är inte stor eller särskilt tung, den kostar inte en halv förmögenhet men den har sju bäddar, gott om skåp och garderober, stor kyl och frys och dusch. Behöver man mer?

Anders kopplar av i vagnens sittgrupp, stort fönster och nära till både kök och kyl.

Sätter du in 200 000 kronor på handlarens konto får du en Adria Aviva 522 PK. Och du får tillbaks 3 100 kronor. Du behöver en bil som är godkänd för 1 300 kilo släp, eller 1 350, du väljer själv totalvikt.

Då har du köpt en husvagn som är synnerligen populär hos barnfamiljer. Den har sju bäddar, en trevåningssäng, en bäddbar dinett och en tvärställd dubbelsäng. Köket är till höger om entrén längs vagnens högersida. Tvättrummet mittemot köket.

Köket har fått några färgaccenter som piffar upp men som helhet är det trots allt inte uppdaterat.

Vagnens kromade rangerhandtag känns små och klena när vi drar i dem för att få vagnen rätt för bilderna, men den är lätt så vi får vi den dit vi vill. Entrédörren är en så kallad stalldörr, och på vagnens vänstra sida hittar vi en lastlucka som ger tillgång till utrymmet under dubbelsängen fram. Där sitter också toans servicelucka och inkopplingen av ström.

Karossen är vit med ett blått och beige midjeband, klädd i kulhamrad aluminiumplåt. Tak, front och bakstam är gjorda av slät glasfiber och plast. 

Våningssängen längst bak ligger i direkt anslutning till entrédörren.

Garderob/linneskåp vid våningssängens fotända.

När vi kliver in i vagnen ser vi att färgsättningen och designen är ny. De grönaktiga ramarna runt de små öppningarna i skåpluckorna vari man kommer åt låsknappen, accentuerar den moderna formen. Fallskydden av gummiband på de öppna hyllorna samt tidningshållaren, som består av ett flexibelt nät, bidrar till samma anda.

Vi konstaterar att alla de tre bäddarna mot vagnens bakgavel har läslampor och fönster. Madrasserna är 190 centimeter långa och cirka 60 breda. Sittgruppen som också går att bädda rymmer gott en vuxen person, både på längd och bredd.

Men, det är i vagnens främre ända som föräldrarnas eller de vuxnas säng finns. Det är en tvärställd bädd med tvådelad madrass för lättare access till stuvutrymmet under. I huvudändan finns det läslampor, i den andra ändan finns ett underskåp, intill garderoben som bildar en rumsavdelare. Bädden går att skärma av med ett draperi. Bädden är lång, 212 centimeter och bredden 140, räcker väl till, även om man som förälder då och då får besök av någon liten nattvandrare.

Sovrummet har två fönster, ett på långväggen och ett fönster i vagnens front. Däremot finns det inget takfönster vilket hade kunnat göra rummet lite luftigare.

Dubbelbädden står på tvären i vagnens främre del.

Köket är omodernt. Avsaknaden av lådor i köksbänken gör det svårarbetat, det är ju betydligt svårare att få överblick i underskåp, jämfört med att bara dra ut en låda och sänka blicken.  Men här märks att vagnen inte är den mest påkostade Adrian. Tvärtom, här har man sparat där man kan utan att ge avkall på funktion.  De tillbakadragna brännarna ger en viss arbetsyta. Överskåpen är två, en led-list och ett köksfönster skänker ljus och det smala höga kylskåpet står bra placerat nära både bord och kock.

Sittgruppen är inget under av vare sig komfort eller utrymme. Men fyra personer ryms till middag, fem om man tar fram en sittplats vid bordets gavel.  Till exempel en barnstol. Aviva 522 PK är tänkt att användas under sommaren och då sitter man utomhus. I förtält eller under markisen.  Om man trots det sitter inne kan man glädja sig åt ett stort fönster på långväggen och att man har nära till allt. Platsen är central och en vuxen person kan utan att resa sig plocka ut saker från kylen eller från köksbänken. 

Tvättrummet har gott om förvaring och duschmöjlighet.

Tvättrummet mellan sittgrupp och våningssängarna är väl utrustat och vi gillar att det finns handdukshängare, hållare för toapapper, underskåp, speglar, frostat fönster och ett duschdraperi.

Huvudgarderoben sitter mellan kyl och dubbelbädd och vid våningssängarnas fotända finns ett högt och smalt linneskåp.  Det är lämpligt för kläder och persedlar för de som nyttjar våningssängarna. Under dubbelsängen finns ett rejält utrymme åtkomligt även utifrån. Det finns överskåp ovan sittgruppen och dubbelsängen. Ett litet extraskåp vid dubbelsängens fotända fullbordar de inre förvaringsmöjligheterna. I den vagnsbreda gasolkofferten framtill ryms gasolflaskorna och diverse, till exempel ett reservhjul, grill och liknande.

Vagnen har chassi från Alko, enkelaxel och känns välbalanserad. Med lastutrymme framtill i vagnen bör man hålla ett öga på hur man lastar, inte alltför tungt långt fram även om plats finns. Lastvikten är 200-250 kilo och det är inte mycket. En grundutrustning, det vill säga nödvändigheter för att kunna bo i och använda vagnen väger cirka 140 kilo. Så 100 kilo för mat och personlig utrustning är helt enkelt klent. Lasta tyngre saker i bilen är rådet till den som väljer denna funktionella, prisvärda och med rätta populära husvagnen.


 

ADRIA AVIVA 522 PK

PRIS: 196 900 kronor
UTVÄNDIG TOTAL L/B/H: 715/230/258 cm
INVÄNDIG L/B/H: 543/218/197 cm
TJÄNSTEVIKT: 1 103 kg

GARANTIER: 7 år täthet, 2 års Adriagaranti

ANTAL BÄDDAR: 5+2
FÄRSKVATTEN: 50 Liter
SPILLVATTEN: Utvändig lunga eller tank
VÄRME: Truma luftburen + elektrisk golvvärme

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

  • Husvagn & Camping 2018-06

  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842