Vi provkör Tesla som dragbil: ”Accelerationen är fullständigt sanslös”

Publicerad: 2018-11-08   Uppdaterad: 2023-04-18

Världens snabbaste suv heter Tesla Model X 100 D. Den gör 0–100 km/h på under fem sekunder – och nästan lika fort med släp på kroken. Den är fyrhjulsdriven, drar inte en droppe bensin och är godkänd för 2,2 ton släp. Vi provkörde med husvagnen Adria Adora 502 UL på dragkroken. Följ med på en makalös resa.

Vi provkör Tesla som dragbil:
Displayen visar här hur fort vi tankar ström och hur långt den räcker.

På Teslas Sverigekontor får vi lära oss en del grundläggande moment i handhavandet. Till exempel att nyckeln, som ser ut som en Tesla i miniformat, öppnar och stänger dörrar och baklucka. Vidare får vi tipset att använda oss av den stora skärmen som visar var laddplatserna finns. Dels Teslas egna Superchargers, dels laddare som tillhandahålls av kommuner, köpcentrum, butiker, restauranger och annat. 

Utan husvagn kommer Tesla Model X 100D ungefär 45 mil på en laddning. Med husvagn kom vi cirka 25 mil. Men vi körde inte slut på batterierna utan vi laddade så fort vi stannade. För lunch, för att handla och så vidare.

När vi laddade bilen i stugans 230-uttag fick vi i mellan en och två mils körning för varje timme, till exempel när man kopplar upp sig mot elstolpen på en campingtomt.

De flesta ägare av Teslabilar skaffar utrustning så de kan ladda mer effektivt. Högre ampère på säkringarna (16A) och modifierade uttag (Tesla Wall Connector) ger snabbare laddning, mellan fem och åtta mil per timme.

Vi provkör Tesla som dragbil:
Baksätet är inte ett utan två separata med individuell inställning, ytterligare två finns längre bak.

I ren milkostnad hamnade vi på cirka två kronor per mil, utan husvagn och cirka tre till tre och femtio per mil vid husvagnskörning.

Själva körupplevelsen är inte så annorlunda jämfört med andra dyra suvmodeller med enorm prestanda. Bilen är bastant och går stadigt. Små nickningar framkallade av husvagnens rörelser är det enda som skvallrar om att vi har en husvagn på släpet, och energiförbrukningen.

Accelerationen är fullständigt sanslös, tystnaden i lägre farter är anslående och sittkomfort samt sikt framåt, uppåt och åt sidorna är mycket bra. Bakåtsikten är inte bra, i synnerhet inte snett bakåt då karossens form och den sluttande bakrutan skymmer snett bakåt, en viktig vinkel när man ska backa med släp.

Vi provkör Tesla som dragbil:
Teslas laddstationer finns överallt och växer i antal. Här laddar man batteriet snabbt under tiden man äter lunch.

Bilen finns att få med sju säten, baksätet går att fälla och skapar ett helt plant lastgolv. En rolig detalj är att ett engelskt företag erbjuder Model X-ägare ett kit som gör bilen till en campingbil med dubbelsäng. Man kan således vara sex personer i bilen under resan, och med en husvagn för fyra, till natten ordna sovplats för sex personer.

Det är gott om plats för bagage både fram och bak och bilen är bred och lång (210 x 507 centimeter). Mugghållare och annat finns så det räcker till alla, usb-uttag likaså. Det enorma fönstret fram, personbilsvärldens största framruta, är mörklagt uppåt och två smala solskydd finns att fälla ut.

I baksätet finns mugghållare och temperaturreglering. De bakre sitsarna är lite mindre och bjuder inte på extravagans. De rymmer vuxna men då ska de inte vara välväxta.

Vi provkör Tesla som dragbil:
Lastförmågan är generös. Flyttkartongen ser nästan ut som en skokartong.

På den stora skärmen som visar vad som sker framför, vid sidan om och bakom bilen (totalt sex kameror) är det lätt att koppla på husvagnen och den justerbara markfrigången gör det enkelt att anpassa dragkrokens höjdläge. Bilen har parkeringshjälp som sköter svängandet, det du behöver göra som förare är att följa instruktionerna på instrumentpanelen.

Vidare har den radar och sensorer som gör den till en av marknadens säkraste bilar, med full pott i amerikanska krocktester. Utöver den teknik som krävs ombord för att bilen ska vara helt självkörande – det är bara mjukvaran som fattas – är bilen utrustad med ett så kallat hepafilter som rengör luften i kupén avgaser. Bilarna uppdateras med ny mjukvara från tillverkaren, via internet.

Från Tesla säger man att ägarkostnaden är lägre än för jämförbara bilar med förbränningsmotor, men det är nog inte för ekonomin man köper en Tesla, snarare för miljön. Bilen producerar inga som helst utsläpp lokalt under körning, vare sig koldioxid eller kväveoxid. Man köper Tesla för framtidens miljö.

Nu väntar vi med spänning på den ”folkligt” prissatta Model 3 som kommer inom kort.

Vi provkör Tesla som dragbil:
Rulla till toppen