Fixa problemfri premiärtur

Publicerad: 2011-03-30   Uppdaterad: 2016-04-22

Snart är det dags att möta den nya säsongen. Framför oss ligger en tid av utfärder, och spännande resor. Kort sagt – det är nu det roliga börjar. Här får du våra bästa tips för en bra start utan otrevliga överraskningar. För att husbils- och husvagnslivet skall bli så där roligt och bra som man...

Snart är det dags att möta den nya säsongen. Framför oss ligger en tid av utfärder, och spännande resor. Kort sagt – det är nu det roliga börjar. Här får du våra bästa tips för en bra start utan otrevliga överraskningar.

För att husbils- och husvagnslivet skall bli så där roligt och bra som man önskar behövs det problemfritt fungerande husvagnar och husbilar. Man vill ha kyla i kylskåpet, värme i pannan och ljud i radion. Därför bör man ägna lite av den tid som är kvar till premiärturen till att kolla upp hur din eller husbil eller -vagn fungerar.

Börja på utsidan och gå sedan igenom vagnens eller husbilens status och funktioner steg för steg, och hittar du något större fel, kontakta verkstaden med detsamma. Väntar du till försommaren kan du få vänta länge. I värsta fall tappar du då massor av värdefulla campingdagar.

I bästa fall är allt okej, ett eller annat småfix kan du ordna själv. I och med att du tittat efter innan lär du känna ditt fordon, du vet dess status och du behöver inte bli negativt överraskad.

Vi delar upp checklistan i olika områden för att den skall bli lättare att gå igenom och för att inte glömma viktiga detaljer:

1. VÄG OCH TRAFIK
Däck – leta efter skador, titta i bilens eller vagnens instruktionsbok efter det rätta lufttrycket, kom ihåg att i husbilsdäck kan det vara så mycket som fem kilo. Då skall det vara ventiler av metall. Om inte, åk till en gummiverkstad och byt. Husvagnens däck kan ha ett djupt mönster trots att däcken är gamla. Skall du ut på en lång resa i sommar, rekommenderar däckexperter dig att byta till nya däck om de är äldre än fem, sex år.

Bromsar – provkör, både med vagn och husbil. Bromsa och känn efter att bromsarna tar mjukt men bestämt. Upprepa proceduren ett antal gånger för att mjuka upp systemets alla delar. Om det pulserar eller gnisslar otäckt i husbilens broms eller om det hugger i husvagnens dito är det dags att kontakta verkstaden. Om du inte är erfaren och kunnig bör du av säkerhetsskäl inte justera eller försöka fixa bromsproblem själv. Prova också handbromsen – i husbilen och på vagnen.

Ge samtidigt alla rörliga delar lite smörja, dock inte i kulhandsken om den är av så kallad friktionstyp.

Trafikbelysning – tänd alla lampor, glöm inte varningsblinkers och skyltbelysning. Byt trasiga glödampor, av två skäl. Du syns bättre och du slipper böter. Kolla och smörj kontakten mellan bil och vagn med fuktdrivande elsprej.

Obs! I husbilen bör du också kolla både kylarvätskenivå och motorolja.

2. GASOLKONTROLL
Gasolläcktestaren avslöjar om systemet har en läcka.
1. Öppna alla kranar fram till brännarna men tänd inget, vare sig spis, panna eller kylskåp.

2. Aktivera därefter läcktestaren.

3. Om gas pyser ut någonstans bubblar det i glaset. Försök att lokalisera läckan genom att pensla på såpvatten på kopplingar eller andra misstänkta ställen. Hittar du inget men bubblorna i glaset fortsätter skall du kontakta verkstaden.

4. Kolla o-ringen på reduceringsventilen. Den avslöjas inte av läcktestaren, men med blotta ögat kan man se om den har torrsprickor. Den kostar bara några få kronor och är enkel att byta.

3. EL
Både 12- och 230V-anlägggningen i vagnen behöver översyn med jämna mellanrum. Enklast gör du så här:
1. Slå på alla förbrukare.

2. Koppla upp vagnen mot 230V, se efter att batteriet laddas och att alla lampor, pumpar och fläktar fungerar.

3. Slå av eller koppla ut 230V och se efter att allt fungerar via husvagnens eller husbilens batteri.

4. Låt vattenpumpen, cirkulationspumpen och andra förbrukare vara på en stund och om du har möjlighet, se efter hur detta påverkat ditt batteri. Om det nyss var fulladdat men efter en stunds belastning markant försvagats kan det vara dags att byta batteri.

Hos verkstäderna finns belastningsprovare som på ett snabbt och enkelt sätt avslöjar ditt batteris status.

4. VATTEN OCH AVLOPP
Vatten och avlopp kräver översyn. Vatten är livsviktigt men kan ställa till stora skador om det hamnar där det inte skall vara eller om det förorenas. Om vattentankar och slangar rengjorts och tömts inför vintersäsongen räcker det att vid första fyllningen tillsätta ett bakteriedödande medel och köra igenom systemet.

En gammal huskur är att blanda en liter ättikssprit i tanken och låta det verka en stund innan du sköljer igenom. Om tanken och slangar är mörka av beläggning måste du göra rent. Det finns bot för detta, diskbortse och handarbete heter det, men slangarna är svåra. Det är inte dyrt eller alldeles svårt att byta dem, men var noga vid monteringen. En lossnad koppling kan ställa till stora besvär, så leta efter läckor vare sig du byter slangar eller inte. Glöm för all del inte avloppsslangen.

5. ÖVRIGT
Under ett år hinner det hända en hel del med din husvagn eller husbil. Variationer i temperatur och luftfuktighet får trä att svälla och att krympa. Vid en vagns viktangivelse tillåts en avvikelse på plus/minus fem procent. Det kan betyda 75 kilo extra på en vagn med 1 500 kilo totalvikt.

Det betyder i sin tur att skruvar och förband utsätts för påfrestningar, eller tvärt om, skruvarna lossnar när virket krymper. Ta därför för vana att gå över alla skruvar och muttrar, med jämna mellanrum, inför säsongen – och gärna en gång till mitt under säsong. En lossad överskåpslucka kan slå hål i något och ett lossat gångjärn kan skära hål i såväl fanér som tyg.

 Foto: Stefan Nilsson

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen