Det finns många campingveteraner i Sverige, men också många som har ett nyväckt intresse, och många frågor. Välkommen till vår lilla introduktionskurs till husbilen, ett fordon som inte ens fanns i Sverige när Husvagn & Camping grundades 1976.
Andelen husbilar ute på våra vägar ökar ständigt. I Europa säljs årligen ungefär lika många nya husbilar som husvagnar. Den tendensen finns också här, men innan man hoppar på tåget kan det vara klokt att sätta sig in i hur det är att köpa och att leva med en husbil. De är dyra, men bara sällan är de felfria och det finns lagar och regler att sätta sig in i.
Att köpa husbil är enkelt. Att köpa rätt husbil kan vara svårare. Vad som är rätt i fråga om egenskaper som antal sängar, umgängesytor eller duschmöjlighet får man själv avgöra. Vad som är rätt i fråga om skick och allmän status kan vara svårare. Det är ju både en bil och en bostad, och därför bör man vara extra noggrann.
Det finns en uppenbar risk att man charmas av en elegant skinngrupp och därför låter nöja sig utan provkörning, till exempel. Börja med att fundera över följande:
• Hur mycket pengar vill/kan du betala?
• Hur många bäddar skall bilen ha?
• Vilken planlösning känns bäst?
• Har du den körkortsbehörighet som krävs?
När du har hittat din bil är det dags att gå till verket lite mer handfast. Dra igång kylskåp och värmepanna, och inspektera sen själva bildelen:
• Kolla att allt i trafikbelysningen fungerar.
• Kolla speglar, dörrar och lås.
• Gå hela varvet runt bilen och gör en okulär besiktning: finns det stänkskydd bakom bägge hjulen, är däckmönstret snedslitet på något av hjulen?
• Rost – hur ser det ut under, sitter avgasröret fast ordentligt?
• Öppna motorhuven, kolla oljan. Är den svart och tunn är det dags att byta. Är det torrt och rent eller oljigt och kletigt i motorutrymmet? När byttes kamremmen, hur är det med kylarvattnet – är nivån rätt och vätskan glykolfärgad?
Fiatmotorerna 100 Multijet, 160 Multijet Power och 180 Multijet Power har en kamkedja av typen "for life" som inte kräver byte. Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 kilometer och bytas ut efter 180 000 kilometer på Euro 4-versionerna.
När det gäller de nyaste, Euro 5-motorerna, ska kontrollen utföras efter 96 000 kilometer och bytet efter 192 000 kilometer. Remmen ska under alla omständigheter bytas ut senast var femte år i alla Fiatmotorer med kamrem.
Rent generellt är det svårt att veta vilken motor som skall servas med kamremsbyte och när. Enklast är att anteckna bilens mätarställning och registreringsnummer, och ringa till närmaste serviceverkstad för märket och fråga. Att köpa en bil som passerat bytesintervallen kan bli ett riktigt kostsamt misstag.
Starta bilen och gör en ordentlig provkörning
• Känn efter att bromsarna tar ordentligt, och att styrningen inte glappar eller går ryckigt.
• Går växlarna i utan knot?
• Sitter du bekvämt, hur är det med bullret?
• Kolla handbroms och koppling – det gör du såhär: Stanna på en parkeringsplats. Lägg i treans växel. Dra åt handbromsen. Släpp upp kopplingen och möt med lite motorgas. Om motorn stannar är det ok med både handbroms och kopplingslameller. Om bilen rullar i väg är det fel på handbromsen. Om bilen står still men motorn rusar är det dags att byta koppling.
Inne i bodelen bör du kontrollera följande:
• Kolla kylskåp, värmare, vattenpump
• Tänd och släck alla lampor
• Kolla alla lås och luckor.
Är det kallt i kylen? Varmt i pannan? Det borde vara det nu, efter en stunds provkörning och någon timmes drift. Om inte är det viktigt att påpeka det för eventuell åtgärd före köp. Nedsuttna dynor går att ersätta, den händige kan klara sömnaden själv. Då klarar man sig med cirka 4 - 6 000 kronor, halva kostnaden jämfört med nyköp.
Glöm inte att leta efter fukt. Begär protokoll från en nygjord täthetskontroll, det är minst lika viktigt som bilens servicehäfte. En husbil används oftare än husvagnen även om vintern, och utsätts därför för hårda väderförhållanden. Sådant kan slita och fresta på tätningar, skarvar, och genomförningar och sist men inte minst, en husbils chassi och bromsrör är utsatt för rost. Kolla ordentligt.
FAKTA OM KÖRKORT
Körkort B ger dig rätt att köra bil + husvagn vars totalvikter tillsammans blir max 3 500 kilo. Men, bilens tjänstevikt (utan last och passagerare men med förare) måste vara högre än vagnens totalvikt. (bilens tjänstevikt > vagnens totalvikt). Uppgifterna finns i fordonens registreringsbevis. Vagnen med max last får inte vara tyngre än bilen olastad. (vagnens med max last < bilens tjänstevikt).
Från och med den 19 januari 2013, gäller tredje körkortsdirektivet som bland annat ger den som har körkort B möjlighet att köra bil + husvagn med sammanlagd totalvikt 4 250 kilo. Detta kallas utökad B-behörighet. Då behöver inte heller bilens tjänstevikt vara högre än vagnens totalvikt. Utökad behörighet får man genom att göra ett körprov hos transportstyrelsen. I samband därmed får man också muntligt svara på några frågor kring körning med släp, surrning/säkring av last och liknande. Visar man att man felfritt kan köra i trafik med bil och släp och svarar rätt frågorna, får man denna utökade behörighet. Då kommer det efter ett par veckor ett nytillverkat körkort hem till dig med en sifferkombination (96) instansat på körkortets baksida. Det är det formella intyget på din utökade B-behörighet.
Körkort B utfärdat före den 1/6 1996 ger dig rätt att köra personbil, oaktat personbilens totalvikt. Nya husbilar är personbilar klass II och får därför köras av förare med B-körkort utfärdat före 1/6 -96. Äldre husbilar är ibland klassade som lastbilar och kräver C-körkort om de har totalvikt mer än 3,5 ton.
Tredje körkortsdirektivet: Träder i kraft 19 /1-2013 och ger oss fem nya behörighetsklasser:
A2 Rätt att köra medelstora motorcyklar med effekt upp till 47,6 hk.
C1 Rätt att köra lastbilar och personbilar upp till 7,5 ton. Max släpvikt 750 kilo.
C1E Samma som ovan och med släp (ett eller flera) med fordonskombinationens sammanlagda totalvikt max 12 ton.
D1 Rätt att köra buss med högst 16 sittplatser, maxlängd 8 meter. Max släpvikt 750 kilo. Åldersgräns 21 år.
D1E Samma som ovan och med släp, oavsett vikt, kopplade till sådan buss. Åldersgräns 21 år
Åldergränserna ändras också:
AM 15 år (Moped)
A1 16 år (lätt mc max 125 cm2 14,96 hk)
A2 18 år (mellanstor mc 47,6 hk)
A 24 år eller 20, och ha haft A2 i två år. (Tung mc)
B +BE 18 år (personbil med lätt släp + personbil med tungt släp oavsett vikt, i praktiken så tungt släp som bilen är godkänd för)
C1 +C1E 18 år (lätt lastbil max 7,5 ton + släp tillsammans 12 ton)
C + CE 21 år. (tung lastbil + tungt släp oavsett vikt.)
D1 + D1E 21 år (buss med max 16 passagerare, max 8 meters längd + släp tillsammans max 12 ton)
D+DE 24 år (buss också med fler än 16 passagerare och över 8 meter + släp oavsett vikt)
Observera! Den som tagit körkort för en viss behörighet innan de nya reglerna införs får även i fortsättningen köra fordon med stöd av den behörigheten. Ingen kommer att förlora sin rätt att köra ett fordon man tidigare haft behörighet för.
Redan nu får man med B-körkort köra personbil + släp med totalvikten 4 250 kilo. Om personbilen har en totalvikt på 3 500 kilo får man nämligen köra med släp om släpet är lätt, det vill säga väger max 750 kilo. Detta kommer att gälla även under det tredje körkortsdirektivet. Bra att veta för den som vill dra ett släp efter sin husbil. Även om husbilen väger 3,5 ton (totalvikt) får man alltså dra ett lätt släp efter bilen.
Ett par handflator! Så liten är kontaktytan mot vägbanan för ett däck på ett campingfordon. Därför är det hyperviktigt att du har full koll på allt som gäller dina däck innan du ger dig ut på sommarens härliga långresa. En erfaren däckmontör ger oss bra tips och goda råd att tänka på.
Det enklaste, snabbaste och billigaste sättet att få en bättre husbil eller husvagn är att justera hjulinställningen.
Händer det att du parkerar husbilen eller husvagnen på en plats som inte känns säker? Eller att du övernattar där det kan finnas risk för inbrott? Här är några enkla tips om hur man ökar skyddet mot ovälkomna besök.
Varje år sker ett antal olyckor på campingplatser på grund av bristfällig gasolutrustning. För att reda ut några frågetecken kring gasol har Husvagn & Camping kontaktat Bilprovningens expert, Morgan Isacsson.
Många husbilar och husvagnar börjar bli till åren, fordons- och fuktgarantier har löpt ut. Här tipsar vi om hur du kan hålla fel och brister borta även i fortsättningen.
Intresset för husbilar är jättestort, försäljningssiffrorna ökar stort år efter år. Men, det är inte alla förunnat att knalla in till en husbilshandlare och köpa en husbil – de är dyra och efterfrågan gör att priserna hålls uppe även på begagnat.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.
Bodelen i en husbil är sällan eller aldrig mer krocksäker än en husvagn (som det som bekant är förbjudet att vistas i under färd), d.v.s. vid en sidokrock eller om man välter så faller det ihop som ett korthus i de flesta fall. Vid en frontalkrock kommer allt som ligger löst flygande mot en med full kraft ( kanske besticklådan om man har otur) Något att tänka på för den som tänker ta med sig barn eller barnbarn på färden. Nu kanske man inte ska måla f-n på väggen, men krocksäkerheten i de flesta husbilar är under all kritik.
Bra