Viktigt att kontrollera fukten

Publicerad: 2013-02-19   Uppdaterad: 2023-04-18

Regelbundna kontroller är värda vartenda öre, en reparation utanför fuktgarantin kan bli riktigt kostsam. Häng med Husvagn & Camping – så här testar experten din husvagn eller husbil. För att reda ut ett och annat kring täthetskontroll, eller fukttest som det också kallas, besökte Husvagn & Camping husvagns- och husbilsreparatören Magnus Kihlskog från Caravan &...

Regelbundna kontroller är värda vartenda öre, en reparation utanför fuktgarantin kan bli riktigt kostsam. Häng med Husvagn & Camping – så här testar experten din husvagn eller husbil.

För att reda ut ett och annat kring täthetskontroll, eller fukttest som det också kallas, besökte Husvagn & Camping husvagns- och husbilsreparatören Magnus Kihlskog från Caravan & Trailerservice AB.
– Vi utför cirka 20 fukttest i veckan under högsäsong, och i min värld finns det inte på kartan att man fuskar med detta. Jag skulle aldrig köpa ett fordon där det inte finns färska papper på att fordonet är fukttestat, säger Magnus Kihlskog bestämt.

I runda tal kostar en täthetskontroll cirka 500 kronor. Priset varierar självklart från serviceställe till serviceställe, men i det stora hela handlar det om småpotatis.
– Protokollet som vi använder oss av, det finns flera på marknaden, kommer från Kabe. Det är i mitt tycke det mest kompletta med flest mätpunkter, säger Magnus Kihlskog och visar att det finns 37 punkter som han ska kontrollera.

Magnus går igenom punkt för punkt, flyttar sig först stående, sedan krypandes på alla fyra innan han till slut sätter dit stämpeln som visar att den här husvagnen har genomgått täthetskontroll.
– Det är till stor hjälp om fritidsfordonet är urplockad på prylar, annars kommer vi inte åt att mäta som vi ska, säger Magnus Kihlskog samtidigt som han lyser med ficklampan i en springa där han inte kan komma åt att mäta. Fukt lämnar nämligen alltid spår efter sig, avslöjar han.

Vilka är då de mest kritiska punkterna?
– Det är framförallt hörnen. Även tackluckorna och vid antennen, eller överhuvudtaget alla element som har en genomgång via taket bör kontrolleras extra. Dörrar, fönster och handtag som har monterats dit efteråt är också känsliga liksom detta ställe, säger Magnus Kihlskog när han med en Protimeter mäter fukten runt ”skidlådan” i en Cabby 650+ från 2005.

Viktigt att kontrollera fukten
Här i skidlådan gav Protimetern (fukttestaren) utslag. Men det är ingen större fara, värdena ligger inom gränsen.

Här pep mätinstrumentet till och han ritade dit en kråka i protokollet.  Samma sak hände vid ena hjulhuset.
– Hjulhus är kondenssamlare men här handlade det inte om någon fuktskada utan bara om förhöjda värden, precis som vid ”skidlådan”. I övrigt var det sjyst runt alla andra kritiska punkter, säger Magnus och gör tummen upp.

Han lägger undan mätinstrumenten och förklarar:
– Fuktskador är aldrig kul och i synnerhet inte i taket. Vattnet brukar sprida sig och göra stor skada och ofta hamnar reparationskostnaderna på ett femsiffrigt belopp. Pratar vi om material är frigolit det sämsta man kan använda sig av i fritidsfordon. Det finns ingenting som absorberar fukt så bra som frigolit.

När vi ställer frågan om täthetskontroll är något man kan utföra på egen hand svarar han:
– Jovisst, om man exempelvis är van vid att arbeta i våt- eller badrum. Men då har man ingen stämpel på att ett fukttest har genomförts. Sedan skulle jag inte rekommendera köp av billiga mätinstrument.

Finns det något som husvagns- eller husbilsägare kan tänka lite extra på när fordonet ställs undan för vinterförvaring?
– Ställ inte husbilen plant utan låt fordonet luta så att is och vatten enkelt kan rinna av om man inte har ett kapell som täcker karossen. Om kapell finns, täck inte allt så att ventilationen stryps.

 

Magnus 5 budord

1. Var inte dumsnål. På lång sikt sparar man både tid och pengar på att utföra ett fukttest.
2. Har man garanti måste täthetskontroll utföras varje år för att garantin ska gälla.
3. Köp inte ett fordon om den förra ägaren inte kan visa upp papper på att fukttest har genomförts.

4. Spara testprotokollen. Då är det enkelt att återgå till samma punkt och se om något har förvärrats och måste åtgärdas.

5. Glöm inte att ta med serviceboken. Husvagnen eller husbilen ska helst vara urplockad när fukttest genomförs.

 

Rulla till toppen