Så får du däcken att rulla längre

Publicerad: 2016-02-29   Uppdaterad: 2016-02-29

Sliter du ut däcken i förtid? Det kan bero på enkla fel som du lätt kan åtgärda. Följ våra fem tips så kan du spara tusenlappar och dessutom göra en miljöinsats. Att byta däck kan kosta en rejäl slant och även om det känns tryggt och bra med nya däck vill man att de ska...

Sliter du ut däcken i förtid? Det kan bero på enkla fel som du lätt kan åtgärda. Följ våra fem tips så kan du spara tusenlappar och dessutom göra en miljöinsats.

Att byta däck kan kosta en rejäl slant och även om det känns tryggt och bra med nya däck vill man att de ska hålla så länge som möjligt. Här har vi listat fem saker som gör att du får ut maximalt av dina däck. Enkla knep som inte kostar mer än lite tid och ger god återbäring i form av minskat slitage och lägre förbrukning.

Men var inte dumsnål. Även om minsta tillåtna spårdjupet för sommardäck är 1,6 millimeter bör man byta innan däcken blivit så slitna. Lägre än tre millimeter på sommardäck är inte att rekommendera, då har risken för vattenplaningen ökat markant.

Väldigt många bilister kör med för lågt däcktryck, helt omedvetna. Dels försämras bilens vägegenskaper men framför allt ökar bränsleförbrukningen och däcken slits snabbare. Håll koll på däcktrycket och du kan spara tusenlappar!

Att det finns tusenlappar att tjäna på rätt däcktryck låter kanske osannolikt. Men en sänkning av däcktrycket med en tredjedel, från exempelvis 2,2 till 1,5 bar, kan halvera livslängden på däcken. Undersökningar i trafik har visat att upp till var tionde bilist i Sverige kör med så lågt däcktryck på minst ett hjul.

1. Kontrollera lufttrycket
Mätningar visar att en sänkning med 0,5 bar under rekommenderat tryck ger 3–4 procent ökad bränsleförbrukning. 1,0 bar under rätt däcktryck innebär en fördubbling, alltså 6–8 procent ökad förbrukning.
Att öka däcktrycket över det som biltillverkaren rekommenderar tjänar man inte så mycket på. En ökning med 0,5 bar över rekommenderat tryck gav måttliga 1,2 procent lägre bränsleförbrukning. Även en tokhöjning med 2,0 bar över rekommenderat tryck gav inte mer än 3,3 procent lägre förbrukning. Då har också all komfort försvunnit.

Att kontrollera däcktrycket en gång i månaden kan därför bli en lönsam affär. Tänk på att däcktrycket ökar med några tiondels bar när däcken kommit upp i arbetstemperatur, vilket sker redan efter ett par kilometers körning. Bästa är därför att kontrollera innan man börjar köra, eller strax efter. Följ alltid biltillverkarens rekommendation för däcktryck, det är den bästa kompromissen mellan komfort, prestanda och rullmotstånd.

2. Kör mjukt
Tillsammans med däcktrycket så finns det inget som påverkar däckslitaget så mycket som din egen körstil. Att rivstarter och hårda inbromsningar sliter på däcken är inte svårt att förstå. Men för att förbättra både däckslitage och bränsleförbrukningen gäller det att köra mjukt.

Testingenjörer inom däckindustrin som jag pratat med har vittnat flera gånger om hur körstil påverkar slitaget. Samma däck kan hos en erfaren taxichaufför hålla i 6.000 mil, medan en hetlevrad bilentusiast knappt hinner köra 1.000 mil förrän det är dags att byta.

Som konsument är det förstås intressant att veta hur lång livslängd man kan förvänta sig, och hur stora skillnaderna är mellan olika däck. I praktiken är det dock väldigt svårt och dyrbart att mäta slitage på ett korrekt sätt. Man behöver en konvoj av likadana bilar som kör en lång sträcka och hela tiden skiftar chaufför.

3. Rotera hjulen
Drivhjulen brukar slitas fortast. Framhjulsdrivna bilar har både drivning, styrning och hög vikt på sig – vilket gör att de däcken slits betydligt snabbare än bakhjulen.

För att undvika ojämnt däckslitage ska man rotera hjulens position. Om hjulen får sitta omväxlande fram och bak slits de jämnt och när mönsterdjupet nått en osäker nivå byter man alla fyra däcken samtidigt.

Hur ofta ska man då rotera hjulen fram/bak? Det beror förstås helt på körsträckan. En taxiåkare byter position flera gånger under året medan den som inte kör så många hundra mil bara behöver skifta position vid nästa hjulbyte (kommande vinter/sommar).

Eftersom de flesta däck har en rotationsriktning innebär det att man skiftar position mellan höger framhjul och höger bakhjul, samma på andra sidan. Om däcken inte har ett rotationsbundet mönster kan man skifta korsvis, alltså att höger framhjul byter position med vänster bakhjul.

Om man har en bilmodell med olika däckdimension fram och bak, vilket även brukar innebära rotationsbundet däckmönster, så går det alltså inte att skifta position. Då får man helt enkelt acceptera ett ojämnt slitage.

4. Kontrollera däckslitaget
Ta en titt på dina däck regelbundet, exempelvis en gång i månaden vid däcktryckskontrollen. Titta på däckmönstret för att se om insidan eller utsidan på ett däck fått ökat slitage? Det kan bero på att hjulinställningen ändrats, kanske efter att ha kört på en trottoarkant eller liknande.

Ju tidigare du upptäcker ett slitage, desto bättre är det. De som kör väldigt långa sträckor kan på relativt kort tid slita ner däcken om hjulinställningen är fel.

Titta också efter eventuella skador som uppstått. Närkontakt med trottoarkant kan leda till defekter i stommen. Har du riktigt otur kan det ha fastnat något i vasst i däckmönstret som leder till skador eller punktering.

5. Byt till nya däck på hösten
På våren är asfalten som grövst och då slits också däcken snabbast. På hösten är asfalten polerad efter sommarens körning och det sliter mindre på däcken. De som monterat nya däck på våren kan uppleva en märkligt snabb förslitning, men det beror alltså på asfalten.

Lastbilsåkare, som har mycket noggrann koll på bilarnas däckslitage, strävar alltid efter att byta till nya däck på hösten. Regn gör att friktionen/slitaget minskar betydligt. Som jämförelse är slitaget på torr, varm betong hundra gånger högre än på blöt, kall asfalt. Betongvägar är inte så vanligt i Sverige men det visar ändå på hur stora skillnaderna kan vara.

 

 
 

 

Rulla till toppen