Så tar du bäst hand om dina vinterdäck

Publicerad: 2016-03-23   Uppdaterad: 2023-04-18

När värmen kommer vill man gärna få på sommardäcken snabbast möjligt. Men glöm inte bort vinterhjulen helt. Följ våra enkla tips så sparar du både tid och pengar samt slipper onödiga bekymmer. 1) Märk upp positionen och rotera hjulen Däck slits ojämnt. Oftast slits drivhjulen snabbare och om en framhjulsdriven bil har samma hjul på...

När värmen kommer vill man gärna få på sommardäcken snabbast möjligt. Men glöm inte bort vinterhjulen helt. Följ våra enkla tips så sparar du både tid och pengar samt slipper onödiga bekymmer.

1) Märk upp positionen och rotera hjulen

Däck slits ojämnt. Oftast slits drivhjulen snabbare och om en framhjulsdriven bil har samma hjul på framaxeln flera år i rad kommer de däcken att vara ”slut” samtidigt som bakhjulen kanske bara är halvslitna.

Som bilägare hamnar du då i den tråkiga situationen att tvingas köpa fyra nya däck och sedan kassera två av dessa – som kanske hade kunnat rulla (i bästa fall) ett par tusen mil till.

För att få ett jämnt slitage bör du alltså rotera däcken. Skifta position mellan fram- och bakhjulen åtminstone vid varje säsong. De som kör långt kan behöva rotera hjulen en eller två gånger per vinter.

Märk upp positionen med tuschpenna på fälgens insida, eller använd en ventilhatt som markerar position. Man kan även skriva med krita på däcksidan.

De flesta däck är idag rotationsbundna. Det innebär att de ska snurra i en viss riktning, vilket brukar visas med en pil på däcksidan. Då har man två hjul för höger sida, och två hjul för vänster sida. I det läget kan bara hjulen på respektive sida skifta position (exemplet längst till vänster, bilden ovan). Har du en bil med rotationsbundna däck med olika däckdimension på fram- och bakhjulen går det inte att rotera hjulen. Då får man acceptera att slitaget blir som det blir.

 
2) Håll kontroll på däcktrycket

Givetvis kontrollerar du däcktrycket minst en gång i månaden, eller hur? Med rätt däcktryck rullar hjulen lätt och det sparar bränsle. För lågt däcktryck innebär att däcken slits snabbare, i värsta fall kan livslängden halveras.

Biltillverkaren har testat fram korrekt däcktryck och den uppgiften finns i handboken. Däcktrycket brukar också finnas på en dekal som kan sitta i exempelvis dörröppningen på förarsidan eller på insidan av tanklocket. Som regel anges två däcktryck, normal och ”full last”. Har man passagerare och packning är det siffran för full last som gäller.

Det som är lurigt med däcktryck – och som väldigt många bilförare inte har en aning om – är temperaturen spelar en stor roll. När däcksidan rör sig under färd skapas värme i gummit vilket värmer upp luften inuti däcket. Varm luft har ett högre tryck än kall luft och den siffra som biltillverkaren angett för däcktrycket är alltid ”kall”.

Hur sjutton vet man då hur varma däcken är? Som en enkel regel brukar man säga att tre kilometers körning med bilen ger ”arbetstemperatur” på däcken och en tryckökning med cirka 0,3 bar. Om däcken till exempel hade 2,0 bar i däcktryck vid parkeringen och du sedan kör tre kilometer eller mer till bensinmacken för att fylla på luft så har däcktrycket ökat till 2,3 bar. Om dina framdäck ska ha 2,3 bar i däcktryck (kall luft) bör du alltså fylla på till 2,6 bar (2,3 + 0,3).

Att fylla på för mycket luft i däcken är inte farligt men det minskar rörelsen i däcksidorna och bilen upplevs hårdare i fjädringen, komforten minskar. En del hävdar att man minskar däckförbrukningen med högt däcktryck men vinsten är mycket liten. Våra mätningar på auto motor & sport visar att en ökning med 0,5 bar över rekommenderat tryck gav måttliga 1,2 procent lägre bränsleförbrukning. Även en tokhöjning med 2,0 bar över rekommenderat tryck gav inte mer än 3,3 procent lägre förbrukning. Då har också all komfort försvunnit.

En sänkning med 0,5 bar under rekommenderat tryck ger 3–4 procent ökad bränsleförbrukning. 1,0 bar under rätt däcktryck innebär en fördubbling, alltså 6–8 procent ökad förbrukning. För lågt däcktryck är inte ovanligt och många kör helt ovetandes med alldeles för lågt tryck, vilket ökar driftkostnaderna med ökat däckslitage och högre bränsleförbrukning.

3) Kolla försäkringen

Gud förbjude att det händer, men vilka villkor gäller om dina vinterhjul är förvarade på ett ställe där de kan bli stulna?

Tvärtemot vad de flesta tror sorterar omonterade vinterhjul (och sommarhjul) inte under bilens försäkring, utan din hemförsäkring. Därför måste du lusläsa villkoren och/eller ringa ditt försäkringsbolag.

Att ha vinterhjulen i ett gemensamt förrådsutrymme i en hyresfastighet betraktas av många försäkringsbolag som ”osäkert” och kan leda till att du inte får någon ersättning alls vid stöld. Och då är det många sköna tusenlappar du måste gräva fram ur plånboken för att köpa nya vinterhjul. Kontrollera med försäkringsbolaget vad som gäller i ditt fall, innan något tråkigt händer.

Så tar du bäst hand om dina vinterdäck

4) Förvara hjulen rätt

De flesta förvarar sina vinterhjul monterade på fälg och då ska de ligga ner, staplas ovanpå varandra, eller hängas upp helt obelastat.

Om hjulen står med slitbanan ner mot underlaget kan det bildas en platt yta. Den går inte bort med mindre än att man kör däcken riktigt varma. Av samma anledning ska man inte långtidsförvara en bil stående på hjulen.

Tänk på att gummit i däcken innehåller olja och efter en tid blir det fläckar på underlaget. Lägg däcken på en bit kartong, matta eller plast för att undvika fläckar. Din vänliga däckhandlare har stora plastpåsar för hjulförvaring, köp fyra sådana och om du ber snällt får du kanske dem gratis.

Undvik framför allt hög värme (25 grader eller varmare) och starkt UV-ljus (= solljus). Ozon kan också påverka negativt, men det har man sällan i vanlig hemmiljö. En kall och mörk källare med torr luft är idealiskt för hjulförvaring.

Om dina vinterhjul förvaras på rätt sätt åldras de inte nämnvärt. Egenskaperna blir alltså inte sämre enbart på grund av åldern, även om en del hävdar det. Däremot är däckutvecklingen snabb, moderna däck är alltid bättre än sina föregångare.

 5) Kontrollera slitaget

När sommarsäsongen inletts har du gott om tid att studera dina kära vinterhjul. På dubbdäcken kan du kontrollera dubbutsticket, som ska vara cirka en millimeter. För dubbfria däck gäller det att mäta spårdjupet.

Om det saknas många dubbar eller om dubbarna inte sticker upp ur slitbanan på ett märkbart sätt har själva vitsen med dubbdäck försvunnit. Då har du inte det grepp som dubbdäck borde ge på is. Om dubbutsticket är för långt är det risk att dubben kantrar i sina hål och försvinner.

Dubbfria däck försämras snabbt när slitaget ökar. Runt fyra–fem millimeter i slitage kan vara en lämplig punkt för däckbyte. Det som är lurigt med slitna, dubbfria däck är att de kan bli rätt lömska och tappa grepp plötsligt. Risken för sladd ökar.

Planera i god tid inför nästa vintersäsong. Är det dags att byta vinterdäck kan du med fördel göra det under sommaren, då är det lugnt hos däckverkstaden och din möjlighet att pruta är betydligt större.

Var förberedd innan du köper däck hos din däckhandlare eller bilverkstad. Använd en prisjämförelsesajt för att se var däcken är billigast. Välj däck av bra kvalitet från någon av de stora tillverkarna, så kallade premiumdäck.


Vinterdäcklag – men ingen sommardäcklag

I Sverige är det lag på vinterdäck under de fyra vintermånaderna, december–mars. Förutom att 1 april är dagen för allehanda lurendrejeri så är den dagen även slutet på vinterdäcklagen. Dubbdäcken måste bytas senast 15 april och får börja användas från 1 oktober.

För dubbdäck finns det undantag och de får användas vid vinterväglag. Vad som är vinterväglag avgör polisen som stoppar dig. Anser de att det råder sommarväglag kan du få böter (500 kronor).

De som kör med allt för slitna vinterdäck, under tre millimeter, på vintern kan få 1 200 kronor i böter. Samma belopp gäller för de som kör med sommardäck under perioden december–mars. Skulle det inträffa en olycka under vintern med en bil som rullat på sommardäck är risken stor att försäkringsbolaget inte ersätter skadorna.

Tyvärr finns det ingen ”lag på sommardäck”, även om det skulle behövas. Dubbfria vinterdäck är inte olagliga att använda på sommaren men de kan ge instabila vägegenskaper, slits betydligt snabbare än sommardäck och har framför allt dåliga egenskaper på blöt asfalt. Nordiska friktionsdäck kan på blöt asfalt ge en 50 procent längre bromssträcka jämfört med bra sommardäck. Se filmen ovan så får du se hur stor skillnaden kan vara mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck (eller klicka på länken).
Av: Pär Brandt

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen