Lasta lätt och lasta rätt

Publicerad: 2016-04-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Många som har husvagn eller husbil har problem med vikten. Det är vanligt med låga lastvikter, vilket kan bli både farligt och dyrt. Var därför alltid noga med lasten, både vad gäller vikt och var du placerar den. Tunga föremål, till exempel en förtältpåsen, skall ligga lågt och mellan hjulen samt surras eller på annat...

Många som har husvagn eller husbil har problem med vikten. Det är vanligt med låga lastvikter, vilket kan bli både farligt och dyrt. Var därför alltid noga med lasten, både vad gäller vikt och var du placerar den.

Tunga föremål, till exempel en förtältpåsen, skall ligga lågt och mellan hjulen samt surras eller på annat sätt säkras så att den inte far omkring. I en husvagn lägger man andra tyngre saker på golvet i sofflådor och i skåp. Lättare saker kan förvaras i överskåpen.

I en husbil bör man eftersträva ett så jämt och bra balanserat axeltryck som möjligt. Det betyder att den som utnyttjar till exempel garaget för ett par elcyklar eller en moped inte bör ställa in stort mer än det. Det tyngsta i garaget placeras så långt fram som möjligt för balansens skull, och säkras ordentligt.

Dels för att inte rumla runt i garaget och förstöra inredningen och dels för din egen säkerhets skull. Vid en eventuell krock kan en osäkrad moped i garaget ställa till med förfärliga skador på både saker och personer. Också i husbilen försöker man lägga tyngre saker lågt och om möjligt mellan bilens hjulaxlar. Sofflådorna i sittgruppen är ofta placerade framtill eller mitt i bilen, de är lämpliga för drickabackar, potatispåsar eller annat tungt.

Nya husbilar kan i efterhand normalt inte ”vägas upp” utan ett dokument, där tillverkaren visar att den tyngre varianten i förekommande fall fanns med i typgodkännandet. Grundregeln är att tunga hårda saker placeras lågt och säkras. Lätta mjuka saker i överskåp och – ta bara med det nödvändigaste och glöm inte ta ur sakerna när du kommer hem sen!

Viktiga fakta om vikt

1. Vad får man köra?
Med vanligt körtkort B
kör du husvagnar och dragbilar som tillsammans får väga max 3 500 kilo. Du får också köra husbil (personbil klass II) med total vikt max 3 500 kilo.

Med utökat körkoty B (B-96) kör du kombinationer bil och släp som tillsammans får väga 4 250 kilo. Även här begränsas husbilen till 3 500 kilo. (övergångsreglerna ger den som har ett körkort utfärdat före juli – 96 rätt att köra personbil klass II oavsett dess vikt)

Med körkort BE får du köra personbil max 3,5 ton med släp upp till 3,5 ton. Sammanlagd vikt sju ton.

Med körkort BE utfärdat före januari 2013 får du köra personbil och släp oavsett vikt (begränsas av dragfordonets max släpvagnsvikt.)

Med körkort C får du köra husbil över 3,5 ton, då den är registrerad som lastbil.

2. Vad är vad?
Tjänstevikt: Ett driftfärdigt fordon med alla vätskor och full tank samt en förare som väger 70 kilo.
Totalvikt: Den övre gränsen för vad fordonet får väga, med passagerare och last.
Maxlast: Skillnaden mellan tjänstevikten och totalvikten.

3. Regler om överviktens påföljder
Om man överstiger totalvikten är fordonet överlastat och därmed olagligt att köra.  Övervikten räknas i procent av maxlasten – en procentsats som är grund för straffet.
Upp till 20 procents överlast innebär böter på 2 000 kronor. Polisen bestämmer om färden kan fortsätta eller om man måste lasta av. Om överlasten är över 20, men under 30 procent, är beloppet 2 500 kronor och avlastning. 31- 40 procent överlast kostar 3 000 kronor. Över 40 procent kostar 4 000 kronor och anmäls till åklagare som kan besluta om återkallelse av körkortet under två månader.

4. En fälla att falla i
I husvagnars och husbilars handböcker står angivet att en felmarginal på plus eller minus fem procent av viktangivelserna är inbyggd i konstruktionen. Ett tillägg som gör tillvaron oerhört komplicerad för den som vill vara laglydig. En husvagn med låt oss säga 1 700 kilos tjänstevikt kan alltså variera i faktiskt vikt med så mycket som 85 kilo, (kan innehålla mycket eller ingen fukt). Det är kilon som dig ovetandes kan läggas på och äta upp en stor andel av lastvikten. Detta är inget som polisen tar hänsyn till. Är du ute och kör med en vagn med övervikt så får du ta konsekvenserna av detta, även om du är övertygad om att du inte har överlastat. Vad övervikten består av bryr man sig inte om. 75 kilo av en maxlast på låt oss säga 300 kilo är 25 procent och kostar 2 500 kronor.

Därför är de livsviktigt att du lastar rätt:

Experimentet kommer från polisen i Ontario och är föredömligt enkelt och effektivt. Den lilla Mustangen drar ett släp med två uppsättningar vikter: en vikt fram och en bak.

När merparten av vikten är koncentrerad framtill är ekipaget stabilt. Inte ens en knuff bak på släpet får bilen eller släpet att reagera nämnvärt. Men när vikten läggs längre bak generar en liten sidoknuff en kraftfull reaktion. Ekipaget blir nästan omedelbart helt okontrollerbart.

Dessutom är detta sannolikt en mindre reaktion än hur en riktig bil skulle reagera i samma situation, eftersom modellen rullar stadigt på ett transportband med konstant hastighet och bilens framhjul förblir helt rakt. I en verkligheten, när släpet börjar wobbla, kommer föraren sannolikt börja veva hejvilt på ratten och stampa på bromsen. Ingen lyckad kombination. 

Så ta lärdom från den här skojiga leksaksdemonstrationen och tänk på hur du lastar.

Här kan du väga ditt fordon:
Trafikverkets fordonsvågar från norr till söder

Missa inte att gilla Husvagn & Campng på Facebook!

Rulla till toppen