Därför ska du inte köra med odubbade vinterdäck

Publicerad: 2016-05-12   Uppdaterad: 2016-05-12

Du bryter inte mot lagen när du låter dina odubbade vinterdäck sitta kvar på sommaren – men du ökar risken för fara både för dig själv och andra i trafiken. Minst 200 000 bilister kör med odubbade vinterdäck även i sommarvärmen skriver Nokian Tyres i ett pressmeddelande. Enligt lagen är det tillåtet, men det är...

Du bryter inte mot lagen när du låter dina odubbade vinterdäck sitta kvar på sommaren – men du ökar risken för fara både för dig själv och andra i trafiken.

Minst 200 000 bilister kör med odubbade vinterdäck även i sommarvärmen skriver Nokian Tyres i ett pressmeddelande. Enligt lagen är det tillåtet, men det är både farligt och oekonomiskt. Här får du svaren på varför.

1. Längre bromssträcka på våt asfalt
Många biltidningar har testat hur dubbfria vinterdäck klarar sig på sommaren och har jämfört deras sommaregenskaper med sommardäck. Ett test som tidningen Auto motor & sport har gjort visar att ett bra sommardäck har en bromssträcka på 28,9 meter från en hastighet på 80 km/h på våt asfalt, medan dubbfria vinterdäck stannar först efter 43,7 meter. En skillnad på tre billängder. Skillnaden blir ännu större om de odubbade vinterdäcken har ett mönsterdjup på under tre millimeter.

2. Dålig stabilitet
Ett test som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har gjort visar att en bil med bra sommardäck klarade en snabb väjning i en hastighet på 83 km/h, medan bilen med dubbfria vinterdäck klarade samma undanmanöver på 72 km/h. Dubbfria vinterdäck har en gummiblandning som ska ge bra grepp i låga vintertemperaturer och därför är gummiblandningen mjuk, alldeles för mjuk i sommartemperaturer. Därför blir däcken instabila vid en undanmanöver. Risken för sladd och för en allvarlig olycka ökar betydligt.

3. Ökad risk för vattenplaning
Även risken för vattenplaning ökar kraftigt med dubbfria vinterdäck. Auto, Motor & Sports test visar att det bästa sommardäcket började vattenplana vid 84,1 km/h, medan det odubbade vinterdäcket började vattenplana redan vid 69,5 km/h. Rekommenderat mönsterdjup på sommardäck är minst fyra millimeter för att de ska ge bra skydd mot vattenplaning. Slitna dubbfria vinterdäck med ett mönsterdjup på under tre millimeter har urusla vattenplaningsegenskaper.

4. Snabbare slitage än sommardäck
Vid en temperatur på cirka +15 grader slits vinterdäck cirka 20 procent mer än sommardäck, och ännu mer ju varmare det är. Det betyder i sin tur att däcket snabbare behöver bytas ut än om du hade kört med sommardäck.
Källa: Nolian Tyres

Rulla till toppen