Därför räckerdet inte P-läget

Publicerad: 2016-08-17   Uppdaterad: 2023-04-18

När man parkerar en bil med automatlåda står bilen still och rullar inte iväg om du väljer P-läget, även utan hjälp av handbromsen. Det är också i P-läget som man kan ta ut tändningsnyckeln. Det här vet alla bilförare, men vad väldigt många missar är att man också måste dra åt handbromsspaken. Det kan tyckas...

När man parkerar en bil med automatlåda står bilen still och rullar inte iväg om du väljer P-läget, även utan hjälp av handbromsen. Det är också i P-läget som man kan ta ut tändningsnyckeln. Det här vet alla bilförare, men vad väldigt många missar är att man också måste dra åt handbromsspaken.

Därför räckerdet inte P-läget

Det kan tyckas onödigt, men det finns minst två goda skäl till att lära sig denna nya vana. Du som har en nyare bil med elektrisk parkeringsbroms behöver bara ”anstränga” ett finger, men glöm inte bort det.

Automatlådor – både de konventionella automaterna och dubbelkopplingslådorna – har blivit allt mer populära bland nybilsköparna. Men här i Europa har vi inte samma vana vid automatlådor som exempelvis i USA, där den typen av transmission varit helt dominerande sedan 60-talet.

Många amerikanska bilägare har den hårda vägen fått lära sig att inte bara lägga växelväljaren i P-läget, utan också dra åt handbromsen. Även om bilen inte rullar iväg i P-läget så är den mekaniska konstruktionen som stoppar transmissionen så klen att det inte behövs speciellt mycket för att den ska gå sönder.

Konstruktionen är olika men ofta består ”stoppet” av en pinne eller en tapp som mekaniskt låser ett kugghjul vid utgående axeln i automatlådan. Det kan ibland räcka med att parkera i backe och dra ner växelväljaren till drive för att pinnen/tappen ska slås av. Ett exempel på hur tappen ser ut finns i videon, nedtill på sidan.

En annan vanlig olyckssituation är en bil som parkerats vid trottoaren och där blivit påkörd av en annan bil som misslyckats med sin fickparkering. Tyvärr kan det bara behövas en liten ”knuff” på en bil med automatlåda för att transmissionen ska gå sönder.

Det finns även fall där någon bromsat in hastigt vid parkering, slagit i P-läget och sen hoppat ur bilen – som fortfarande ”vaggat” lite fram och tillbaka i fjädringen – vilket varit tillräckligt för att slå sönder spärren.

Parkeringsläget spärrar inte längre bilen men flera andra tråkigheter kan ske. Den avslagna detaljen kan fastna i kugghjul och slå sönder ännu fler delar inuti automatlådan. Då handlar det inte längre om reparation utan byte av hela automatlådan, något som kan bli väldigt dyrt. Hur dyrt beror på försäkringen, körsträcka och eventuell maskinskadegaranti samt självrisk på dessa. Att byta hela automatlådan på egen bekostnad kostar inte sällan över 50.000 kronor.

Förutom risken att slå sönder automatlådan finns det ett bra skäl till för att dra i handbromsen: den behöver ”gymnastik”. Handbromsen får inte skötas med hydraulik (då riskerar man att tappa bromskraft efter några dygns stillastående) som resten av bromssystemet utan aktiveras mekaniskt, oftast via vajer.

Både stålvajern och själva bromsbackarna samlar smuts och efter några saltstänkta vintrar kan rosten vara betydande. Men genom att använda handbromsen dagligen nöter man bort smuts och korrosion. Använder du bara handbromsen en gång per år, när bilen besiktigas, är risken uppenbar att den rostat ihop och inte fungerar. Det kan kosta några tusenlappar på verkstaden att få allting att lira igen.

 

Hädanefter finns det ingen ursäkt – använd alltid handbroms vid parkering, även om din bil har automatlåda. Då riskerar du inte att få en väldigt stor och väldigt tråkig utgift – helt i onödan!

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facevook!

Rulla till toppen