Anslutning vatten och avlopp på camping / av michaelhbg

• 6 svar
Anslutning vatten och avlopp på camping
2017-11-29 kl 20:46

Hej!

Har försökt söka mig fram till svaret utan att lyckas.

Frågan är kort och gott, vad finns egentligen då campingplatsen erbjuder vatten och avlopp?
Handlar det om att det finns en vattenkran och spillvattenbrunn i anslutning till tomten eller kopplar man det på vagnen?

2017-11-29 kl 21:36

De campingar jag besökt med vatten och avlopp så har det sett ut så här.
Vattenkran inom max två campingtomters avstånd. Du får själv ta med dig slang och lite olika kopplingar till anslutning på campingens vattenkran. Jag har några vanliga "gardenakopplingar" både 1/2" och 3/4".
Har du "cityvattenanslutning" på din vagn är det bara att koppla in din slang där. Annars kan du använda slangen till att fylla din vattentank. Du slipper med andra ord att bära vatten i kanna.

När det gäller avlopp så är det uteslutande gråvatten man får släppa ut i det rör som också finns på max två tomters avstånd. Även här får du hålla slang själv. Jag handlade slang på Claes Olsson i dimension 1". Du får sedan fixa något slag av övergång och slangklämma som passar ditt gråvattenutlopp under din vagn. Andra ändan stoppar man bara ner i campingens rör.

2017-11-30 kl 08:18

På Ekerums camping på Öland finns tomter som erbjuder detta. Då finns där vattenslang för påfyllning/cityvatten och avloppsslang. Det finns på varje tomt. Skall man ha riktig nytta av det så tycker jag vagnen skall ha anslutning för cityvatten.
Själv står jag helst på platser utan både el och vatten. Tycker det är trevligt att gå och hämta vatten osv, blir ofta tid att byta några ord med någon över "pumpen" :)

2017-11-30 kl 11:36

Jag läste någonstans - kanske till och med på detta forum? - om problem med silverfiskar i en husvagn runt diskhon. Personen trodde att det berodde på "fast" anslutning till avloppet. Om jag kommer ihåg rätt var det dock i Norge.

Finns det några som helst sådana problem på svenska campingar att man kan få ohyra genom avloppet om man kopplar upp sig på campingens avloppsnät?

2017-11-30 kl 11:38

I ämnet värdelöst vetande kan jag tillägga att jag har den knepiga "egenskapen" att jag är naturmänniska och inte har några som helst problem med insekter utomhus (campar med tält ute i skogen/vildmarken flera gånger per år).

Men däremot tycker jag att det är väldigt obehagligt med insekter i husvagnen (eller hemma). Skulle jag få en population helt ofarliga silverfiskar i husvagnen skulle jag ärligt talat inte kunna vistas i den. Behöver nog söka för det :).

2017-11-30 kl 13:11

De flesta vagnar saknar vattenlås så om ohyra trivs i slangarna på campingen så kan de säkert ta sig in. Enkelt löst genom att ha propparna i vasken när den inte används.
Jag hör nog till dem som inte heller vill ha diverse kryp i vagnen. I somras vaknade jag flera gånger av något på ansiktet. Trodde det var en fluga, men tredje gången jag vaknade av något som rörde sig över munnen, då flög jag upp och tände. Det var en stor brun äcklig spindel. Givetvis hann den springa över täcket och ner i luftspringan mellan sängen och väggen. Letade efter den i 30 min med ficklampa. Sen gick jag och lade mig i ungarnas våningssäng helt på andra sidan vagnen.
Dagen efter spenderade jag hela förmiddagen med att leta efter spindeln. Hittade inte den.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1412 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 542 fristående campingplatser och 450 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06