Camping i Norge / av Jas

• 9 svar
Camping i Norge
2014-10-28 kl 23:42

Tänkte ta husvagnen till Norge kommande sommar,finns det någon som har erfarenheter av norsk camping.

2014-10-29 kl 12:22

Hej
Ja bara goda erfarenheter. De funkar som i Sverige, har bra service, naturligtvis är det också lite beroende på var i Norge du befinner dig. Rent generellt, enligt mina erfarenheter, är de mera nordligare campingarna lite enklare än de som finns i södra Norge. Därmed inte sagt att de är sämre ! :)

2014-10-29 kl 15:00

Precis som sverige. Det är tillåtet att fricampa och campingarna funkar som här, inga problem. Tänk på att du får en räkning hem på vägtullarna efteråt samt att färjor måste betalas på plats (funkar bra med vanliga kreditkort). Var rädd om bromsarna i nedförsbackarna, speciellt på husvagnen. Var där i somras och åkte.
http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=64&id=319195&Itemid=700103&limitstart=30
En länk till en summering av vår resa.

2014-10-30 kl 21:48

Vi reste runt i södra Norge 2008. Skillnaden när du kommer till en camping är att de pratar norska, annars fungerar allt som i Sverige. Det finns gott om campingar.
Den stora skillnaden är vägarna, en del är smala och krokiga och det kan vara svårt att mötas så du får vara beredd på att backa ibland.
Avgiftsbelagda färjor, broar och vägtullar gör att det kostar en slant att resa.
Prisnivån är hög, bunkra gärna lämpliga drycker och fyll kylskåpet med mat.

Åk till Norge, naturscenerierna är häftiga.

LAEN
2014-11-01 kl 17:50

Titta på
http://www.camping.no/pa-norske-veger/
Där står lite som kan vara bra att känna till-
bland annat:

CAMPINGVOGNENS TILLATTE MÅL:
Høyde: Ingen restriksjoner
Bredde: 2,55 m * Totallengde (bil + campingvogn): 18,75 m **

* Det finnes enkelte fylkes- riks- og kommunale veger med mindre tillatt bredde enn 2,55 m. Dersom campingvognen er bredere enn 2,30 m og breddeforskjellen mellom motorvogn og campingvogn er mer enn 50 cm, skal motorvognens speil være utstyrt med hvit refleks på fremsiden. Informasjon om dette kan du få på tlf. 175, (+47 81 54 89 91), Vegmeldingstjenesten.

** For vogntog (bil + campingvogn) som er lengre enn 12,40 m, må det sjekkes med vegliste for riksveger og/eller fylkesveger om det er tillatt kjørt på den aktuelle vegen/vegruten. Informasjon om dette kan du
også få hos Vegmeldingstjenesten på tlf. 175 (+47 81 54 89 91).

Statens vegvesen, Vegdirektoratet,
Postboks 8142 Dep., N-0033 Oslo Tlf. +47 020 30.
Internett: www.vegvesen.no

Opel Insignia sports Tourer CDTI 4x4 195hk BiTurbo 2014
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
2014-11-17 kl 17:11

Var i Norge med husvagn sommaren 2013. Fantastiskt! Vill helt klart återvända! Fanns gott om campingplatser där vi rörde oss. Lite tips och vad vi gjorde och vad vi tyckte kan du läsa här: http://aktivadagar.com/2013/august/sommarskidakningen-2.html

Om oss: Tvåbarnsfamilj som reser och vintercampar med husvagn.
2014-11-21 kl 20:07

Sommaren 2014 var vi i Norge för tredje gången, vår uppfattning är att det finns väldigt många små mysiga campingar som också är billigare än i Sverige, nu sista gången var det bara en av de vi besökte som hade priser i nivå med här hemma, de övriga var billigare. Men då väljer vi medvetet små mysiga platser då vi inte har barn och deras önskemål att ta hänsyn till.

2015-09-19 kl 20:55

Lite av det här jag eftersökte faktiskt.
Nog för att jag for till NordNorge i somras och blev häpen av den fantastiska landskapet som erbjuds.
Vi for till Bodö och stannade där två dagar. Där har jag tagit den mest fantastiska bild någonsin, värt att visas på omslag i naturtidningar. Nåja, det var en wow-effekt hela tiden, vid nästa berg fans nästa härliga dal. Nu var vi bara fem i familjen, 4 fick stanna hemma. Men det är otroligt dyrt med mat i Norge. Det var verkligen att tänka sig för vad man skulle handla.
Allt var smidigt.
OBS!! Färjan mellan Bodö och Lofoten. Boka den så tidigt som möjligt, alltid kö. Minst dagen innan, eller ännu hellre flera dagar innan, du blir besviken annars.
Hela Lofoten var fantastiskt. Antagligen så fantastiskt att 2 av barnen inte tjatade om datorerna eller liknande på över en vecka. Måste vara positivt? :)

Norra Lofoten stannade vi vid, mycket fint. Hade gärna gått på rymdmuseet där uppe men det var lite för dyrt tyckte jag.
Underbart med dagsljus kl 2 på natten.

Men en sak är säker, det blir husvagn nästa gång och inget tält. Tack gode gud för det.
Nordnorge 2016 är bokat :)

Jag är inte bara snygg, jag är rik också!
2016-06-17 kl 13:02

Kan meddela att i år är det ingen begränsning på 12.40 på statens vägar i Norge. Det kan finnas privata vägar som staten inte håller koll på och där kan det finnas restriktioner.
Talade idag med vegmeldige i Norge och det var inga problem på några normala vägar. ville bara tipsa om det.

Jag är inte bara snygg, jag är rik också!
  • 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05