Ugglarps Camping

Publicerad: 2009-02-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Svedinos Bilmuseum och Ullared är givna utflyktsmål och bara landsvägen skiljer campingen från stranden. Campingpatrullen har besökt Ugglarps Camping söder om Falkenberg. Jag går ensam på stranden, det krasar under mina skor när jag trampar på snäckor och musselskal. Vinden sliter i mitt hår och det går vita gäss på det brusande havet. Fast det...

Svedinos Bilmuseum och Ullared är givna utflyktsmål och bara landsvägen skiljer campingen från stranden. Campingpatrullen har besökt Ugglarps Camping söder om Falkenberg.

Jag går ensam på stranden, det krasar under mina skor när jag trampar på snäckor och musselskal. Vinden sliter i mitt hår och det går vita gäss på det brusande havet. Fast det är sommarlov har ingen vågat sig ner till stranden ännu.

Det hade säkert varit annorlunda om sommarvärmen infunnit sig. På andra sidan vägen, ett stenkast bort, ligger nämligen Ugglarps Camping fullproppad med campinggäster.

Ugglarps Camping

Inga-Lill och Bengt Henriksson tillsammans med sonen Andreas.

Jag vänder tillbaka till campingen, håller mig på stigen för att inte trampa på strandängens rosa klöver, gula smörblommor och alla de andra blommorna vars namn jag inte känner. På ”Strandkanten”, restaurangen heter så, får jag en pratstund med Inga-Llill och Bengt Henriksson samt sonen Andreas.

 

Det var 1984 som Henrikssons tog över campingen från kommunen. De första tio åren hände inte så mycket, men sedan har förändringarna duggat tätt och framför allt de senaste fem åren.
– Minns du när du kom varje morgon och tog betalt? Du hade Therese i kärran och lille Andreas cyklande bredvid, säger Inga-Lill till maken Bengt.

Idag är det inte mycket som påminner om den gamla campingen. Lagom till midsommar stod en ”dröm” färdig. Ett kombinerat service- och konferenshus. Det nya huset är förstås grått med blåa knutar som övriga hus på området och invändigt är det ursnyggt.

Här finns rikligt med duschar och toaletter, så kallade familjebadrum och ett modernt kök. Vanliga spisar med ugn, mikro och diskmaskin som fixar disken på ett par minuter ingår. En stort härligt allrum står till campinggästernas förfogande. Två rejält tilltagna svarta skinnsoffor och en tv med bra utbud av kanaler är säkert välkommet, inte minst för campingens ungdomar under regniga sommarkvällar.

I anslutning till campingen finns stugboende med drygt 100 bäddar och det nya konferenshuset gör att de under lågsäsong kan utnyttja stugorna för andra ändamål än bara semesterövernattning.

Ugglarps Camping består av två delar med ett litet grönområde emellan. Servicehuset, som beskrivs ovan, tillhör den del som ligger högst, men längst bort från havet. Här är mycket lummigt och som kompensation för avsaknaden av havsutsikt slipper du blåsten, som givetvis ofta är mer påfrestande ju närmare havet du kommer.

På nedre halvan, den som syns från landsvägen, finns två servicehus. Det ena är litet och innehåller toaletter, disk och en liten kokvrå. Det andra ligger i direkt anslutning till reception, affär och restaurang och är stort och rymligt med hög standard. Det innehåller faktiskt allt som vi förväntar oss av ett servicehus. Det står till och med två strykjärn och en strykbräda i tvättstugan. Det finns både vanliga ugnar och mikrougnar, kyl och frys och matsal med frukost-tv i köket.

Det som irriterar är att vi måste komma ihåg att ha enkronor med oss till disk och dusch. För två kronor får vi en rejäl dusch och för en krona kan vi spola varmvatten i en minut i disken (red. anm gällde sommaren 2006). Campingvärden säger att det är för att slippa kö i duschen och att avgiften i disken sannolikt kommer att försvinna.

I det senast byggda servicehuset använder gästerna magnetkort och får sedan ersätta förbrukningen i duschen. Även särskild plats för fiskrensning finns vid servicehuset vid havet och här är det fritt varmvatten . Detsamma gäller för handtvätt i tvättstugan.

Att vara rullstolsburen ser inte ute att möta några större problem. Det finns två ändamålsenliga toaletter med dusch och det är även ramp till affär, restaurang och reception. Likaså finns det två skötrum. I det nybyggda huset är det mycket fint med liten toalettstol och handfat och dusch i höjd för de små. I det lite äldre huset finns skötbord, badbalja och handfat med handdusch.

Det finns lekredskap för barn på flera ställen, men det är mest för de lite mindre barnen. Är barnen lite äldre kommer säkert fotbollsplanen, minigolfbanan, spelhallen och boulebanan till glädje.

Ugglarps Camping

Men är bara vädret på humör så gissar jag att havet slår ut alla andra sysselsättningar. Det är långgrunt vid sandstranden, men går du ett stycke från campingen kan du gå ut på klippor och från en trappa komma direkt ut på djupt vatten.

Ugglarps Camping ligger på en sluttning och det flacka landskap som man kanske väntar sig i Halland gäller inte här, tvärsom är det både bergsknallar och skog. Trots nivåskillnaden är de flesta uppställningsplatserna jämna och tomterna är väl utmärkta. Storleken på tomterna varierar något men de flesta är rejält tilltagna. På ett trettiotal platser finns numera vatten och avlopp.

Det finns både nya och gamla elskåp. Fördelen med de nya är att de är låsbara så att inga barn kan komma åt dem. Sett ur säkerhetssynpunkt skulle det vara bättre om det endast var Europakontakter och inte som nu, blandat med vanliga jordade uttag.

Brandposter är det väl försörjt med. Någon tillsyn finns inte om natten, men det finns en telefon som går direkt till campingansvarige när receptionen är stängd. Det finns heller inte någon bom eller något stängsel.

Sophanteringen är väl genomtänkt. Här finns behållare för papper, wellpapp, aluminium och glas. Övriga sopor slängs i containers. Det är rent och snyggt vid avfallsplatserna. Tömningsplatsen för husbilar har även installation som passar husbilar med fasta latrintankar.

Till midsommar öppnar restaurangen för fullt. Två pizzabagare och två kockar intar köket och förser Strandkantens gäster med mat. Man har även vin- och ölrättigheter. Under högsäsong är det underhållning en kväll i veckan.
(Ur Husvagn & Camping nr 3-2006)

FAKTA
Ugglarps Camping & Stugby N30 ****
311 96 Heberg

Tel. 0346-438 89
Fax. 0346-438 90
Hemsida: www.ugglarp.nu

Antal platser: ca 200
Prisexempel: 195 – 340 kronor med el, beroende på säsong
Öppet: 24/4 – 6/9 2009 (stugor erbjuds året om)

Campingpatrullens betyg:
Max 10 poäng per punkt där 5 kan anses godkänt men inte mer.

Läge – 9
Service – 9
Standard – 9
Handikappanpassning – 8
Skötsel av gemensamma anläggningar – 10
Lekplats – 7
Campingtomt/uppställningsplats – 8
Säkerhet – 6
Miljö – 8

Helhetsintryck,välbefinnande/trivsel – 8
Summa poäng – 82 TOPPBETYG!

Ugglarps Camping
Ugglarps Camping
Ugglarps Camping

Rulla till toppen