Checka ut kl 12! Idioti! / av nellie

• 23 svar
Checka ut kl 12! Idioti!
2016-05-30 kl 15:21

Är det någon som vet när, och varför denna idiotiska regel infördes? Att man måste checka ut från sitt hotell före 12 är väl OK, det ska bäddas rent och städas, men vad gör man på en campingtomt? Nu måste man strunta i lunchen för att hinna iväg före 12, om man inte hör till de verkligt morgonpigga som äter frukost jättetidigt. Kl 15 räcker gott tycker jag. De flesta börja ju inte söka plats på annan camping så tidigt i alla fall, kan inte vara nåt högre tryck att få in nya. En fin söndag ska barnfamiljer dra iväg hem till huset eller lägenheten så tidigt, fy 17 så dumt! Vill gärna ha tips på campingar som har kl 15 regel istället, ska bara gynna såna i sommar har vi tänkt! Tingsryd hade det förut, men det var några år sen, nu vet jag inte.

2016-05-30 kl 20:43

Vi har varit på många campingplatser med utcheckningstider 12-15. Oftast så är det bara att knata iväg till receptionen och fråga vänligt om man får stå kvar lite längre. I de flesta fall så är det inga problem, speciellt inte på söndagarna. Nekar de så är det bara att åka, troligtvis kommer vi aldrig tillbaka.

LAEN
2016-05-30 kl 22:31

Håller med om att kl.12 är alldeles för tidigt att checka ut från en camping. Det är ju ändå lite mer som ska fixas innan man kan åka iväg med sin husvagn jämfört med att checka ut från ett hotell! Man vill ju varken gå upp med väckarklocka eller stressa på sin semester, enbart för att checka ut!

Undrar hur vanligt detta är? Har för mig Mora Camping har utcheckning kl.12, men i övrigt kan jag inte påminna mig att vi råkat ut för det. Där frågade jag om det var möjligt checka ut nån timme senare, men fick till svar att det var vi tvungen fråga om den morgon vi skulle åka, ifall någon bokat vår plats eller inte. Så dags få besked så sent... :(

Kl.15 känns mer lagom! Upplever också att det är först därefter som dom flesta nya gäster droppar in.

2016-05-31 kl 07:49

Låg i Ugglarp förra helgen och där var det utcheckning 12. Kollade dock med receptionen och vi kunde vara kvar längre, det var inga bekymmer. Jag håller med om att det är kasst med utcheckning så tidigt, men samtidigt tillhör vi de som gärna drar iväg tidigt på morgonen när vi ska iväg så vi kan vara på plats ett par timmar för 15 och då är det ju lite surt att vänta på att komma på plats. Men den väntan är ju dock mindre jobbig än att stressa iväg en söndagmorgon. Kunde man inte ha senare utcheckning på söndagar överlag bara, för att möjliggöra tidig incheckning på övriga dagar men ändå stanna länge på söndagarna. :) Annars så håller jag med, hade hellre haft 15 som ut/incheckning överlag.

2016-05-31 kl 12:40

Varför inte en kompromiss. Kl.14 kanske skulle underlätta för dom som väntar på att checka in, samtidigt som dom 2 extra timmarna skulle vara guld värda för mig som ska checka ut.

2016-05-31 kl 18:08

Vi tillhör dom som lämnar campingen tidigt, absolut senast 09.00. Detta för att vara tidigt på nästa ställe, helst före ev lunchstängning 12:00 och på så sett få nästan hela dagen till att utforska den nya platsen. Att gå och såsa till efter tolv om man ska vidare är verkligen bortkastad tid. Nu rör vi oss i Europa inte bara i Sverige. Men frågan kanske bara gäller dom som ska checka ut för att sedan åka direkt hem och då kan man ju ha en viss förståelse dock utan att sträcka mig till en generell ändring av utcheckningstid.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-05-31 kl 22:39

Är man på resa så lämnar man ju tidigt, men det är ju när man är ute några dagar, kanske inte så långt hemifrån som det är lite tokigt att inte kunna utnyttja sista dagen.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-06-01 kl 12:35

Fram till midsommar och efter v31 skulle man kunna ha lite generösare utcheckningsregler tycker jag.

2016-06-01 kl 12:40

perin skrev:
Fram till midsommar och efter v31 skulle man kunna ha lite generösare utcheckningsregler tycker jag.

Precis, under industrisemestern kan det ju vara ganska många som åker runt mycket, men på för- och eftersäsongerna ligger nog de flesta över en helg och då borde man kunna ha senare utcheckning på söndagar överlag faktiskt.

2016-06-01 kl 15:23

Annars kunde man kanske variera utcheckningstiden beroende på om campingen är fullbelagd eller inte. Känns onödigt att behöver stressa iväg redan före kl.12 om det finns massor med lediga platser. (som det gjorde i Mora TROTS att det var industrisemester)

Sen att många är morgonpigga och vill åka iväg tidigare är det väl inget som hindrar. Frågan är väl snarare hur tidigt man brukar komma till nästa camping. Jag tror knappast det blir kaos om man skulle sätta utcheckningstiden till kl.14. Min erfarenhet är att det är mot kvällen som dom flesta droppar in.

2016-06-01 kl 19:12

Tänkte mest på dom som åker ut över en weekend. Hur kul är det att dra hem igen när hela eftermiddan är kvar en solig söndag? Vi åker också mycket, och då försöker man ju komma iväg så snart det går, men aldrig någonsin har vi varit i behov av ny plats vid 12 tiden.

2016-06-01 kl 20:00

Kan det vara den nya tendensen att många campingar kräver bokning för att man ska få plats som ställer till problem? Bokningssystemen klarar inte av att hantera flexibiliteten om någon vill stanna en liten stund längre?

LAEN
2016-06-01 kl 20:46

LAEN skrev:
Kan det vara den nya tendensen att många campingar kräver bokning för att man ska få plats som ställer till problem? Bokningssystemen klarar inte av att hantera flexibiliteten om någon vill stanna en liten stund längre?

Låter som det mesta gäller SCR-anslutna campingar.

Men det finns ju alternativ....:-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-06-02 kl 17:21

För några år sedan, när vi var i midnattssolens norrland, mellanlandade vi i Gällivare för övernattning. Vi räknade med att "göra Gällivare" dagen efter, innan hemresan, men det blev inget! Utcheckning kl 11.00! Det tolkar jag som att man vill inte ha några turister i Gällivare.

2016-09-09 kl 18:59

Håller med mrcool.Vi är ändå uppe i hyfsad tid så för vår del är det bara skönt att dra iväg i lugn och ro då vi käkat frukost,vilket brukar bli mellan 08.00-09.00.Det är ju lite jobbigare för dom som kanske vill sova lite längre och dessutom har ett förtält att plocka ner.

2016-09-10 kl 11:02

Jag tycker också klockan 12 är väl tidigt. Framförallt under en weekend.
Men som med det mesta finns det 2 sidor av myntet, det är tråkigt om man behöver vänta på plats till kl 15 om man kommer tidigare.
Men eftersom många vill åka tidigare så tror jag det kommer lösa sig av sig själv.
En annan sak jag reagerat på när man läser informationen på vissa campingplatsers sidor så står det utcheckning senast kl 12 och incheckning tidigast kl 15, nu har jag aldrig blivit nekad att checka in tidigare om det funnits ledig plats. Men det är ganska konstigt formulerat, och gissar att det främst gäller stugor som eventuellt skall städas men enligt informationen så brukar det även gälla campingtomter, även om det förhoppningsvis inte efterlevs i praktiken.
Jag tycker det är rätt stressigt när man måste vara ute före 12 när man skall riva förtält osv.
Och vid weekend camping är det helt värdelöst man går miste om hela söndagen.
Har sett att vissa har utcheckning kl 15 under lågsäsong och 12 under högsäsong. Vilket åtminstone är ett steg till det bättre.
Läste även i SCRs katalog att de skulle börja markera vilka campingar som körde någon form av weekend system med senare utcheckning på söndagen, men hittar ingen information om det på SCRs webbsida :s

De flesta campingar vi besökt har haft 12 som utcheckningstid.
De som jag kommer på så här på rak arm som haft kl 15 istället är:
Åsa camping
Gekås camping
Tingsrydscamping (under lågsäsong, man kan även lämna kvar vagnen gratis i veckorna om man vill.)

Det är nog faktiskt bara dom vad jag kan komma ihåg, annars så har det varit kl 12.

2016-09-10 kl 13:04

Vi var till gustavsvik för några helger sen riktigt fin camping med bra in/utchecknings villkor

"Incheckning kan ske när som helst under dagen, vi håller platsen till 18.00 om inget annat meddelats. Utcheckning innan 15.00"

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat
2016-09-18 kl 11:47

Jag håller med de som tycker det är lite tidigt med utcheckning 12.00, å andra sidan är enda gången vi har mött det varit på Trollhättans Camping Hjulkvarnelund, och där var det inget problem att stanna längre, bara fråga i receptionen så gick det bra till 15.00 som känndes mera lagom om man ville titta lite på stan innan man åkte vidare. De fria campingplatser vi har besökt i sommar har inte haft något sådant krav, bara man talar om när man räknar med att åka har det varit OK, även på en mycket fullbelagt camping vid Trelleborg.
Jag tycker nog 15.00 är en ganska lagom tid, ingen hindrar ju att man åker tidigare om man vill. Och även om man kommer på förmiddagen, är det ju inget hinder för att man checkar in om det finns plats.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2017-01-10 kl 17:13

Om vi nödvändigtvis tar in på camping väljer vi oftast bort om det är utcheckning 12:00

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2017-01-12 kl 11:22

Även vi tycker att det blir stressigt att vara ute redan klockan 12.00.
Klockan 14,00 passar även oss bättre.
Då kan man i lugn och ro äta frukost, duscha, tömma tankarna och fylla på färskvatten innan man far vidare.

2017-01-12 kl 18:22

När man vill checka ut hänger ju oxå på när man går upp.Vi sover sällan längre än till kl 7-8.När vi ätit tömt toa m.m i lugn och ro så brukar vi vara iväg vid tiotiden som senast.Sover man däremot till framåt middagstid så hade det ju blivit lite stressigare.

2017-01-14 kl 14:57

Är ju olika hur man är som person men utcheckning mellan 12 o 15 kan jag köpa
isf om vi tar in på camping.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2017-01-30 kl 11:08

Frågan borde gå till dem som driver Campingarna. Det vore intressant att höra vad de har för förklaringar till utcheckningstiderna. Speciellt om det är utcheckning senast kl.12 och incheckning tidigast kl.15.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03