Åtta krav du kan ställa på din verkstad

Publicerad: 2015-02-03   Uppdaterad: 2015-03-10

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, har tagit fram riktlinjer för bilunderhåll, service och reparationer som utförs av landets bilverkstäder. För att höja kunskapsnuvån hos svenska verkstäder har SFVF nyligen sammanställt en lista över rättigheter och skyldigheter.– Det är en liten vägledning över vad som är tillåtet respektive otillåtet för alla verkstäder, säger Bosse Ericsson, vd för SFVF.Listan...

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, har tagit fram riktlinjer för bilunderhåll, service och reparationer som utförs av landets bilverkstäder.

För att höja kunskapsnuvån hos svenska verkstäder har SFVF nyligen sammanställt en lista över rättigheter och skyldigheter.
– Det är en liten vägledning över vad som är tillåtet respektive otillåtet för alla verkstäder, säger Bosse Ericsson, vd för SFVF.
Listan har tryckts upp i form avba en broschyr som nu har skickats ut till alla SFVF-medlemmar samt alla större verkstäder.
– Det finns ett stort kunskapsbehov bland verkstäderna – man vill veta mer om konkurrensfrågorna, konsumentjuridik och hur branschen ser ut, säger Bosse Ericsson i ett pressmeddelande.

SKYLDIGHETER
• En reparation ska utföras på ett sådant sätt att den inte innebär någon negativ inverkan på bilens trafiksäkerhet eller miljön.

• Den reservdel som används ska minst ha en kvalitet som inte påverkar bilens varumärke negativt.

• En bils underhåll ska utföras enligt biltillverkarens anvisningar för modellen.

• Verkstaden ska tillämpa motorbranschens villkor för bilverkstadstjänster samt följa gällande miljö- och arbetsmiljölagstiftning.

• Alla verkstäder har rätt att utföra service på bilar som även omfattas av biltillverkarens nybilsgaranti. Underhållsservicen ska ske enligt biltillverkarens protokoll.

• Omfattas reparationen av biltillverkarens garanti eller förmodas omfattas av annan utfästelse från biltillverkaren, som goodwill, ska åtgärden genomföras av en för märket auktoriserad verkstad.

• Utöver att stämpla och signera i bilens servicebok ska verkstaden rekommendera bilägaren att spara serviceprotokoll och faktura.

• För att vara en märkesauktoriserad bilverkstad måste verkstaden uppfylla biltillverkarens kvalitetsstandard. Så länge som verkstaden gör det är den auktoriserad för märket och får utföra reparationer som omfattas av biltillverkarens garantier eller andra utfästelser.

 

RÄTTIGHETER
• Alla verkstäder har rätt att utföra service och reparationer på bilar som även omfattas av biltillverkarens garanti. Underhållsservice ska ske enligt biltillverkarens protokoll och reparationer enligt biltillverkarens reparationsanvisning.

• Omfattas reparationen av biltillverkarens garanti eller förmodas omfattas av annan utfästelse från biltillverkaren, som goodwill, ska åtgärden genomföras av en för märket auktoriserad verkstad.
• Alla verkstäder har rätt till aktuell teknisk information från biltillverkaren. Denna ska tillhandahållas till ett rimligt pris och ett format som inte diskriminerar en allbilverkstad från en för märket auktoriserad verkstad.

• Alla verkstäder äger rätt att delta i tekniska utbildningar som biltillverkaren arrangerar. Tillgängligheten och prissättningen får inte vara på ett sätt som innebär att allbilverkstäder diskrimineras eller på annat sätt särbehandlas.

• Bilverkstaden äger rätten att fritt välja en reservdel under förutsättning att dess kvalitet inte påverkar biltillverkarens varumärke negativt.
Miljö & Ansvar, rekommendation:

• Som verkstad rekommenderas du att utföra service och reparationer, val av material och metoder, som syftar till långsiktig hållbarhet både för verkstaden och bilägaren

Riktlinjerna är en praktisk tolkning av hur EU-kommissionens förordning (nr 461/2010) ska tillämpas.
Källa: Sveriges Fordonsverkstäders Förening, www.sfvf.eu

Rulla till toppen