dyr elförbrukning? / av turingen

• 6 svar
dyr elförbrukning?
2019-08-13 kl 19:47

Jag är helt ny i husvagn världen och har valt att i ett år bo i husvagnen då jag ska studera. Husvagnen jag har är en Polar 560 -99.

Jag kommer bo i den Söndag-Torsdag och ha värmen på hela tiden (ev dra ner lite när jag åker hem tor-sön)
Priset på campingen jag kommer stå på tar 1,99kw/h och jag undrar hur mycket drar en husvagn och ett cirka pris det kommer kosta per månad ungefär?

2019-08-13 kl 20:00

Förtydligande.

Den ström som beräknas gå åt är för:
Värme, Tv, Kyl, Någon lampa, Ladda telefon/dator värma mat (el platta)
och vagnen kommer stå i Dalarna.

2019-08-13 kl 21:32

Ta inte detta som skrivet i sten, men förbrukningen i vinter vid för årstiden normal temperatur så kan det säkert gå åt mellan 40-60 kWh. Per dygn. Så det kostar en del.

2019-08-13 kl 23:07

Nu tog du väl ändå i? Om du har en 2 kW panna som går för fullt hela tiden, då gör den av med 48 kWh på ett dygn.
Men jag har aldrig någonsin varit med om att pannan behövt vara på hela tiden. Förvisso vintercampar jag inte, men det hindrar inte att det blir ett antal minusgrader tidig vår eller sen höst.

När jag jobbade som elektriker på 80-talet räknade man med att dåtidens villa, med elvärme, behövds 65 W/m² i Sydsverige, för att hålla värmen i smällkallaste vintern. Det blir för en husvagn sisådär 1 kW. Nu är det tunnare väggar i en husvagn, men den tumregeln skulle ju fungera ner till -25°C, tror jag det var.

Jag tror en mer realistisk gissning är 1000-1500 kr/mån för strömmen.
Vilken landsända ska du ha den i? Ska du plugga i Lund är det lindrigare än i Umeå.
Ah, nu ser jag, det står ju Dalarna i andra inlägget. Där behövdes nog 75 W/m², skulle jag tro. Lägg på 15%.

Värmen kommer att vara det som tar oöverträffat mest, så resten kan du strunta i. Kör du med en elplatta värmer den ju vagnen ändå.
Har vagnen belastningsvakt? Annars får du räkna med att manuellt ändra effekten på pannan när du använder spisen, om du ska laga mat med el också.

2019-08-14 kl 07:46

apersson850 skrev:
Nu tog du väl ändå i? Om du har en 2 kW panna som går för fullt hela tiden, då gör den av med 48 kWh på ett dygn.

Ja, jag vet, därav anledningen till att TS inte skulle ta det som skrivet i sten. Men jag har för mig om att ngn fjällcampare tidigare skrivit dessa siffror. Men det finns säkert ngn vintercampare som kan precisera mer exakt.

Edit: I den här tråden skriver någon att den gjorde av med ca 60 kWh/ dygn, t.o.m. varit uppe i 80 kWh något dygn.

2019-08-14 kl 12:01

Det är kanske så att den som lyckas komma till 80 kWh på ett dygn även har värme i något slags förstuga. Det innebär ju en genomsnittlig effekt på 3,33 kW. Ska jag få ut det i min husvagn får jag köra med elpannan på full fart (3 kW) och golvvärmen på dygnet runt.

Jag testade en annan sak i min vagn häromdagen. I samband med det slog jag på full värme. Det tog ca 40 minuter att gå från 13°C till 21°C. Strax efter slog pannan av, eftersom cirkulationspumpen stannade. Nu var det ju +10°C ute, så det var ingen vintercamping, men även om det vore -20°C tvivlar jag på att pannan skulle gå hela tiden.

Får väl prova någon gång när det blir vinter, även om det sällan blir så kallt på mina breddgrader.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842