|
2010-02-18 kl 18:50
|
|
|
Varför skall prisert på el vara så dyrt på campngar?På Grebbestads camping tar dom ut 1,70kr kw på vintern,sommaren skall dom ta 2,00kr kw.Enligt energiminesrteret i Stockholm får man ej tjäna pengar på att sälja el till andra om man inte är officell leverantör. |
|
|
2010-02-18 kl 19:46
|
|
|
OBS,Campingägare ,arrendatorer, gör som de vill,skall vi stå med mössan i hand ,nej har jag synpunkter på priser o.dyl. eller påpekar felaktigheter o. ch ej tas på allvar finns ett botemedel ,lägg in 1 an och dra ,det har i 9 av 10 ggr lönat sig .Går ej att tillgodose sig med el för det priset mvh .. edling |
|
|
2010-02-18 kl 20:31
|
|
|
Avtalen är mellan leverantör och abonnent. Vad abonnenten sedan gör med varan bryr sig inte leverantören av. |
|
|
2010-02-18 kl 20:59
|
|
|
Larzan, tror du själv att det skulle funka. Det enda svar du skulle få var att det blir ingen plats. F.ö kan jag hålla med om att elavgifterna är höga på många campingar. Att ta 2:-/kWh som Grebbestads camping gör på sommaren är väl att ta i men de har inga problem med att få fullt på sina platser ändå under sommaren. Det finns för få campingtomter för antalet gäster under högsäsongen. Merparten frågar inte efter om det är dyrt eller ej. De är väldigt nöjda med att ha fått en plats överhuvudtaget. |
|
|
2010-02-18 kl 21:12
|
|
|
Vad är marknadspris? Abonnenten/campingen har ett pris att betala för levererad el till huvudmätaren. Det består av nio olika delar (om jag kommer ihåg rätt) inkl. skatter och moms.Ett hyggligt totalpris är ca 1.30 till 1.50 kr/kwh. Därefter skall denna el ut till resp. campingtomt i elledningar och stolpar med kontakter, jordfelsbrytare och kwhmätare. Detta kostar mycket pengar. Vem skall betala detta om inte gästen som förbrukar el? Eller skall vi betala det med dygnsavgiften? Att priset kan vara billigare på vintern är att förbrukningen per enhet är större, vilket ger mindre kostnader. |
|
|
2010-02-18 kl 21:29
|
|
|
Jag, kan ju alltid välja en plats utan el, och sedan dra igång mitt eget elverk vid behov alternativt fricampa. (vilket jag tror kommer att öka generellt, just pga få campingar att välja mellan) |
|
|
2010-02-18 kl 21:38
|
|
|
Jag kan tänka mig att en camping som bränner av ca 1000000 kw per år,har ett mycket bättre pris än vanliga konsumenter.Varför skall man då tjäna extra på elen? |
|
|
2010-02-18 kl 22:33
|
|
|
hmmm, låt säga så här....: |
|
|
2010-02-19 kl 16:38
|
|
|
Det enda rättvisa är ju att varje tomt har egen elmätare och det är väl rätt vanligt?? Att betala 50sek för el per dygn är inte annat än ocker.. Visst har camping kostnader för sin anläggning men den ska ju skrivas av på många år..Har du mätare är dte ju pp till dig hur mkt du vill brassa på men har du lagt 50sek per dygn då kommer man så klart elda på som attan för att få valuta för detta.. |
|
|
2010-02-19 kl 18:00
|
|
|
det är tillgång och efterfrågan som styr priset, så har det ju alltid varit ser dom att där står campare i kö för att göra av med dom pengarna i handen och är villiga att slänga ut dom bara för nyet att koppla i en el kabel för en natt till ingen nytta, då är dom naturligtvis inte så dumma så dom sänker priset, det är en mycket vanligt förekommande situation tyvär jag tror att det blir snart aktuelt att rnsonera elen på campingarna ibland är det kris med el i landet vaför dåslänga bort den på något så onödigt som på campingar det är väl viktigare att den räcker till övriga samhället. |
|
|
2010-02-19 kl 18:15
|
|
|
Att ha blivit överfallen av höga el-priser,så slår jag tillbaka. Vid ankomst till campingen måste du checka in, ok, samtidigt . Samtidigt börjar du med att ta reda på hur ELENs pris tas ut.Fast pris eller per dygn eller mätare m.a.o. ta reda på vad som gäller.efter de fråga om de är villiga att förhandla om priset och tillvägagångssättet de tar betalt.Erbjud dem ett pris per kw..Du monterar egen elmätare om ej sådan finns ,oom du vill kolla elmätaren de har finns sådan som monteras på ledningen....Glöm ej jordfelsbrytare..Går ej överenskommelse att nå så ta reda på en ny camping..Du e ju kund och de ju dina slantar. trevlig resa... Edling |
|
|
2010-02-19 kl 18:33
|
|
|
Har man stått där i 10 år,så har man pinkat in reviret kan man ju säga-Då är det inte lätt att flytta på sig i en hast. |
|
|
2010-02-19 kl 18:50
|
|
|
Krabba 52 1.Anser du att du trivs och det passar försök att förhandla frågan e fri. Sedan om de är intresserade i sthlm.få dom att agera då ,måste väl gå att få igång en dialog??? Edling |
|
|
2010-02-19 kl 20:27
|
|
|
På en camping betalar du inte mera för elen än hemma, troligen? Det Du betalar för är att ägaren har bekostat en anläggning och vill ha in kostnaden samt en slant till underhåll och en liten vinst också... det kan vi väl unna denna företagare, stackarn. |
|
|
2010-02-19 kl 23:01
|
|
|
Är jag tvungen att betala 50:-/dygnet för el så brukar jag förbruka så mycket el jag nånsin orkar (kör allt på el tv,dvd,kyl.panna.elplattor) . |
|
|
2010-02-20 kl 11:12
|
|
|
Det är bedrövligt att betala 50:- i Sverige för el mitt i sommaren. När vi campade i Bourgogne i Frankrike sommaren 2009 betalade vi 2 euro per dygn för elen. Känns helt ok pris tycker jag. |
|
|
2010-04-04 kl 18:24
|
|
|
Hej! vi är på Getteröns camping i Varberg har en säsongsplats där och vi får betala 14885 kr+1.70 per kw tycker ni det är rimligt ca 80 kvm undrar Ludde ametist |
|
|
2010-04-04 kl 19:51
|
|
|
Låterf ör mig helt vansinnigt. Tur att alla är olika. Själv besökar jag mest campingar som tar under 250:-/ natt och ej mer än 30:- i el. Känns som hotell blir billigare annars./Gela |
|
|
2010-06-26 kl 19:56
|
|
|
My god! Kompisen säsongar på Träslösläges familjecamping o där betalar han 11000.- för 80kvm.. Svinpris redan där, tycker jag iaf.. Minns inte vad strömmen går på. Fast pris iaf.. Håller mig till småcampingar med dusch inbakat i priset. Ska jag har ström så är det ok med max 30.-. |
|
|
2010-07-04 kl 17:40
|
|
|
Har just gästat en camping i småland där de tog 4700.-/säsong INKLUSIVE el. Det är tom så att en nomad som jag börjar fundera på att boka in mig för nästa år. |
|
|
2010-07-07 kl 14:34
|
|
|
På många campingar och ställplatser så ingår elen i campingpriset.Känns helt okej..oups..måste tilläga..utomlands..och visst skall dusch vara inbakat i priset..nåt annat är väl otänkbart. |
|
|
2010-07-07 kl 19:43
|
|
|
Denna campingen tog 130.- inkl dusch o 30.- för strömmen/ dygn. Helt ok enligt mig! |
|
|
2010-07-10 kl 23:21
|
|
|
Varför överhuvudtaget använda el under sommaren. Vi var ute 14 dagar i slutet av juni och använde inte el någon gång! Laddar via bil och solceller. Skippar Tv under semestern! Kylskåpet på gasol på camping och på bilens 12 v under körning. Campingar som kräver att man betalar för el bojkottar vi. |
|
|
2010-07-11 kl 20:01
|
|
|
Och hur gör man om man inte har något av detta ?? Jo man får tjudra vagnen vid en elstolpe . |
|
|
--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url] Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url] Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url] CC medlem : 73162 Värmlands Län (S) KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008 DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan) L-K-V-C = lägenhet-katt-volvo-cabby |
|
|
2010-09-10 kl 10:45
|
|
|
Hej! |
|
Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.
I campingkatalogen hittar du information om öppettider, priser, service och mer. Du kan även betygsätta campingplatser.
Gå till Campingkatalogen