Hålls fyra-metersregeln? / av Jenny Floden

• 12 svar
Hålls fyra-metersregeln?
2015-08-14 kl 12:13

Vimmerby Tidning skrev nyligen och berättade att räddningstjänsten har fått flera påringningar från campingplatser i Västerviks kommun den senaste tiden. Samtalen kommer från oroliga campinggäster som vill varna för husvagnar som står uppställda med mindre än fyra meters mellanrum, vilket är det rekommenderade avståndet för att minska spridningsrisken vid brand.

Hur har du upplevt säkerheten på de campingplatser du har besökt i sommar? Hålls fyra-metersregeln? Har det varit bättre eller sämre än tidigare år?

Skriv och berätta!

Soliga hälsnignar från Stickholm!
Jenny Flodén, webbredaktör

2015-08-14 kl 13:02

Finns det en enda camping som lever upp det till 100%?
Hur stora campingtomter behövs det om man räknar på en genomsnittlig vagn om ca: 6 meter för att klara 4 meters rekommendationen?
Sedan tycker jag man ska ta med hur många olyckor det sker per år?

2015-08-14 kl 13:27

För oss som är verksamma på Bohuskusten hör vi många gäster som beklagar sig över de trånga platser som många campingar erbjuder. Det är vad jag ser två problem som skapar denna möjlighet för campingägarna. Total avsaknad av lagliga medel för räddningstjänsten att förelägga om utökat avstånd mellan vagnarna samt campinggäster som accepterar dessa trånga platser. En ytterligare orsak är att våra vagnar blir längre och längre. Kommer man med en vagn som har en total längd över åtta meter så räcker inte 10 m djupa platser om det står två lika långa vagnar
bak mot bak. Hos oss kan vi hantera upp till 15 vagnar med en total längd på 10 m med sedan är det stopp. Bredden på platserna är minst 10 m så där är det inga problem. Att ändra bredden på platser går ju relativt enkelt att göra men djupet är oftast mer svårhanterligt. Det måste till en tvingande lag om det skall bli någon ordning på avstånden mellan vagnarna. Förväntar man sig att campinggästernas protester skall leda till förändring så tror man fel. Under högsäsong är man som campinggäst bara glad över att man har lyckats att få en plats.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2015-08-14 kl 14:03

Förra året hade vi några skräckupplevelser vad det gäller avstånd mellan ekipagen, men i år har vi sluppit det. Ofta förbokar vi och om man kan välja tar vi en stor plats. Som kjello skriver så är djupet på platserna oftast problemet. Jag gillar inte när campingen lägger över ansvaret på sina gäster. Det är omöjligt att be en granne flytta på sig när stödbenen är nedskruvade.

2015-08-14 kl 15:40

Vi har åkt runt lite på campingar i södra sverige i sommar och jag tog faktiskt lite bilder med mobilen för att visa några kompisar men sedan sprack skärmen på mobilen och bilderna hann försvinna, men jag och frugan blev rent ut sagt förskräckta när vi såg hur det såg ut på många campingar längs västkusten (inte alla, men otroligt många)

Visst i receptionen såg man den välkända bilden på hur vagnarna ska stå uppställda med draget utåt och 4 m till grannen, men jag kan bäst likna västkustcampingarna som SILLBURKAR. Vi saktade bara in vid vissa campingar och steg aldrig ur bilen utan bara utifrån en överblicksbild så insåg vi att det inte var någonting för oss.

På många håll längs västkusten tycker jag att det är rent skrämmande och rent ut sagt övertydligt att det är tjockleken på ägarens plånbok som är viktigast (skit i brandrisken), nu ska jag tjäna pengar.

Vi tog helt enkelt beslutet att skita i västkusten och åkte inöver landet istället.

Jag har svårt att förstå hur så många är villiga att betala dyra dygnsavgifter för att bo i en brandfarlig "sillburk", där man måste ha en våtdräkt på sig vid bad för att inte bli bränd av magneter och det stinker rutten tång på stranden/klippan och man måste ha badskor för att inte skära upp fötterna på snäckskalen.

Kort sagt 4 m regeln efterföljs väl på många håll (så gott det går utifrån omständigheterna) medans den på andra ställen (läs västkusten), i många fall nonchaleras fullständigt......

2015-08-14 kl 15:53

kjello skrev:
För oss som är verksamma på Bohuskusten hör vi många gäster som beklagar sig över de trånga platser som många campingar erbjuder. Det är vad jag ser två problem som skapar denna möjlighet för campingägarna. Total avsaknad av lagliga medel för räddningstjänsten att förelägga om utökat avstånd mellan vagnarna samt campinggäster som accepterar dessa trånga platser. En ytterligare orsak är att våra vagnar blir längre och längre. Kommer man med en vagn som har en total längd över åtta meter så räcker inte 10 m djupa platser om det står två lika långa vagnar
bak mot bak. Hos oss kan vi hantera upp till 15 vagnar med en total längd på 10 m med sedan är det stopp. Bredden på platserna är minst 10 m så där är det inga problem. Att ändra bredden på platser går ju relativt enkelt att göra men djupet är oftast mer svårhanterligt. Det måste till en tvingande lag om det skall bli någon ordning på avstånden mellan vagnarna. Förväntar man sig att campinggästernas protester skall leda till förändring så tror man fel. Under högsäsong är man som campinggäst bara glad över att man har lyckats att få en plats.

Skulle avsaknaden av lagliga styrmedel och kundernas acceptans, (du skrev tidigare i texten att det var många gäster som klagade) får inte ihop dom argumenten.....

Jaja... skulle dom två förklaringarna/ursäkterna ligga till grund för att inte campingägarna/föreståndarna ställer högre krav på sina gäster???

Det är ren flathet och enbart vinstintresse som styr. Det känns som att du vill skylla över ansvaret på lagstiftande instanser och kunder. Vill du som campingägare hålla 4 meter så går det att hålla 4 meter (man behöver ingen lag till det), man går helt enkeltut bland sina kunder på sin camping och kollar/påpekar hur man vill att det ska se ut.

Har endast på en camping genom alla år blivit hänvisad till en plats i syfte att efterleva 4 meters regel och det är CC Sollerön camping, dom är ett rent föredöme för andra campingar.

2015-08-14 kl 21:46

Klart att det är maximerad vinst som gäller på campingarna. Däremot om gästerna protesterade mer på de trånga platserna skulle förmodligen en och annan utöka sina tomter. Hade det dessutom funnits en sanktionsmöjlighet för de lokala räddningstjänsterna så hade de värsta syndarna fått ändra sina tomter. När tillsynsmyndigheten inte har några medel att beivra tokigheter så fortgår det. Det är inte campingbesökaren som som sätter ut tomterna men finner man att det är för trångt måste man protestera eller dra vidare. Så visst har gästerna ett visst ansvar för att de trånga platserna finns kvar år efter år. När de sedan beklagar sig för hur trångt det var så inte sker det så ofta till de ansvariga utan vid ett senare tillfälle till någon utomstående. I vårt fall när de har blivit invisade på sin plats hos oss och då ser att de har riktigt gott om svängrum. - Ni skulle se platserna på xx-campingen...........

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2015-08-15 kl 11:56

Jag tycker 4 meters regeln har följts bra på de campingar vi besökt. I bland är det lite trångt för dem som har större vagnar men jag tycker det har efterföljts så gott det går.
Jag vet inte hur ni gör när ni ställer upp vagnen men jag har inte måttband eller tumstock med mig, utan försöker ställa vagnen så det blir lika mycket plats åt alla håll från min vagn inkl. förtält till vagnarna bredvid. Men sen händer det ju att det är lite omsättning på campingekipage under vistelsen och då händer det ibland att avstånden ändras något.
Men jag tycker att campingägarna kunde märka ut mycket tydligare vart man ska ställa vagnen. Ibland så finns det knappt några markeringar alls var tomten börjar och slutar, så det brukar bli lite hur som helst efter ett tag. Även när tomtgränsen är utmärkt brukar det bli lite tokigt ibland så står någon vagn precis vid tomtgränsen (ibland p.g.a stor vagn och ev. tält) och om jag då kompenserar genom att ställa min vagn längre åt andra hållet för att hålla 4m så blir det tillslut väldig oordning.
Besökte en camping i somras som lagt 2 cementplattor på varje tomt som fungerade väldigt bra som riktmärke för vagnens hjul, tycker fler campingar kunde ta efter detta.

Råkade se en snutt av en hemsk "realityserie" med campingtema där campingpersonal var ute och mätte med måttband och stod vagnen 2cm fel så vart den tvungen att flyttas. Nu är väl detta förhoppningsvis mer show än verklighet. Skulle jag få riva tält och allt bara för att flytta vagnen 2 cm så skulle i alla fall jag packa ihop fortare än kvickt och aldrig mer besöka den campingen.

2015-08-17 kl 20:37

På de svenska campingplatser vi besökt så har det varit som vanligt, hyfsade avstånd. Personalen på campingarna har inte berättat vilka regler som gäller eller kontrollerat avståndet mellan enheterna. Då har vi hållit oss borta från västkusten och Öland.
Däremot så besökte vi en camping i Cochem, där gällde inga fyra meter, gick det att "knö" sig in så var allt ok. Vi hade säkert en hel meter till grannens husbil.

På ställplatserna som vi besökt så har det varierat, på några ställen har vi haft flera meter till grannen men ibland har man varit glad när man kunnat öppna dörren.

LAEN
2015-08-17 kl 21:44

Ängby camping i utkanten av huvudstaden: om två husvagnar av normallängd backar in från var sitt håll mot det avskiljande planket så blev det vid vårt besök knappt 30 cm kvar på var sin sida. Totalt 60 cm mellan vagnarna, så det gäller att ha kort stödbensvev...

2015-09-07 kl 13:24

Visst kam man som campinggäst protestera, men ofta ligger det bara en camping plats vid just den stad/sevärdhet man vill besöka så antingen blir det att bita i sura äpplet eller också att dra vidare. Det mest effektiva är nog att ha det i lagtexten, så myndigheterna kan bötfälla de campingägare som bryter mot regeln.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-09-09 kl 08:13

Jag som är ny på det här har läst en del om utrymmet som man "kräver" för säkerheten och för trevnad.
Det var med förundran jag läste E-tidningen om annonsen för 2015 års husvagn och husbilsmässa.
Det var bara en bilbredd mellan vagnarna där. Mycket spännande! :)

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206