Hundägare se upp för campingen i Å;hus / av fly

Hundägare se upp för campingen i Å;hus
2010-04-07 kl 15:34

Jag och min familj skulle campa på Regnbågen i Åhus när vi checkade in frågade hon som satt i disken hur många vuxna vi var ,barn ,husdjur jag svarade glatt på frågorna när jag sedan skulle betala fick jag betala mera en min kompis , hon blev in checkad av en annan tjej som satt i disken jämte men hon hade inte frågat henne om de hade husdjur .
nu till diskussionen vi fick under denna påskvistelsen betala 160kr för hunden......lika mycket som för en vuxen alltså 40kr/natt var gör våran hund som kan kosta 160kr jag tar upp när han rastas han sitter på sin stol utanför tältet nej bojkotta denna camping så vi som har djur med oss också kan campa .

2010-04-07 kl 15:42

Precis det här blir det med diffrensierad campingavgift.
Jag har också vi flera tillfällen ifrågasatt vad det är en hund kostar på en camping.
Nej, än en gång stärks min övertygelse över att vi ska behålla det prissättningssystem vi har i Sverige.
Regnbågen har ju stötts och blötts i en annan tråd i detta forum där deras prissättning varit mer än luddig och tvivelaktig. Så det är nog många som gör som du att stryka campingen från sin lista över tänkabara campingar att besöka.

2010-04-07 kl 16:21

Var i Åhus på campingen Regnbågen och tog dem i örat i går tisd. 6 april. Jag kommer med en större skrivelse senare..!!!

2010-04-07 kl 18:16

Regnbågen i Åhus klassar hund som familjemedlem och skall betala för sig....Eller så får du lämna in hunden på hundpensionat som kostar ,,,, hörde i helgen att det finns campingar som man inte får ha hund på när man är långliggare.,, kommer du på besök gäller samma sak,, dom e ju inte kloka ELLER hur tycker Edling

2010-04-07 kl 18:40

Undertecknad har just talat med personal på Åhus camping, och de säger följande: Dehar tyska ägare som bestämmer pris och t.ex. att en hund kostar 40:-/dygn. Åhus har påtalat för de tyska ägarna att det finns massor med uppretade campare som drabbats av hundavgiften, men hittills har de inte lyssnat.
I morgon torsdag 8/4 kommer enligt campingpersonalen en av ägarna från Tyskland på besök, och då skall prissättningen diskuteras. Just nu är de mycket medvetna om att en hundavgift sprids som en löpeld bland campare.
Jag återkommer så snart det finns information från torsdagens möte./Roland, moderator

2010-04-07 kl 18:55

Tack för ditt inlägg / information Roland ,, Jag åker i morron till Bromölla ..på återvägen skall jag till Åhus Camping igen .,bl.a. för att ytterligare få fram detaljer om tillvägagångssättet de bedriver campingen och vad de har fått för derektiv från Tyskland....OBS..angående priset per natt för hunden = 40 kr. el.avg. 40.kr per dygn ..Vad slutar detta tro???? mvh.Edling

2010-04-07 kl 19:50

Bra Edling. Ser med spänning fram emot vad du får för info och om de tar hänsyn till vad deras kunder tycker. Ta gärna med dig lite tyska glosor som du kan flika in i diskussionerna. Antar du kommer med text här i morgon kväll./Roland

2010-04-07 kl 20:26

Snyggt jobbat grabbar, hoppas det ger resultat också. Hoppas vi är fler som kan agera när det händer negativa saker i campingvärlden.

2010-04-07 kl 20:39

[quote user="jonssonbjorn"]Snyggt jobbat grabbar, hoppas det ger resultat också. Hoppas vi är fler som kan agera när det händer negativa saker i campingvärlden.[/quote] Så du menar att allt är positivt...lustigt!Som ensam campare kan inte jag intyga det!

2010-04-07 kl 20:42

Tackar för infot angående hundavgift. Jag har en jycke med och då blir det bojkott av Åhus camping för min del.

2010-04-07 kl 20:46

Och med detta menar du...vad då Zubac ???

2010-04-07 kl 21:10

[quote user="jonssonbjorn"]Och med detta menar du...vad då Zubac ???[/quote] Fundera på du...

2010-04-07 kl 21:27

Inte aktuellt zubac, jag väljer att skriva mina åsikter i klartext och sysslar inte med gåtor. Är jag oklar - fråga så ska jag förklara. Väljer du att inte stå för vad du ventilerar får det stå för dig.

2010-04-07 kl 21:54

Av Zubacs gåta kan jag ana sisåhär: Zubac är ensamcampare. Om han med enhetssysemet måste betala, så betalar han lika mycket som familjen med 4 personer gör. Men Zubac du tror väl inte att du skulle betala mindre om diffrentierad avgift skule gälla överallt. Det är nog så att campingarna idag har räknat med att en campingfalmilj består av minst 4 personer och det tar de betalt för redan nu. Gör man om systemet så skulle vi säkert få betala ännu mera. Vad ligger startavgiften på i Åhus? Det är nog så att det är vi campare som förlorar och campingen tar vinsten.Ingen camping i Åhus h-dson

2010-04-07 kl 22:05

Mitt inlägg applåderade i första hand initiativet att agera när man tycker att något är fel, det får man göra i det fria och demokratiska samhälle just vi lever i. Hur ska man påverka om man inget gör?
I andra hand tycker jag själva hundhistorien är tokig men det är en annan sak. Hunden ska varken duscha eller bajsa i servicehusen och bor i en vagn som redan betalat för sig. Varför ska den kosta extra utöver det?
Om zubac har åsikter om detta är det bara att säga så, att syssla med gåtor anser i alla fall inte jag hör hemma i ett diskussionsforum. Raka rör bör gälla.

2010-04-08 kl 00:11

[quote user="Chriper"]Precis det här blir det med diffrensierad campingavgift.
Jag har också vi flera tillfällen ifrågasatt vad det är en hund kostar på en camping.
Nej, än en gång stärks min övertygelse över att vi ska behålla det prissättningssystem vi har i Sverige.
Regnbågen har ju stötts och blötts i en annan tråd i detta forum där deras prissättning varit mer än luddig och tvivelaktig. Så det är nog många som gör som du att stryka campingen från sin lista över tänkabara campingar att besöka.[/quote] Hej!Får jag komma med ett par kommentarer till denna tråd. För det första tycker jag det är vansinne att betala extra för en hund på en camping. Det har jag aldrig varit med om, jag har campat i Danmark och Sverige sedan början på sextiotalet, både med och utan hund, och aldrig betalat extra för hunden.Sedan detta med diffentirerat campingavgift.I dag tar campingplatsrna efterhand ganska duktigt betalt med den standardavgift vi har de flesta ställena i Sverige. Detta för att täcka en massa lullul som efterhand har kommit in. Mycket av det främst till glädja för barnfamiljer.Då vi är två pensionärer betlar vi alltså för en massa vi inte kan och vill använda. Med en diffirentierad campingavgift, som till exempel i Danmark, betaar vi för det antal personer vi är samt för husvagn/tält. Det roliga är att vi ofta betalar mindre på det viset än vi betalar här i Sverige. Däremot blir priset ofta i stort det samma som en svensk campingavgift om man är en barnfamilj med två barn, lite mer om man har fler barn med.Så en diffenrentierad campingavgift behöver alltså inte betyda att avgiften blir högre för barnfamiljen, däremot blir den lite lägre för den ensamma campist eller för det ensamma paret utan barn.I samma veva kan vi så slippe det ofog SCR har börjat med på deras campingplatser, att inte ange priset i campingkatalogen. Där står endast ett från pris.mvh Hans Peter Larsson

2010-04-08 kl 07:40

Tack Peter Larsson för ditt raka och uttömmande inlägg i debatten kring Regnbågen som har uppkommit p.g.a. deras sätt att se på camping.. Sedan kan man undra varför SCR tiger som muren ,,de håller campingägarna om ryggen m.a.o. hitta så många inkomstkällor och plocka gästerna på pengar ,,mera får vi, är det så det ser ut tro??? Sjukt är det i alla fall,så det förslår, men vi campare är ett stort och stabilt släkte som inte godtar vad som helst......
M.V.H. Tommy Edling

2010-04-08 kl 07:42

[quote user="h-dson"] Av Zubacs gåta kan jag ana sisåhär: Zubac är ensamcampare. Om han med enhetssysemet måste betala, så betalar han lika mycket som familjen med 4 personer gör. Men Zubac du tror väl inte att du skulle betala mindre om diffrentierad avgift skule gälla överallt. Det är nog så att campingarna idag har räknat med att en campingfalmilj består av minst 4 personer och det tar de betalt för redan nu. Gör man om systemet så skulle vi säkert få betala ännu mera. Vad ligger startavgiften på i Åhus? Det är nog så att det är vi campare som förlorar och campingen tar vinsten.Ingen camping i Åhus h-dson [/quote] Just så!Varför skall jag som ensamcampare betala lika mycket som en familj på 4 eller 5 personer!När man framför detta så kommer (kanske inte just i den här tråden)genmälle att barnfamiljer oftast lägger pengar på allehanda saker som glass och godis och att utan den inkomst så kanske hade campingavgiften varit ännu högre! Men ingen som säger att jag faktisk betalar saker som deras barn använder och som har kommit till att campingen blir attraktiv för dom.Men nu när det kommer att man skall betala för hunden,då blir det plotslig ett herransliv och bojkot....det verkar som att det är mera synd om hundar än om oss äldre som har i alla fall buggt upp den här samhälle.Så jag bojkotar också ,men hoppas att nån gång kommer att uppleva diferencierade priser också här i landet inte bara i utlandet!

2010-04-08 kl 07:57

Du Zubac du är lite gnällig av dig anser jag ,jag kan förstå ditt sätt att se på det .hela,.......Visst skulle det vara en grundavgift som är fast då vet man vad det startpaketet kostar ,sedan bygga på med vad man vill ,ha och pris på varje extra tillbehör var för sig , då kan du bestämma hur du vill ha det .eller hur Zubac, passar det dig ,kan tro det,och dra inte upp det där om pensionär ,det är inte synd om dem Jag tror inte att campingar gör någon skillnad på ensam eller flera utan får betala efterprislistan om sådan finns..
MVH Edling

2010-04-08 kl 08:13

[quote user="edling"]Du Zubac du är lite gnällig av dig anser jag ,jag kan förstå ditt sätt att se på det .hela,.......Visst skulle det vara en grundavgift som är fast då vet man vad det startpaketet kostar ,sedan bygga på med vad man vill ,ha och pris på varje extra tillbehör var för sig , då kan du bestämma hur du vill ha det .eller hur Zubac, passar det dig ,kan tro det,och dra inte upp det där om pensionär ,det är inte synd om dem Jag tror inte att campingar gör någon skillnad på ensam eller flera utan får betala efterprislistan om sådan finns..
MVH Edling[/quote] Snacka om gnällighet...vem är som har dragit det om hundar...

2010-04-08 kl 10:41

Kul att det så många har något att tycka till om när det gäller hundfrågan../Fly

2010-04-08 kl 13:01

Jag håller med dig Björn. Du har helt rätt. Och som vanligt försöker Zubac bara tramsa bort seriösa inlägg. Först när någon gissar vad han kan mena så skriver han rakt ut. Jag tror inte att det är så synd om någon om man har råd att ha husvagn eller husbil så har man nog råd att campa också. Men vi ska protestera mot tokiga och oseriösa priser. h-dson

2010-04-08 kl 14:01

Frågan är inte om råd,självklart har man det..så varför då protestera om att betala för hunden som många i den här tråden gör..eller har ni inte råd?

2010-04-08 kl 14:07

Men vi ska
protestera mot tokiga och oseriösa priser. h-dson

2010-04-08 kl 14:32

[quote user="h-dson"] Men vi ska
protestera mot tokiga och oseriösa priser. h-dson [/quote] Det måste jag hålla med!Darför vill jag se diferencierade priser.

2010-04-08 kl 16:33

Ja nu har jag åter kontaktat campingen i Åhus, och svaret från den tyska representanten var kanske väntat. "Nej de kommer inte att ta bort husdjursavgiften. Den står dessutom angiven i deras prislista för 2010".
Kedjan "Regenbogen" har ytterligare en camping i Sverige och det är Oknö camping i Mönsterås. Jag har också talat med personalen där, och de har hittills inga andra besked än att avgiften för husdjur är 40:-/dygn.
Från båda campingarna beklagar man avgiften men säger samstämmigt "vi måste bara rätta oss efter ägarna" och den svenska campingpersonalen är medveten om vilket ramaskri det kan bli när detta går upp för fler och fler campare. Det betyder sannolikt tappade gästnätter eftersom många kör förbi och hittar andra alternativ.
Det kommer givetvis att ske en del tråkiga ordväxlingar när man vid incheckningen skall identifiera vad som räknas som husdjur. Om jag har en undulat i en fågelbur, är det då ett husdjur? Nja då kanske den släpps igenom. Men om jag har 3 papegojor och 6 undulater, räkns det då som 1 eller 9 husdjur? Eller inget alls eftersom de hålls i bur?
Jag hör på båda campingarnas personal att de gör vad de kan för att få bort avgiften men som sagt det är andra som bestämmer över deras huvuden. Båda hoppas också att inte sista ordet är sagt när det gäller avgiften. MEN som det ser ut i dag ligger husdjursavgiften kvar.
Jag tror att både jag och ni andra får anledning att fortsätta diskutera husdjursavgifternas vara eller inte vara.Hälsningar/Roland, moderator

2010-04-08 kl 16:41

Bra att i allfall att du försökte sen angående om jag har råd eller ej så visst har jag råd det är bara principen att för sonen som är 12 skulle jag inte betala men för hunden som inte använder anläggingen knäppt...

2010-04-08 kl 16:43

Det är väl bara att låta bli att åka dit eller , det finns väl andra campingar att åka till!

2010-04-08 kl 16:48

Japp vi kommer inte att åka dit mera ..... finns ju massa andra fina platser som är hundvänliga

2010-04-08 kl 17:52

Vi kommer inte att nyttja dessa 2 campingar .

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206