Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping? / av LAEN

Dölj första
Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

^^ Första inlägget ^^
Rapportera #121
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

Rapportera #122
2014-11-26 kl 06:28

Men använder man el till endast kylen,batteriladdare o laddning av dator o mobil är 50:- ocker per dygn.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
Rapportera #123
2014-11-26 kl 16:56

Tänk även på att även en camping har elavgifter att betala till el-leverantören.. Ofta måste det vara uppsäkrat till minst 20-32amp vilket gör att dom fasta kostnadera skenar iväg, sen används oftabelysning, ugn, spis, vaktmästarlyan för underhåll mm... Det kostar en mängd... Vart ska campingen ta dom pengarna ifrån? Jo dom måste ta det från campinggästerna såklart.. Nää, klart det inte kan vara gratis att bo på en camping...

Rapportera #124
2014-11-27 kl 20:19

Behöver inte kosta skjortan heller tycker jag väll.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
Rapportera #125
2014-11-27 kl 20:48

Klart det inte kan vara gratis att bo på camping men skjortan vill man ju behålla :-)

Jag tror på någon form av baspris för platsen inkl tillgång till servicehus, vatten och tömning.
Sedan kan man betala extra för de tjänster man väljer att utnyttja.
För de som vill ha allt så kan man ha ett all-inclusive pris som blir lite billigare än om man väljer att betala extra-tjänster styckvis.
Förhoppningsvis kan då baspriset hålla sig på en rimlig nivå och efterfrågan styra vilka tjänster som erbjuds. Inte bara mer av allt och högre pris för alla.

LAEN
Rapportera #126
2014-11-27 kl 20:50

Knutaugust skrev:
Tänk även på att även en camping har elavgifter att betala till el-leverantören.. Ofta måste det vara uppsäkrat till minst 20-32amp vilket gör att dom fasta kostnadera skenar iväg, sen används oftabelysning, ugn, spis, vaktmästarlyan för underhåll mm... Det kostar en mängd... Vart ska campingen ta dom pengarna ifrån? Jo dom måste ta det från campinggästerna såklart.. Nää, klart det inte kan vara gratis att bo på en camping...

Det blir dyrt även med eget boende. I slutändan så kanske barnfamiljer åker till Kanarieöarna istället för att investera flera hundra tusen i en Husvagn som i slutänden kostar massa pengar för att bo. Billigt är det inte !

Rapportera #127
2014-11-27 kl 22:48

Klart det inte är billigt med semester... Jag ville bara upplysa om att man inte ska stirra sig blind på en sån liten summa som en el-plats kostar, man måste ju se till helheten..ja alltså vad man egentligen får för pengarna, annars kan man man ju investera i solceller med diverse omvandlare för tusentals pengar, och sen bo utan elplats.
Svenska folket har kommit in i en jävla nyck om att allt ska vara gratis, helst ska man få det fixat innan man ringer och beställer... Ja faktiskt är det så numera, med detta sätt kommer Sverige att gå under då ingen kan leverera eller sälja en produkt, vara eller tjänst på dom villkoren... Detta ofog kommer bli svenska folkets död... Tro mig..
Man måste ju för f-n förstå att man inte kan få allt gratis...#riktigt j-a upprörd nu#
Jobba själva med ett företag 60,70,80 Tim/veckan för svältlön, sen vill kunden ha allt gratis.... Hugalia.

Rapportera #128
2014-12-08 kl 11:37

Max 300 kr dygn tycker jag. Men det beror ju helt på plats och läge.

Rapportera #129
2014-12-21 kl 14:38

Max 200:- för det vill jag ha el, toa och dusch.
Inga andra krav. Kan bero på att vi stannar max tre nätter under april - oktober. Campingar med pool kan jag gå upp till 250:-. Allt annat är inte nödvändigt. Det nya med "Resort" är säkert bra för dem som stannar längre - från veckor till säsong.

Rapportera #130
2014-12-21 kl 18:26

Vore ju rätt skönt om man kan efter en dags körning hoppa i ett bubbelbad eller sauna och koppla av en stund.
Dessa campingar är inte så många i Sverige, tyvärr.
För dessa kunde man betala lite mer, än för 80kvm åkermark som det allt för ofta är.

Rapportera #131
2014-12-21 kl 18:54

Klart det ska finnas sådana tjänster för de som efterfrågar det men låt var och en som utnyttjar dem betala för det.
På en camping är det i de flesta fall fullt tillräckligt med 80 kvm och tillgång till ett servicehus, vatten och toatömning.
En ställplats, sjö, solnedgång och en soptunna fungerar också bra ett par nätter.

LAEN
Rapportera #132
2014-12-21 kl 21:50

Det finns vad jag vet massor av campingar i Sverige som endast erbjuder servicehus, vatten och toatömning med en prisnivå runt 200kr, oavsett antal medboende.

Dock så är de ofta inte alls tilltalande för mångfalden. Hur kommer det sig?
Det är på denna prisnivå flertalet efterfrågar övernattningsmöjligheter,

Rapportera #133
2014-12-22 kl 22:55

Lasse.S skrev:
Det finns vad jag vet massor av campingar i Sverige som endast erbjuder servicehus, vatten och toatömning med en prisnivå runt 200kr, oavsett antal medboende.

Jag tror att det enkelt kan förklaras med ett ord läget
Folk vill ha det billigt men tiptop på landet men nära staden gärna gång avstånd till en större by typ Gbg Sthlm men inser inte att ett sådant läge kostar pengar som konsumenten får betala men inte vill betala. Så det blir så att de billiga campingarna ligger i ingenstans och är ofta inte mer än fräscha gamla anläggningar
////Xon

Rapportera #134
2014-12-23 kl 19:07

Xon skrev:
Lasse.S skrev:

Jag tror att det enkelt kan förklaras med ett ord läget
Folk vill ha det billigt men tiptop på landet men nära staden gärna gång avstånd till en större by typ Gbg Sthlm men inser inte att ett sådant läge kostar pengar som konsumenten får betala men inte vill betala. Så det blir så att de billiga campingarna ligger i ingenstans och är ofta inte mer än fräscha gamla anläggningar
////Xon

Så man vill både äta kakan och ha den kvar :)
Kikade runt lite på olika campingar i katalogen här i tidningen och det finns massor från ca100kr och däromkring.
Men inget utbud mer än basbehoven.

Man får nog inse vill man bo lite närmare det man önskar är det bara att hosta upp plånboken och dra kortet i apparaten tills man gråter.

Rapportera #135
2014-12-23 kl 20:46

Massor av campingar fr 100 spänn?? antingen läser jag otroligt slarvigt eller så är det nya glasögon som gäller, men det billigaste vi hittade i somras var väl typ 170:- med el och utedass!!!

Rapportera #136
2014-12-23 kl 22:01

Lasse.S skrev:

Så man vill både äta kakan och ha den kvar :)

Man får nog inse vill man bo lite närmare det man önskar är det bara att hosta upp plånboken och dra kortet i apparaten tills man gråter.

Kortade ner lite men du slog huvudet på spiken ;-)
////Xon

Rapportera #137
2014-12-25 kl 10:42

Hekab... Nu skummade jag bara runt Västmanland och Värmland, men denna hittade jag också.
50kr
http://www.husvagnochcamping.se/campingkatalogen/camping.php?poi_id=224

Rapportera #138
2014-12-25 kl 18:09

Du har helt rätt Lasse.S, visst finns det några få, men sen är det oftast "från" priser, el tillkommer med typ 50:- och priset gäller endast lågsäsong så då är vi på minst ca 200:- natten iaf.
Det jag skrev tidigare om 170:- och utedass är ingen kritik mot det stället, faktiskt mycket trevligt och lugnt ställe, inte mycket service man allt vi behöver för en avkopplande helg, var där 3ggr i somras och tänker åka dit nästa sommar också.

Rapportera #139
2015-01-04 kl 15:59

Hej!
Jag tror i och för sig det har sagts förut, men efterhand är tråden så lång att det börjar bli oöverskådligt.
För vår del som ett par pensionärer med husvagn, är vi inte intresserade av vara sig SPA, Pool, äventyrsbad, bastu och vad vissa campingvärder nu kan hitta på. Vi vill ha möjlighet att fylla våra vattendunkar, ha el och en ren toalett. Ja naturligtvis även så vi kan tömma såväl gråvatten som toaletten i husvagnen. Det är de saker vi är villiga att betala för, men vi blir smått irriterade när det krävs en hutlös campingavgift för att det är alla de andra faciliteter vi INTE han användning för.
När barnen var yngre, d.v.s för så där en 30 år sedan var det normala på en camping det basutbud jag nämnde ovan, då var priserna rimliga. Som skräckexempel kan vi ju ta Gustavsvik i Örebro som tydligen har mage att kräva 400:-/natt för att de har en massa lul lul som kostar pengar. För 30 år sedan fanns det inte, då var det en trevlig camping som vi har använt flera gångar och priserna var rimliga. Ville man ha något extra betalde man för det.
Så runt 200 inkl. el är rimligt tycker vi.

mvh Hans-Peter

Rapportera #140
2015-01-06 kl 12:29

Men om man inte har användning för alla saker som finns, varför tar man in på campingen då?
Finns massa ting i samhället som vi får betala fullt pris för som merparten inte nyttjar fullt ut, t.ex tv-avgiften som går till tv och radio.
Lyssnar Du på alla fria kanaler, ser du på alla program?
De som "bara" önskar tömma gråvatten och fylla på med friskt samt lite el kan ju lika gärna nyttja ställplatser.

Rapportera #141
2015-01-06 kl 16:05

Tyvärr finns det inte alltid ställplatser med service på de platser vi vill besöka och vissa campingvärdar (på Öland tex) motarbetar aktivt anläggandet av ställplatser. De vill hellre att vi tar in på deras "resorter" och betalar 300-400 kr natten för att vi ska få använda campingens service.
Naturligtvis kan vi alltid "välja" men ibland finns det inget alternativ och då känns det inget vidare att anlända på eftermiddagen och lämna morgonen därpå och betala hutlösa campingavgifter för tjänster som vi inte utnyttjar.

Jag ser fortfarande ett problem för det rörliga campinglivet i att allt fler campingplatser utökar sina tjänster och kallar sig resort. Vi behöver alternativ med ett basutbud av service och med rimliga priser även i tex attraktiva kustregioner.

För några år sedan presenterade tidningen siffror på hur campingpriserna utvecklats i förhållande till konsumentprisindex och snittpriset för varje län. Vore intressant med en ny sådan jämförelse.

LAEN
Rapportera #142
2015-01-07 kl 22:53

Lagen: om jag har förstått det rätt i media så har Borgholm och Mörbylångas kommuner ett helsike vad gäller detta med att tillåta Ställplatser eller ej vid tillfälliga arrangemang... Dom vill inte stöta sig med campingägarna då dessa drar in skattepengar via turism, dom vill heller inte stöta sig med turisterna som vill ha tillfälliga Ställplatser vid temporära arrangemang... Ska vara f-n till att vara beslutande politiker på Öland... Jag vill inte byta med dom...

Rapportera #143
2015-01-13 kl 18:47

Lasse S. Problemet är ju som Laen påpekar, att allt fler campingvärder utrustar sin campingplats med allt detta lul lul, sedan höjs priset. Då vi åker med husvagn är många ställplatser stängda för oss. Ja visst kan man åka till en annan camping utan lul lul, men finns den inte i rimlig närhet av den stad/ort man vill besöka faller det ju. Så antingen blir det inget besök eller man svär över priset. Det känns ganska surt.

mvh Hans-Peter

Rapportera #144
2015-03-11 kl 20:39

Ett nytt sätt att försvåra för prismedvetna kunder. Man har inga fasta priser, ingen prislista, ingen vet i förväg vad det kommer att kosta. Priset sätts vid bokningen.
Har haft en mail-konversation med företrädare för Nordic Camping & Resort:

Citat:
Micke från Nordic Camping & Resort har svarat på:
Priserlista
Hej Lars, vi har valt att erbjuda våra gäster kampanjer och rabatterade priser under året. Nu i mars får man rabatt, bor man 2 nätter 20% rabatt, bor man 3 nätter 30% rabatt och 4 nätter 40% rabatt. Sedan har vi flera spännande kampanjer på gång under april, maj, juni och juli, resten av året är inte kampanjerna fastställda. För att kunna erbjuda rabatter, behöver varje objekt hos oss ha en prislista med 365 priser, det vill säga ett pris per dygn. På en camping så finns idag ett stort antal typer av tomter, vi har standardtomter, vi kan ha havsnära tomter, tomter med vatten och avlopp, med tv-uttag, det finns lite billigare husbilstomter, några större och dyrare tomter för de som reser med Hacienda 880/1000 osv.

Citat:
Därför valde vi den moderna vägen, att låta en databas räkna ut priset åt gästen, nu får man reda på önskat pris på under 10 sekunder. Om du tycker prislistan är svår, ring gärna vår trevliga personal på bokningsavdelningen så hjälper de dig

Ingen bra lösning för oss som spontan-campar och vill betala rimliga dygnspriser. Att åka dit och fråga, vad kostar det i kväll, lockar inte.

LAEN
Rapportera #145
2015-03-11 kl 21:05

Visst är det problematiskt med ovan angivna "icke" prissättning. För oss som driver camping på västkusten märker vi klart hur priserna drar iväg på de campingar som ligger helt vid vattnet eller nära ett större turistmål. Problemet som jag ser det är att många är villiga att betala dessa höga priser. Vi märker också att spontangästerna kommer sent på dagen och då har de kört från den ena till den andra fulla vatten nära campingen innan de kommer till oss som ligger 2½km från närmaste badplats. Konstigt är det för dessa spontana gästerna drar ofta iväg redan nästa dag och då kan man undra varför de har jagat bad campingar. Det trevliga är att väldigt många spontangäster återkommer efter några dagar för att de har funnit att det var väldigt mysigt och lugnt hos oss. Att det är en bit till badet spelar inte någon roll helt plötsligt, tvärtom det är riktigt skönt att inte behöva hålla stenkoll på barnen hela tiden. Hos oss försvinner de inte längre bort än till lekplatsen. Att vi dessutom har ett lågt pris som inkluderar allt är en bonus men tycks inte vara avgörande.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
Rapportera #146
2015-03-11 kl 21:58

LAEN skrev:
Ett nytt sätt att försvåra för prismedvetna kunder. Man har inga fasta priser, ingen prislista, ingen vet i förväg vad det kommer att kosta. Priset sätts vid bokningen.
Har haft en mail-konversation med företrädare för Nordic Camping & Resort:

Citat:
Micke från Nordic Camping & Resort har svarat på:
Priserlista
Hej Lars, vi har valt att erbjuda våra gäster kampanjer och rabatterade priser under året. Nu i mars får man rabatt, bor man 2 nätter 20% rabatt, bor man 3 nätter 30% rabatt och 4 nätter 40% rabatt. Sedan har vi flera spännande kampanjer på gång under april, maj, juni och juli, resten av året är inte kampanjerna fastställda. För att kunna erbjuda rabatter, behöver varje objekt hos oss ha en prislista med 365 priser, det vill säga ett pris per dygn. På en camping så finns idag ett stort antal typer av tomter, vi har standardtomter, vi kan ha havsnära tomter, tomter med vatten och avlopp, med tv-uttag, det finns lite billigare husbilstomter, några större och dyrare tomter för de som reser med Hacienda 880/1000 osv.

Citat:
Därför valde vi den moderna vägen, att låta en databas räkna ut priset åt gästen, nu får man reda på önskat pris på under 10 sekunder. Om du tycker prislistan är svår, ring gärna vår trevliga personal på bokningsavdelningen så hjälper de dig

Ingen bra lösning för oss som spontan-campar och vill betala rimliga dygnspriser. Att åka dit och fråga, vad kostar det i kväll, lockar inte.

Det är därför datorer och smarta telefoner finns. Skit enkelt att låta datorn fixa allt
///Xon

Rapportera #147
2015-03-12 kl 09:59

De större kedjorna har nog börjat titta på hotellkedjorna.
De kör samma system. Ju större efterfrågan ju högre pris.
Märker detta allt som oftast när jag reser i jobbet.
Har haft prisskillnader på över 500 kr/natt på samma hotell och liknande rum beroende på efterfrågan.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206