Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping? / av LAEN

Dölj första
Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

^^ Första inlägget ^^
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

2013-11-17 kl 17:50

@"perin"
Vem klagar o snyftar? Frågan löd: "Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?" Folk ger sina synpunkter på det! Har du problem med det? Den som gnäller mest i denna tråd är väl du!

2013-11-17 kl 18:10

Jan-E skrev:
@"perin"
Vem klagar o snyftar? Frågan löd: "Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?" Folk ger sina synpunkter på det! Har du problem med det? Den som gnäller mest i denna tråd är väl du!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Inlägget präglas av en mycket dålig attityd och tillför inget i diskussionen, och har därför raderats.
/Jenny Floden, moderator och webbredaktör
Har du frågor eller synpunkter kontakta gärna mig på tel. 08-692 66 41

2013-11-17 kl 18:17

@"perin"
Tack för den. Varför har du så dålig attityd? Är det den här typen av stämning du tycker det ska vara på detta forum?

2013-11-17 kl 18:52

perin skrev:
Alltså vad är problemet? Olika campingar riktar väl in sig på olika kundgrupper. Välj en billig camping om ni tycker det är för dyrt. Hur svårt kan det va? Skriva i forum och klaga och snyftar vad tjänar det till? Tror ni campingägarna sitter här och läser och tänker:
-Oj, nu är vi för dyra.Vi måste sänka campingavgiften.
Suck. Bara en massa gnäll.

Problemet är att allt fler campingar kallar sig resort och erbjuder ett stort utbud av aktiviteter och tar bra betalt för det. Därmed tror jag att de missar en stor kundgrupp, vi som vill ha någonstans att bo när vi reser och inte vill betala för ett stort utbud av aktiviteter som vi inte utnyttjar.
Jag ser inte mitt inlägg som gnäll utan ett ställningstagande mot en trend som jag inte gillar. Jag hoppas att någon företrädare för branschen läser det och tar det till sig. Som synes i många inlägg så är jag inte ensam. Om du inte delar mina åsikter så respekterar jag det, kom gärna med konstruktiv kritik och nya idéer men anklaga mig inte för att gnälla.

2013-11-18 kl 08:03

Ja du Perin. Visst är det lite gnäll ovan men allra längst upp finns ett första inlägg och vad jag kan se har de flesta svarat på frågan som tråden gäller. Tänk om du skulle göra det också istället för att gnälla på de som gnäller eller låta bli.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-11-18 kl 08:22

hakano skrev:
chriper skrev:
Men hur många el-nätter på camping får man för kostnaden för solcellerna?

Kan köpa det här med solceller om man fricampar mycket. Men ha det för att slippa el på camping känns lite "over kill".

Fast med solceller behöver man inte ta in på camping alls. Man sparar alltså in hela campingavgiften på 250-450 kr/dygn.

Om man ändå campar på camping men utan elplats så sparar man ca 50 kr/dygn och gör man det 20 nätter per år så är ju solcellsanläggningen betald på 3-4 år beroende på hur stor solcell man köpt.

Står jag på camping så känns 250 kr som att det är ok. Men inte mer. Fast ställplatser eller enklare campingar för 50-150 kr fungerar lika bra det. Eller fricamping.

Men nu var det just campingpriser tråden gällde.
Inte möjligheten att fricampa.

Och som jag skriver så kan jag förstå montering av solceller för de som fricampar mycket.
Jag ifrågsätter inte solceller som sådant utan bara som svar på inlägget att man med solceller inte behöver el på camping.
Då är det i mitt tycke ett dyrt alternativ.

Ber om ursäkt om jag var otydlig.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2013-11-18 kl 11:25

perin skrev:
Alltså vad är problemet? Olika campingar riktar väl in sig på olika kundgrupper. Välj en billig camping om ni tycker det är för dyrt. Hur svårt kan det va? Skriva i forum och klaga och snyftar vad tjänar det till? Tror ni campingägarna sitter här och läser och tänker:

Bra skrivet

2013-11-20 kl 00:05

Det beror på vad man vill ha helt enkelt. Är inte förtjust i stora gräsplaner med tätt packade husvagnar. Min favorit har varit Läckö slottscamping,tömma toan lite el, ett fint litet servicehus och en egen "ficka" i skogen var perfekt för mig. Många campingar är sunkiga tycker jag ofrächa helt enkelt, då kvittar det hur många poler och aktiviteter som finns de är ändå inte värda pengen. Tror på att ha olika priser med olika servicegrad på campingarna. En lite lungnare hörna med typ mer fricamping, enlelt och funktionell i skogskanten, lite barnområde närmare vattnet för långliggare med barn och en del lite lyxigare och lingnare

2013-11-21 kl 10:34

Håller med. Läckö är ett föredöme.

2013-11-21 kl 21:52

chriper skrev:
Men nu var det just campingpriser tråden gällde.
Inte möjligheten att fricampa.

Jag svaraden på din fråga genom att göra en ungefärlig beräkning på hur många elnätter på camping man får för kostnaden av en solpanel.

Sen att en solpanel helt plötsligt som bonus också innebär att man inte behöver åka in på campingen alls lika ofta gör ju att det finns flera valmöjligheter då man kan välja att fördela sina resurser på ett annorlunda sätt.

2013-11-25 kl 17:59

Vi har ingen exakt gräns om vad en natt får kosta. Det är olika från camping till camping, standard, läge m.m.
Vi försöker väl hitta den camping som passar oss och där vi får mest för pengarna i det område vi tänker besöka.
Som exempel så i somras låg vi på en camping utanför Halmstad som tog 350kr/natt inkl el och det kändes väldigt nära smärtgränsen innan vi åkte men vi ville åka till det området och det mesta var fullbelagt så det fick bli den. Men när vi väl var där så måste jag ekänna att det faktiskt var värt pengarna. Välskött och hög standard och lite blandade aktiviter som 3 åriga dottern uppskattade mycket. Men så klart så skulle vi inte vilja betala så mycket för en halvsjaskig campingplats.
Så jag får väl säga att runt 350-380kr/natt är väl gränsen för vad vi har råd med. Men då får det vara en camping som har lite av det extra för att det ska vara värt det.
Om det är en camping med lägre standard, utan servering och butik och barnaktiviter etc så tycker jag gränsen går runt 250kr/natt.

2013-11-25 kl 20:40

perin skrev:

Tror att vi som skriver i tråden försöker visa att alla varianter av camping är ok. Du får ursäkta om jag berörde något hos dig som gjorde dig upprörd. Tror att mångfalden av uppfattningar kan berika oss alla.

2013-11-26 kl 12:51

Frank skrev:
perin skrev:

Tror att vi som skriver i tråden försöker visa att alla varianter av camping är ok. Du får ursäkta om jag berörde något hos dig som gjorde dig upprörd. Tror att mångfalden av uppfattningar kan berika oss alla.

Nej, du berörde inget som gjorde mig upprörd. Men vad vi än lägger pengarna på så finns det ju mängder med olika prisnivåer. Man köper väl oftast det man tycker en viss vara är värd? Tar en camping 400:-/dygn och man tycker att det inte är värt det letar man väl upp ett billigare alternativ.

Letar jag bil så har jag en budget, då går jag ju knappast in till de återförsäljare som har bilar som ligger över min budget. Det är ju ingen idé.
Eller ska jag ta in på hotell i Sthlm så kollar ju inte på Grand tex.

För det mesta lever vi väl i en blandning av spara & slösa. Man kanske äter gott men kör en sämre bil. Vad vet jag?

2013-11-26 kl 21:48

Att man får betala för det man använder är helt ok. Men att få betala för en massa attraktioner på en camping som man inte använder är inte vettigt. Tror de flesta av oss reagerar när priset inte står i proportion till utbudet. Om jag betalar för Aston Martin och får en Skoda Felicia så är inte jag nöjd.

2013-11-26 kl 22:16

Då skulle inte jag behöva betala för att det finns en damtoa för den använder inte jag.

2013-11-26 kl 22:33

lalle skrev:
Då skulle inte jag behöva betala för att det finns en damtoa för den använder inte jag.

Kanske ett lågvattenmärke i tråden. Men jag ser inte en damtoalett som en attraktion utan mer som en nödig inrättning.

2013-11-26 kl 22:37

Frank skrev:
Men att få betala för en massa attraktioner på en camping som man inte använder är inte vettigt.

Jamen herregud hur skulle det se ut, anar att det blir många pensionärer och andra utan barn som vill göra avdrag på dygnspriset för att de inte nyttjar campingens lekplats.

Personligen tycker jag det är bra att det är lite typ "all inclusive" i campingavgiften än att man ska behöva betala extra för tex poolinträde. Antingen sväljer man konceptet eller så söker man reda på en camping som motsvarar ens förväntningar.

2013-11-27 kl 06:52

Bra Frank att du reagerar för jag skrev så för att visa hur dum en sådan här tråd kan bli. Jag kan berätta att ja o frugan åker varje år runt södra sverige med vagnen o med oss har vi vår mycket svårt handikappade dotter. Hon blir väl mottagen bland campingägare o gäster med något undantag bland gäster. Hon kan inte använda något alls av det utbudet som brukar finnas men inte klagar ja för det. Vi åker runt för att må så gott vi någonsin kan o vi har fått många vänner bland både gäster o campingägare. Vi har vår favocampingar där priserna då varierar men inte sitter vi o kollar vad vi får för pengarna för då kan ja lika gärna stanna hemma. Det är ju semester o semester får kosta.

2013-11-27 kl 21:01

Det jag ville diskutera i den här tråden är, hur mycket är vi beredda att betala för en natt på en camping. Många säger att vi kan välja camping och betala så mycket vi vill. Men när allt fler campingar förvandlas till "nöjesparker" med ett stort utbud av service och attraktioner, vad har vi att välja på då? Jag vill också campa i attraktiva kustområden utan att betala en förmögenhet. Naturligtvis så är jag beredd att betala för den service och standard som erbjuds, men vill vi att allt fler campingar blir lyxcampingar med servichus som i många fall har bättre standard än vi har hemma? Är jag ensam om att se ett behov av campingar med enklare standard där basbehoven av service tillgodoses som ett alternativ till ställplatser(grusplaner) och fricamping? Favoritcampingen byggs ut och lyxas till, priset höjs, var går då gränsen för vad vi är villiga att betala? Finns det en smärtgräns?

2013-11-27 kl 21:52

Jag förstår dig fullt ut LAEN, då husvagnarna blir mer och mer fullutrustade så behöver vi inte all extra service. Det vi behöver är en trygg plats att övernatta på och en skön dusch, men som du säger så blir många campingar ändrade till nöjesparker istället för enkla campingar. Jag är inte emot vare sig det ena eller andra båda ska finnas för det finns behov och man har olika krav, men de små mysiga börjar bli svåra att hitta.
Men ska jag betala 350-450 kronor för en natt på camping, då blir husvagnen hemma och jag tar in på hotell istället.

2013-11-27 kl 22:48

Jag som går i tankar att äga en egen camping börjar förstå varför det finns så få små och mysiga campingar. Det är en sån jag vill ha. Men rackarns vad dålig ekonomi det blir. Jag får ju ha ett jobb till för att ha råd att ha campingen....

2013-11-28 kl 08:03

En av anledningarna till att det blir färre mindre och enkla campingar är att konsortium köper campingarna, dom har oftast finansieringen klar, och betalar bra för anläggningarna dom köper, detta gör att priser triggas upp vilket försvårar för oss vanliga dödliga att köpa en anläggning.
Extra bling bling bygger gärna konsortiumen då det lockar till sig mera folk...

2013-11-28 kl 12:55

Personligen så tror jag att ett antal mindre campingar kommer att självdö inom några år. Många småcampingar drivs av äldre personer som börjar bli "skröpliga" och inte orkar fortsätta. Då dessa campingar är för små för att leva på finns det inte heller någon som kan/vill ta över. Jag ser ett liknande hot mot några av våra campingar i CC som är för små för att möjliggöra anställd personal samtidigt som de frivilliga krafterna avtappas allt fortare. Skall man hålla avlönad personal under en längre tid vilket leder till betydligt högre priser, spricker hela tanken med CC campingarna. Det finns redan exempel.

2013-11-28 kl 18:41

Att vara på en 400 kronors camping med alla faciliteter som erbjuds, beror ju på hur man värdesätter dessa. Som till ex när vi var på Gustavsvik i Örebro förra sommaren, och hade med oss barnbarnen 10 och 12 år då är inte avgiften så dyr när badet ingår, samt få med avloppet via slang då är det värt det. Men är vi själva 60+ då fordrar vi inte så mycket då räcker det med 200 - 300 kr eller billigare natt. En viktig sak är att det rent på toaletterna och dusch. Helst en naturskön camping.

2013-11-28 kl 22:41

kjello skrev:
Personligen så tror jag att ett antal mindre campingar kommer att självdö inom några år. Många småcampingar drivs av äldre personer som börjar bli "skröpliga" och inte orkar fortsätta. Då dessa campingar är för små för att leva på finns det inte heller någon som kan/vill ta över. Jag ser ett liknande hot mot några av våra campingar i CC som är för små för att möjliggöra anställd personal samtidigt som de frivilliga krafterna avtappas allt fortare. Skall man hålla avlönad personal under en längre tid vilket leder till betydligt högre priser, spricker hela tanken med CC campingarna. Det finns redan exempel.
.

Hej. Visa mig dom campingplatserna, gärna här på Smålands ostkust... (drivs av äldre personer som börjar bli "skröpliga" och inte orkar fortsätta)... Jag ska med nöje lägga ett bud isf...

2013-12-03 kl 11:04

Jag gillar att det finns aktiviteter i anslutning till campingen och jag tycker det är rimligt att man betalar för de nöjen man nyttjar. Nu har jag aldrig varit på gustavsvik men jag har hört/läst att det ska vara världsklass så priset kan vara befogat.
mvh Peter Fredrikson

2013-12-04 kl 19:55

PeterFR skrev:
Jag gillar att det finns aktiviteter i anslutning till campingen och jag tycker det är rimligt att man betalar för de nöjen man nyttjar.

Fast som tråden lite visar så finns det snart inga alternativ för den som inte vill ha en massa nöjen och attraktioner på campingar i populära kustområden t.ex.
Vill man campa vid kusten får man ändå betala för att det finns nöjen och attraktioner tillgängligt. Den som bara bor, går på toa, duschar, fyller på vatten och lämnar en soppåse och sen åker igen har väl inte fått så mycket för den höga dygnsavgiften egentligen.
Medans den som nyttjar mycket av pooler, lekland, aktiviteter, restauranger, underhållning o.s.v. antagligen tycker som du att får man nåt så får det också kosta.

2013-12-28 kl 16:32

För vår del, två medelålders som inte vill ligga stilla på samma plats i flera dagar utan använder vagnen till att resa och upptäcka nya platser, (som väl från början var tanken med husvagn?) så tycker jag att max 200:- inkl.el är i mästa laget om man kommer låt säga 17-18 på kvällen och åker vidare mellan 9-10 dagen där på. Blir en "P-avgift" på ca.13:-/tim. inkl. el.
Så vi tittar enbart på priset och inte hur många stjärnor campingen har,det vi behöver
har vi ju med oss i vagnen. Dusch får man ju betala extra för även på de flesta dyrare campingar.Men jag förstår barnfamiljer som vill åka till ex.Böda sand,och bo där en vecka, vilket jag inte skulle kunna tänka mej.
Från April till början på nov.har vi åkt ca.600 mil med vagnen på släp, och upplevt massor,träffat många nya trevliga camping grannar.

2013-12-30 kl 00:00

Knutaugust skrev:

Hej. Visa mig dom campingplatserna, gärna här på Smålands ostkust... (drivs av äldre personer som börjar bli "skröpliga" och inte orkar fortsätta)... Jag ska med nöje lägga ett bud isf...

Häähää ;-) Ja inte finns det så mycket annan kust i Småland än ostkust. Gott Nytt År på er alla

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-12-30 kl 11:42

ShadowF skrev:
Knutaugust skrev:

Häähää ;-) Ja inte finns det så mycket annan kust i Småland än ostkust. Gott Nytt År på er alla

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206