Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping? / av LAEN

Dölj första
Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

^^ Första inlägget ^^
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

2013-12-31 kl 14:45

Adora10 skrev:
För vår del, två medelålders som inte vill ligga stilla på samma plats i flera dagar utan använder vagnen till att resa och upptäcka nya platser, (som väl från början var tanken med husvagn?) så tycker jag att max 200:- inkl.el är i mästa laget om man kommer låt säga 17-18 på kvällen och åker vidare mellan 9-10 dagen där på. Blir en "P-avgift" på ca.13:-/tim. inkl. el.
Så vi tittar enbart på priset och inte hur många stjärnor campingen har,det vi behöver
har vi ju med oss i vagnen. Dusch får man ju betala extra för även på de flesta dyrare campingar.Men jag förstår barnfamiljer som vill åka till ex.Böda sand,och bo där en vecka, vilket jag inte skulle kunna tänka mej.
Från April till början på nov.har vi åkt ca.600 mil med vagnen på släp, och upplevt massor,träffat många nya trevliga camping grannar.

Vi är barnfamilj på högsta nivå men tycker också det är för "dyrt" på de flesta campingar. Har sovit 1 natt av 28 denna sommar på camping, resten fricampade vi och då vi var på camping var det för vi ville vara lite själva när barnen var på aktiviteter på campingen. Då var det mer än 250:- men det kändes inte dyrt. Men märker av att det är svårt att hitta camping bara över natten när man bara vill tömma latrin och fylla vatten för ca. 250:-

2013-12-31 kl 22:57

Det finns gott om ställen där man kan såväl tömma toan som fylla på vatten utan att det kostar något alls. Ibland även på campingar för en symbolisk summa så man måste inte bo där för den sakens skull. Men ibland kan det vara skönt med en "paus" i fricampandet. Kan vara värt ett par hundringar per gång

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-01-13 kl 15:37

Ca 200 ink el låter rimligt, vissa är rent för dyra är dom verkligen värda det?

2014-01-14 kl 22:26

ShadowF skrev:
Det finns gott om ställen där man kan såväl tömma toan som fylla på vatten utan att det kostar något alls. - - -

Är det några särskilda slags ställen du kan tipsa om?

2014-01-15 kl 22:27

250:- låter vettigt men allt mellan 100-500:- kan ju vara ok beroende på hur bra campingen är.

2014-03-04 kl 21:30

Adrianne skrev:
ShadowF skrev:
Det finns gott om ställen där man kan såväl tömma toan som fylla på vatten utan att det kostar något alls. - - -

Är det några särskilda slags ställen du kan tipsa om?

Kanske ni andra kan tipsa om sådana ställen...?

Latrin vet jag att det kan finnas tömningsmöjligheter för på några av Vägverkets rastplatser, men eftersom det inte stått att det var dricksvatten i kranarna har jag inte tordats använda det som sådant. Gör ni det?

2014-03-05 kl 22:31

Citat:
Latrin vet jag att det kan finnas tömningsmöjligheter för på några av Vägverkets rastplatser, men eftersom det inte stått att det var dricksvatten i kranarna har jag inte tordats använda det som sådant. Gör ni det?

Jag har i Sverige aldrig varit med om att det inte är dricksvatten i kranarna om det inte är skyltat "ej dricksvatten".
Sedan får man ju alltid bedöma om kranar och annan utrustning ser ren och fräsch ut, då tror jag inte att det är någon risk att dricka vattnet.

2014-09-01 kl 21:20

För en äng med potentiell förtältspool och "sommar toaletter" tycker jag att 250:- är för mycket.
Men har Campingvärden investerat i preppade platser med avrinning, körvägar och fina servicehus så är det ok med mer.

Sämsta värdet jag stött på är High Chaparalls camping.

Bästa värdet är Bälingesjöns Camping.

2014-09-01 kl 22:02

jag tycker max 200 kr med el.

2014-09-02 kl 14:18

Denna här debatt har väl pågått ett årstid vid detta laget, i sig värt att fira som jubileum:-)

Men jag vill i alla fall ge ett bidrag: Det pris som Gustavsvik tar håller jag med om är hutlöst dyrt, man kan ju undra vad de tänker. Men får de kunder måste folk ju vara villiga att betala priset. Jag kommer inte att vara en av dem.
Det som har nämnts på 250:- inkl. el kan väl vara rimligt, men det har i många år förvånad mig att inte fler campingar har el efter mätare. Tekniken har funnits i alla fall de senaste 35 åren, då jag i vintern -78/-79 campade några veckor på en camping i Hornbäk i Nordsjälland, och där betalde man el efter mätare, ja det fanns till på köpet centralantenn vid varje campingtomt.

Jag kollade på skoj vad campingpriserna är i Danmark för en familj på 2 vuxna och 2 barn, där betalar man ju per person och enhet, inte som här ett fast pris oavsett hur många personer som bor i husvagnen/tält/husbil.
På en populär camping vid Helsingör kostar det 2014 70:- per enhet, 70:- per vuxen och 35:- per barn 3-13. Alltså för denna familj om två vuxna och två barn mellan 3 och 13 år gamla skulle det bli 280:- danska kronor per natt, med en kurs på runt 1:25 blir det 380:- i svenska kronor för en natt.
Att jag valde Danmark har två orsaker, för det första är jag dansk och har campat en del i Danmark innan jag flyttade till Sverige -79, för det andra att de där tillämpar ett annat system på beräkning av campingavgiften som normalt anses dyrt för oss svenskar.
Men man kan se att inte ens i Danmark kommer man upp på Gustavsviks campingavgifter.

Sedan håller jag med om att vi äldre campister i många fall betalar för en massa lul lul till glädje för barnfamiljerna, som vi inte alls har någon nytta av och inte använder. Men det är en helt annan fråga.
mvh Hans-Peter

2014-09-02 kl 19:28

Här är det riktigt prisvärt, bra folk och i det närmaste friluftskänsla, mycket aktiviteter för barn och vuxna.
170:-/dygn : http://www.vnf-camping.se/text1_2.html

2014-09-02 kl 20:04

Tyvärr kom jag inte in på Knutaugust rek.sida,men vi kör gärna till ställplatser där kostar det 130-200kr för en natt.Det tycker vi är lagom,vi har inte heller några barn med oss längre

2014-09-02 kl 20:08

Knutaugust, kanske inte riktigt en camping för alla men priset ligger på rätt sida om 250 kr. :-)

Kul att den här tråden lever vidare, vilket visar att det finns en opinion för rimliga campingpriser. Efter sommarens resor kan jag konstatera att det är svårt att hitta campingar med ett pris under 250 kr. Tur att det finns ställplatser, tex i Ludvika, som är gratis. Dock ingen service förutom en soptunna, men vem behöver mer? Här är både husbilar och husvagnar välkomna.

LAEN
2014-09-02 kl 22:31

LAEN skrev:
Knutaugust, kanske inte riktigt en camping för alla men priset ligger på rätt sida om 250 kr. :-)

Kul att den här tråden lever vidare, vilket visar att det finns en opinion för rimliga campingpriser. Efter sommarens resor kan jag konstatera att det är svårt att hitta campingar med ett pris under 250 kr. Tur att det finns ställplatser, tex i Ludvika, som är gratis. Dock ingen service förutom en soptunna, men vem behöver mer? Här är både husbilar och husvagnar välkomna.

Ingen camping för alla? :o
Förstår inte vad du menar, varför skulle den inte vara det, och vart finns det isf en camping för "alla"?
Vem bestämmer om det är en camping för "alla"?
Nej du, det finns ingen camping för alla... Detta var ett förslag i mängden.. Men förstår inte vad som inte skulle passa... Den fungerar som ställplats, friluftscamping, familjecamping, klippbad till insjö, fullservice och frihet.. Så...

2014-09-02 kl 22:46

Vi är inte naturister, så därför tror jag inte den passar oss. Naturligtvis så finns det ingen camping som passar alla. Själva undviker vi så långt det går campingar som vi anser är för dyra, dvs som kostar mer än 250 kr.
Fast ibland får man göra undantag för att få bo tex på västkusten, 310 kr dygnet utan el på Edsvik utanför Grebbestad, dyrt.

LAEN
2014-09-02 kl 23:28

LAEN skrev:
Vi är inte naturister, så därför tror jag inte den passar oss. Naturligtvis så finns det ingen camping som passar alla. Själva undviker vi så långt det går campingar som vi anser är för dyra, dvs som kostar mer än 250 kr.
Fast ibland får man göra undantag för att få bo tex på västkusten, 310 kr dygnet utan el på Edsvik utanför Grebbestad, dyrt.

Förstår vad du menar, men tycker det är synd att kategorisera en självklar sak i livet.. Att få vara fri i en annars så pk-värld.. Men men..
Hitta campingar för 250:-och därunder är riktigt svårt, en ställplats "passar inte alla" men problemet ligger lite djupare i den moderna campingvärlden anser jag.. Jag har själv varit och är fortfarande intresserad av att köpa en campinganläggning men problemet är att hitta en där man kan hålla rimliga priser..
När en camping blir till salu så är det i 9 fall av 10... En campinganläggning av mindre typ, oftast kan ägarna visa bra bokföring vilket då såklart håller priset uppe, vilka kan då köpa en högt prissatt camping( ja priset är oftast saltat i överkant pga rådande campinghögkonjuktur) ?
Ska vi vanliga småföretagare och privatpersoner försöka köpa den, ja då ska vi helst ha halva köpeskillingen innan man ens kan gå till banken och be om resterande i lån..
Undantagen är konsortier och utländska köpare... Dessa köper oftast campingarna med ett litet eller inget prut, kostar på anläggningarna flera miljoner, för att sen lyckas få vinst ha högre avgifter mot kund.
Dessa köpare är köpstarka och kan ta några mindre lönsamma år för att sedan i lugn och ro sakta men säkert klara budgetmålen..
Sverige är dessutom ett dyrt land att ha ett företag i, med arbetsgivaravgifter, och skatter som är för vårt lands lilla capita inte riktigt ekonomiskt försvarbart...
Ska man då som liten aktör försöka överleva så måste man ha en viss prisnivå..
Så är verkligheten här och det kommer ta lång tid att ändra det samhällssystemet, tyvärr slår det hårt mot oss som campar ofta, mindre hårt mot dom som bara hyr en vagn eller stuga 2veckor på året..
Vad kan man då göra mot detta? Tja gå ihop flera entusiaster, bilda ett mindre bolag eller stiftelse, starta en camping på det viset man är intresserad av, och där locka en viss kundkrets som oftast blir en nöjd och bestående kundkrets..

2014-09-03 kl 13:59

Ställplatsliknande campingar,det tror jag många pensionärer söker och där kostnaden inte är mer än på en ställplats. Det enda som behövs är toalett,el och tömning av tankar ungefär så ser det ut på de flesta ställplatser i alla fall vid hamnar.Behöver man tvätta då får man ta in på en camping. Betalning kan ske via en automat som Getterön i Varberg som vi gästade. På biljetten fick vi koden till toalett och dusch.

2014-09-03 kl 14:38

Glömde skriva vad vi vill betala 200kr med el.

2014-09-06 kl 14:41

Det går skam att hitta billiga campingar, även i Stockholmsområdet.
Här är två: Skansholmens Camping på Mörkö 180:- + El och Hölöladans Camping 150:- + el. Båda hittade i Campingkatalogen här på sidan. Så det är inte alla som vill skinna oss camping gäster.
mvh Hans-Peter

2014-09-07 kl 14:23

Ringt och frågat vad Skansholmens camping tar.190kr/dygn 50kr till om man vill ha el.

2014-09-08 kl 21:57

bra skrivet Bullen!! Precis så är det, sluta gnäll alla ni andra. Tycker ni att ett ställe e för dyrt så boka inte in er där dådå utan hitta en annan plats som ni tycker e bättre. riktiga gnällspikar här tycker jag...

2014-09-08 kl 22:28

LAEN skrev:

Problemet är att allt fler campingar kallar sig resort och erbjuder ett stort utbud av aktiviteter och tar bra betalt för det. Därmed tror jag att de missar en stor kundgrupp, vi som vill ha någonstans att bo när vi reser och inte vill betala för ett stort utbud av aktiviteter som vi inte utnyttjar.
Jag ser inte mitt inlägg som gnäll utan ett ställningstagande mot en trend som jag inte gillar. Jag hoppas att någon företrädare för branschen läser det och tar det till sig. Som synes i många inlägg så är jag inte ensam. Om du inte delar mina åsikter så respekterar jag det, kom gärna med konstruktiv kritik och nya idéer men anklaga mig inte för att gnälla.

T.G

Som jag sagt tidigare.............

LAEN
2014-09-09 kl 21:15

Men LAEN låt marknadskrafterna styra!! Är det så att efterfrågan på campingar som mer och mer liknar sk resorts ja då är det ju helt rätt att det är den vägen utvecklingen skall gå, eller hur? Sedan finns det e klick som inte vill bo/betala för denna typen av campingar, detta måste väl ändå efterfrågan få styra över. Kommer det helt plötsligt en jätte fterfrågan efter campingar med mindre finesser på, ja då kommer ju denna typen av campingar att öka!! Låt marknadskrafterna få styra :)
Kram på dig

2014-09-10 kl 13:57

T.G det är inte bara Resort campingar som är dyra! Just kommit hem från en veckas sensommarresa, bl.a. till Marstrands Camping. Alltså in i september, kostar en plats med en 240:- + 5 kr för dusch. Tycker det är ganska dyrt. Campingen car fin och hade fina ducsch och toalettutrymmen liksom kök och latrin, men inget speciellt. Inte sjöläge. På Prångens camping i Ulricehamn kostade det för Caravanare 144:- med el, 10% på avgiften 160.Fantastiskt sjöläge! Så det går att hitta, men inte så lätt!

2014-09-11 kl 18:27

Jag bugar mig i dammet Ullahobby, jag skrev en tia fel.:-) Men det är fortfarande billigt på Skansholmen tycker jag.

mvh Hans-Peter

2014-09-11 kl 20:04

T.G

Det är ju det jag försöker göra, låta marknadskrafterna styra. I den här tråden finns en tydlig opinion för att campingpriserna ska hållas på en rimlig nivå. Om vi inte talar om vilken typ av campingar vi vill ha, både genom ord och handling, hur ska vi då påverka marknaden? Eller ska vi sluta campa bara för att ingen erbjuder de tjänster vi efterfrågar?
Vi är alla en del av marknaden.
Även vi i den lilla klicken som inte vill betala dyra pengar för att bo på en resort. :-)

LAEN
2014-09-11 kl 21:55

Förstår grejen, men jag är tyvärr piskad att tro att det inte finns många campingar som kan hålla dessa priser ni eftersöker.. Denna dialog ni har här skulle leda till att alla skulle få fricampa om några år då det i många fall är svårt att hålla en camping igång på den nivån.. Läs mitt tidigare längre inlägg.
Klart som f-n att alla vill komma billigt undan, men det funkar inte i dagens Sverige...

2014-09-12 kl 00:09

Att låta marknadskrafterna styra innebär helt enkelt att tycker man det är för dyrt eller för billigt eller fel eller vindpinat eller nåt annat man inte gillar så nyttjar man det inte och tvärt om ifall det är så. Vad vi tycker här i forumet har inte med marknadskrafterna att göra och vad som är rimlig nivå är som vanligt upp till var och en att bedöma utan att förkasta någon annans åsikt.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-09-12 kl 15:07

hpl, vi räknar alltid med elen i campingpriset,eftersom vi vill ha el och 50 kr för el det ger vi inte. Men det är bara våran åsikt.

2014-09-13 kl 12:16

Ullahobby, nej vi kan nog komma överens om att 50:-. för el är mycket, men om man ser på priserna i såväl Campingkatalogen som SCR:s katalog verkar det vara mer eller mindre standard. Tyvärr är det endast ett fåtal campingplatser som har el enligt mätare, vilket ju är det enda rimliga. Speciellt på sommaren är det ju vansinnigt med 50:- för el, de flesta använder ju endast el till uppladdning av batteri och ev. kaffebryggare. Men som sagt det verkar vara standard med fast pris för el sommar som vinter. Men för att koma tillbaka till början. 190:- + 50:- = 240:- är trots allt billigare än 220:- + el 50:- = 270:- som är priset på väldigt många campingplatser.
mvh Hans-Peter

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206