Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping? / av LAEN

Dölj första
Hur mycket är ni beredda att betala för en natt på camping?
2013-11-12 kl 21:05

Appropå artikeln om Gustavsviks utbyggnad.
Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

^^ Första inlägget ^^
2013-11-12 kl 21:05

Priset för en natt är idag 410 kr under högsäsong. Badet kostar 90 kr per vuxen, 40 kr för barn. Ett dygn på campingen inklusive bad för en familj blir 670 kr. Vill man ta en runda på äventyrsgolfen så är det ytterligare 200 kr.
Redan att betala 410 kr för att campa tycker jag är för mycket, oavsett standarden på campingen. Upp till 250 kr inkl el kan jag sträcka mig till om campingen är fräsch och har ett bra läge. Hur mycket är ni beredda att betala?

2014-09-13 kl 12:36

Hpl,därför gästar vi nästan bara ställplatser. Ingen ställplats vi varit på i sommar tar mer än 20-30kr/dygn för el.De flesta ställplatser vi gästat är egentligen små enkla campingar där dygnspriset legat mellan 150-180 kr med el.

2014-09-13 kl 16:17

Ullahobby, Tyvärr är det ju så att väldigt få ställplatser tillåter husvagnsekipage, så de bortfaller för vår del. Så det får bli att se efter billiga campingplatser eller de få ställplatser som tillåter husvagnsekipage.
mvh Hans-Peter

2014-09-13 kl 16:27

LAEN skrev:

Det är nästan sorgligt att läsa det här om Gustavsvik i Örebro. Just när vi hade flyttat till Sverige i -79 och skaffat en Opio 600 husvagn, besökte vi Gustavsvik. Då var avgiften inte orimligt hög, i nivå med vad vi betalde på andra platser, tillgång till badet ingick. Ok dusch var i full offentlighet (herrar för sig och damer för sig) i en öppen gård, men den kunde man ju avstå från om man var blyg. Vi var två vuxna, två barn och en stor hund.
mvh Hans-Peter

2014-09-13 kl 19:42

hpl, Många mer än man tror tar emot oss med husvagn.Jag mejlar många och frågar om vi får komma till dem, inte alla men många säger att vi är välkommna. Så vid det här laget har jag många ställplatser i min pärm. Med vänlig hälsning Ulla.

2014-09-14 kl 13:48

Ullahobby. Varför inte dela med dig av den information? Den är ju till glädja för alla oss som har "huset på ryggen" när vi åker på semester. Om vi åker till långa sträckor vill vi oftast stanna över en natt på vägen, där behöver vi inte en campingplats alla faciliteter, en rastplats verkar numera ganska osäker, något vi använde innan, så en ställplats ville helt säkert vara intressant för vår del.
mvh Hans-Peter

2014-09-15 kl 21:10

Tråden har ju levt i snart ett år så saker och ting har ju utvecklats :-(
Högsäsongspris 2014 på Gustavsvik är 340 kr per natt utan el. Vill man ha el så tillkommer ytterligare 105 kr.

LAEN
2014-09-16 kl 15:03

LAEN skrev:
Högsäsongspris 2014 på Gustavsvik är 340 kr per natt utan el. Vill man ha el så tillkommer ytterligare 105 kr.

Jag undrar hur de resonerar på Gustavsvik, är den så otroligt populär att de kan ta vilka priser som helst? För egen del kommer jag inte att campa där mer.
För något år sedan när det var släktforskardagar i Örebro funderade vi på att campa på Gustavsvik, men valde Caravan Clubs plats uppe i Kilsbergen, det blev lite körande fram och åter, men med de priser på Gustavsvik har det ju betalat sig.

105:- för el, är de fullkomligt galna? Att betala en femtiolapp tycker jag är dyrt, men mer eller mindre standard, men mer än det dubbla, det verkar som rena rama rånet. Har de förgyllda el anslutningar eller en speciellt förnämlig ström i ledningarna?
Nej det finns bara ett agerande för en sådan campingplats: Boycott.

mvh Hans-Peter

2014-09-16 kl 20:11

Ett annat exempel:
Lysingsbadet i Västervik, vecka 28-30
Tomt med havsläge eller altan 500 kr.
Tomt med el 450 kr.
Enbart tomt 380 kr.

LAEN
Rapportera #100
2014-09-16 kl 23:03

LAEN skrev:
Ett annat exempel:
Lysingsbadet i Västervik, vecka 28-30
Tomt med havsläge eller altan 500 kr.
Tomt med el 450 kr.
Enbart tomt 380 kr.

:) värt varenda peng.. :)

Rapportera #101
2014-09-17 kl 10:53

LAEN, vill gärna citera vad du skrev i Skriv(K)lådan,varför billigare el på ställplatser än campingplatser.Citerar. Som vägledning för er som funderar på hur mycket el vi förbrukar per dygn så kan jag berätta att när vi stod på Kinnekulle camping(som tar betalt för förbrukning samt en fast avgift 30kr)senast så förbrukade vi el för en kostnad av 6.50 på ett dygn.Då använde vi el för att värma vatten för diska och dusch,kylskåp och laddning av telefoner och datorn. Ingen värme eller AC.Slut citat.Utan dessa ockerpriser på el skulle campingpriset bli betydligt billigare.Men så länge en del gladerligen betalar dessa priser fortsätter naturligtvis en del campingar att fortsätta ta ut dessa ockerpriser på el.Men man undrar varför en del gladerligen är villiga att betala upp till 85-100kr för el.Men när alla vi andra försvinner från dessa campingar,tror jag det kommer att bli ett betydligt bortfall av inkomster för dem.Men det är bara min åsikt.Själv vill vi bara betala cr.200kr med el.En del campingar tar något mer första natten sen andra natten blir det billigare. Vackra Jorms fiskecamp i norra Jämtland som ligger enda ner vid Jormvattmet nära Norska gränsen tar 200kr/med el och TV-uttag,andra natten 180kr/ med el och TV-uttag,ligger man 14dagar är kostnaden 150kr med allt.Här finns allt en campare behöver förutom den underbart vackra naturen. Jorm ligger efter vildmarksvägen.

Rapportera #102
2014-10-09 kl 14:40

Märkligt att en c:a 100 m2 stor gräsyta med tillgång till el och möjlighet att tömma latrin och slask kostar lika mycket i månaden som en ordinär lägenhet i samma storlek, alltså 7500-9000 kronor. Och då har man eget badrum i lägenheten, lyx! Och ändå åker vi tokiga campare ut i det gröna och betalar! Men roligt har vi!

Rapportera #103
2014-10-09 kl 17:46

Visst har vi kul :-)
Men glöm inte att kostnaden för el tillkommer, 1500-3000 kr per månad.

Sen kan man väl i ärlighetens namn säga att står man på säsong så blir det lite billigare.

Men för oss som inte står stilla så blir det väldigt dyrt om man ska betala 300-500 kr per natt under de ca 70 nätter som vi bor i husbilen varje år.
Som tur är finns det billigare campingar och ställplatser som ibland är gratis.

LAEN
Rapportera #104
2014-10-28 kl 19:53

hpl skrev:
LAEN skrev:

Jag undrar hur de resonerar på Gustavsvik, är den så otroligt populär att de kan ta vilka priser som helst? För egen del kommer jag inte att campa där mer.
För något år sedan när det var släktforskardagar i Örebro funderade vi på att campa på Gustavsvik, men valde Caravan Clubs plats uppe i Kilsbergen, det blev lite körande fram och åter, men med de priser på Gustavsvik har det ju betalat sig.

105:- för el, är de fullkomligt galna? Att betala en femtiolapp tycker jag är dyrt, men mer eller mindre standard, men mer än det dubbla, det verkar som rena rama rånet. Har de förgyllda el anslutningar eller en speciellt förnämlig ström i ledningarna?
Nej det finns bara ett agerande för en sådan campingplats: Boycott.

mvh Hans-Peter

Ett rätt överkomligt alternativ i Örebros närhet är Vallby Gård. :)

Rapportera #105
2014-10-30 kl 12:32

350-500/ natt inkl el tycker jag är helt ok de 50 dygn vi tillbringar i vagnen per år. Alternativet är hotell det är uteslutet med hundar. Blir sunkiga rum då
//// Xon

Rapportera #106
2014-10-30 kl 12:59

Så lite som möjligt !

Dom gånger vi måste in på camping så är 250:-/natt inkl el max för oss.

I övrigt fricampar vi.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
Rapportera #107
2014-10-30 kl 21:30

Xon skrev:
350-500/ natt inkl el tycker jag är helt ok de 50 dygn vi tillbringar i vagnen per år. Alternativet är hotell det är uteslutet med hundar. Blir sunkiga rum då
//// Xon

Xon,
Tror du är ganska ensam om den åsikten om man läser tidigare inlägg i tråden. Men det är bra att det finns någon som vill betala "resortpris" så inte lyxcampingarna försvinner. ;-)
Hotell är väl aldrig ett alternativ om man kan bo hemma i husvagnen eller husbilen.

LAEN
Rapportera #108
2014-11-02 kl 09:38

LAEN skrev:
Xon skrev:
//// Xon

Xon,
Tror du är ganska ensam om den åsikten om man läser tidigare inlägg i tråden. Men det är bra att det finns någon som vill betala "resortpris" så inte lyxcampingarna försvinner. ;-)
Hotell är väl aldrig ett alternativ om man kan bo hemma i husvagnen eller husbilen.

Säkert är det så att jag är lite ensam just här MEN det är ju faktiskt rätt fullt på dessa campingar ändå så många med mig är nog villiga att betala dessa priser. Annars skulle ju inte dessa campingar finnas. Jag ligger i skrivande stund på Evedals camping i Växjö här betalar vi nu i november månad 240/natt inkl el tycker givetvis att det är i mesta laget då servicen inte är hög just denna tiden på året. Men alternativet hade varit fricamping då hade det varit billigare men tex ingen dusch eller möjlighet att hämta vatten (är i Växjö på hundutställning ) på sommaren så ligger vi ofta på campingar med priser runt 350-450:- men vi är inga "lyxcampare" för det tycker inte jag har varken värsta bilen eller vagn.
////Xon

Rapportera #109
2014-11-02 kl 11:14

250:-/natt känns rimligt, lite beroende på vad som ingår. Vi vill oftast bara ha ett lungt hörn tömma toa, gråvatten, fylla på vatten, batteri och en varm dusch.

Rapportera #110
2014-11-02 kl 11:43

Var och en bestämmer ju givetvis själv över vad man vill lägga sina pengar på. Själv skulle vi aldrig komma på tanken att betala uppåt 350-450kr/dygn Det finns så mycket annat vi vill göra med våra pengar, än att betala en dyr camping. Överskottet lägger vi istället på bensin och kan resa runt mycket i vårt vackra land och uppleva olika saker.För oss är det mer värdefullt än att ligga på en dyr camping. Men det är ju bara vad vi tycker.Det viktiga är ju att alla skaffar sig den upplevelse de vill ha och vad det är värt för dem. Därför är det viktigt att det finns olika prisnivåer på campingplatser utifrån vilken service man vill betala för. Om vi gästar en camping ligger maxpriset runt 230kr med el för våran del.

Rapportera #111
2014-11-02 kl 20:58

Runt 200 kr/natt tycker jag är rimligt, för en husbil. Då skall förstås möjlighet finnas, tömma toa och gråvatten. Tänkte övernatta på Gustavsviks Camping i Örebro, men avskräcktes av priset. Det blev ställplatsen i Askersund i stället. Kan rekomenderas.

Rapportera #112
2014-11-05 kl 20:06

Många Caravan Club campingar är allmänna campingar och tar mao emot gäster som inte är medlemmar. (Även de "rena" club campingarna) tar för det mesta emot icke medlemmar. Vanligtvis betalar icke medlemmar ett något högre pris än medlemmar men CC campingarna är generellt billiga. Hos oss betalar en icke medlem 230:- inkl el. Medlemspris 200:-. Det är väl prisvärt ?? FC44

Rapportera #113
2014-11-05 kl 22:50

Helt ok.

Campingen är ju trevlig också .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
Rapportera #114
2014-11-11 kl 23:44

En nordisk camping, inte mer än 200kr/dygn.
Betydligt mer för en sydeuropeisk camping med extra allt.

Rapportera #115
2014-11-19 kl 10:39

Frågan är ju lite som, hur långt är ett snöre.
För en femstjärning camping med en bra plats med El, VA och TV, och sen tillgång till pool, varmvatten tillduschen ingår, aktiviteter, show etc så är 500kr/natt ett OK pris.
Men sen varierar det ju, för att bara ställa vagnen för att sova och gå på toa så är kanske en nivå på 200kr mer rimlig.

Det beror ju som sagt på vad man vill ha, och vad man är beredd att betala.

Och tycker man om att fricampa så är givetvis allt över 0kr dyrt.

//TH

Rapportera #116
2014-11-19 kl 11:25

Vilken kategori av semesterfirare vänder dom sej till med priser runt 400 kr dygnet? Ockerpriser tycker jag nog. 200 - 250 kr ligger maxgränsen för oss. Som exempel så skulle jag aldrig lägga mej på Böda då jag liknar det mer vid ett tivoli än camping, men de har ändå fullt nästan hela sommaren så tydligen är inte priset så avgörande för semesterfiraren.

Rapportera #117
2014-11-19 kl 23:17

Som sagt... Det finns campingar i alla prisklasser, jag tror att folk som söker sig till dom dyrare campingarna vet vad dom vill ha och vet vad dom får.. Vi söker självanklagelse 170-330kr/dygn ungefär.. Vi kräver inte mycket men vi stannar heller inte så länge på varje ställe.. Vi har ju ont om semestertid på sommarhalvåret då vi ju jobbar nästan 24/7... För oss spelar det inte så stor roll om det är 170-330/dygn... Vi vill bara ha lite service under vår avkoppling... Vi har även lagt in intresseanmälan till en kommun att få driva en centralt belägen camping i denna tätort, får se hur det går med den saken....... Men campingen är belägen vid havet, har alla servicegrejer, vi vill även försöka få igång ett mindre serveringsställen, med skön musik, pub och quizkcällar... Man ska kunna ta sig en bit mat med kvalitet, en öl eller bara en fika om man så vill... När man snackar priser så ska man naturligtvis gå efter vad man själv prioriterar, man ska inte betala mer än man använder... Men samtidigt ska man känna till att det är riktigt stora omkostnader för en mindre firma som encamping är... Ofta finns det inte några marginaler att ge på... Märk att man kan inte jobba gratis för att vissa är snåla och inte vill betala något... Bättre då att dom söker ett annat plejs,, kanske fricamping vid någon insjö eller dylikt...
Vad gäller konsortium med samma stuk på alla campingar så förstår man att folk lessnar med priser på över 350kr /dygn, men samtidigt så har ett konsortium oftast större i vesteringskostnader, personalkostnader mm... Det är bara att välja ör campingfolket anser jag.. En mindre camping med trevlig folklig stämning, ett större komplex med extra allt, eller fricampa vid en glänta i till en liten sjö... Men som sagt att driva en camping kostar mycket pengar... Välj själv....

Rapportera #118
2014-11-19 kl 23:28

Försökte redigera texten med "paddan" men det lirar visst inte med dom koderna som H&C har sin text med.... Nåväl... Självanklagelse ska vara "själva söker vi "
Sen får ni själva lista ut andra redigeringar på mina skrivna ord... :)

Rapportera #119
2014-11-23 kl 21:05

Citat:
Märk att man kan inte jobba gratis för att vissa är snåla och inte vill betala något...

Självklart vill vi betala för den service vi utnyttjar, inga problem. För oss är problemet att allt fler campingar har ett överutbud av tjänster och service som vi inte behöver och tar bra betalt för det.

Hoppas du Knutaugust hittar någon lämplig camping att driva. Håller du rimliga priser och läget är bra så kommer vi gärna och campar och naturligtvis så betalar vi för den service som vi utnyttjar.

LAEN
Rapportera #120
2014-11-25 kl 20:35

30 plus o aircondition på för fullt i 11 meter husbil så är 50 kronor inget. Tack alla ni som Campade på Skansholmen i April Maj Juni. Den konstige skåningen. Christer

Rapportera #121
2014-11-25 kl 22:05

Håller med, när det är 30 grader varmt och man kör AC'n för fullt så förbrukar man el för gott och väl 50 kr, likaså en kall vinterdag när värmen går för fullt.

Nu är det ju få sommardagar med en temp på runt 30 grader.

När vi i somras stod på Kinnekulle camping (som tar betalt för förbrukning samt en fast avgift på 30 kr) så förbrukade vi el för en kostnad av 6,50 på ett dygn. Då använde vi el för att värma vatten för disk och dusch, kylskåp och laddning av telefoner och datorer. Ingen värme eller AC.

Så 50 kr eller mer för el är i de flesta fall en god affär för campingen.

LAEN

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206