Hur väljer du campingplats? / av Jenny Floden

• 26 svar
Hur väljer du campingplats?
2015-02-20 kl 09:52

En ny undersökning bland 15 000 campare visar att städning, service och personalens bemötande spelar större roll än priset när vi väljer vilken camping vi vill bo på.

Läs H&C:s artikel här:
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20150219/faktorer-som-avgor-val-av-camping

Vad tycker du är viktigast när du väljer camping?

Ha en skön fredag! :)
/Jenny

2015-02-20 kl 10:58

Omgivningen därefter priset.
Resten får man ju först reda på när man väl är där.

När alla barnen var med så var pool eller bad absolut viktigast.

2015-02-20 kl 11:16

Då vi har två barn (9 och 11 år gamla) har det varit viktigt att det finns aktiviteter för dom på campingen. Det har varit det som avgjort valet de flesta gånger. Självklart vill man att det ska vara fräscha servicehus också, det är viktigare att det är rent och städat än modernt och nyrenoverat. Hittar vi en camping vi gillar och trivs på är priset mindre viktigt, vår favoritcamping nu är Gustavsvik just för att det finns mycket för barnen :-)
När barnen så småningom inte vill följa med längre blir det säkerligen andra prioriteringar när vi ska välja camping, och mer fricamping.

Susanne
2015-02-20 kl 11:36

Avgiftsfria duschar!

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-02-20 kl 15:42

Vi vill ha en jämn plats för förtältet.

2015-02-20 kl 16:52

Jag är möjligen lite naiv, och definitivt snål, Visst är det trevligt om det är rent och snyggt på toalett och dusch, men är det för mycket skit i krokarna kan man ju använda toan i vagnen. Duscha kan man överleva utan en dag eller två. Jag tycker det är ganska viktigt med priset, kanske för att vi allt som oftast endast använder en liten del av alla faciliteter: Toalett och dusch.
Däremot tycker jag det är trevligt att husvagnen kan stå rakt utan att man skall ha ett smärre virkeslager med för opp pallning.
Så pris och tomt kommer först, sedan kommer hygienutrymme och personal.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-02-20 kl 16:58

Kan man radera inlägg? Blev lite fel ;-)

2015-02-20 kl 21:36

Inte en stor platt gräsmatta med vagnar på rad. Man ska vara avskärmad mot grannarna. Rena sanitetsutrymmen.

Kompletterar med att den ska ligga i det området jag ska till. Campar inte för campandets skull utan reser runt och kopplar av från jobb och vill komma ut i naturen eller ska till något speciellt jag vill se. Använder min husvagn som de flesta anser att man ska ha en husbil till.

2015-02-20 kl 22:10

Det viktigaste är:
1. Läget, den måste ligga nära den plats eller aktivitet vi tänkt besöka.
2. Priset, det måste vara rimligt i förhållande till den service vi utnyttjar. Tömma toa, gråvatten och fylla på vatten.
3. När vi vill bada och sola ska det finnas en strand.
4. Gärna bra motionsspår och cykelvägar.
5. Öppet även under icke högsäsong, gärna med bemanning.
6. Plana tomter med stabilt underlag.

Är det sedan välstädade servicehus och trevlig personal är det ett plus.
Men, några av de bästa övernattningarna har vi gjort på en ställplats med en soptunna som enda service. Tex Gnosjö när vi besökte Hyltens industrimuseum.

LAEN
2015-02-20 kl 22:54

Läget, nära något vi vill besöka.
Rena och fräscha duschar och toaletter.

2015-02-21 kl 09:47

Läget hur bra området är för oss och våra hundar plana tomter service och hygien utrymmen.
Priset är helt ointressant även om det finns eller inte finns pool e.dyl.
////Xon

2015-02-21 kl 12:30

Vi bor alltid på lite udda ställen, senast aspö folkets park i karlskrona. Vanliga campingar är lite tråktigt enformiga, lika alla med husvagnar på rad. Personalens bemötande kommer på andra hand 3 priset. då man har med sig det mesta man behöver inne i husvagnen.

2015-02-21 kl 21:36

Utbudet på och i campingens direkta närhet.
Ett högt servicetänkade ifrån personalen som ser till att gästen förblir nöjd.

2015-02-23 kl 17:58

Barnen åker inte med längre så vi har bara hund som har åsikter om någon kommer för nära...
Vi undviker de stora, tråkiga och inrutade fälten. Det får i stället finnas en del träd och buskar och gärna vara lite kuperat (utom just där husvagnen ska stå).
Bra och ren hygienanläggning är viktigt, ok med betaldusch.
Campingen som ligger nära Läckö slott tycker vi är ett föredöme.

2015-02-23 kl 18:51

Personalens bemötande, Rena och fräscha servicehus och nära till bad, Naturen omkring för promenader.

2015-02-24 kl 17:06

Vi campar inte för själva campandet, som många tycks göra, utan ser det som ett sätt att någorlunda bekvämt kunna övernatta och uppehålla sig i närheten av platser man vill besöka.

Brukar därför kolla att det är fritt från pooler, lilleputtåg, tivoliattraktioner och mygg. Kräver heller inte varken restaurang, dansbana, butik, tvättstuga, bastu, trampbåtar eller minigolf.

Kollar dock att det finns ett hyggligt servicehus och att det ser lugnt o trevligt ut utan att vara alltför strikt.

Som man själv är blir man oftast bemött, så jag kräver inte att personalen ska ha gått charmkurs för min skull.
Priset får komma i sista hand, men om bara ovanstående stämmer så brukar man inte behöva bli rånad.

2015-02-25 kl 17:39

Intressant ämne! Tänker att det beror mycket på "varför man campar", vilket ju varierar från person till person och från resa till resa.
Sommartid reser jag och min familj mest runt och då är det intressanta och mest avgörande vad som finns i närheten av campingen. Sevärdheter, aktiviteter etc.
Vintertid kommer vi framöver, efter att denna vinter ha testat att vintercampa, att stå säsong. Då är det skidanläggningens läge som styr var vi hamnar.
Skulle jag tillbringa mer tid PÅ campingen skulle det vara mer avgörande hur själva campingen är.

2015-02-28 kl 10:40

Vi Kollar i fc efter en liten mysig camping dom tycker vi om man behöver inte så mycket när man har allt i husvagnen

2015-03-01 kl 07:49

Vi åker mest till natursköna omgivningar, typ Vättern, Sommen eller Östgötakusten.
Vårat behov av camping är att få koppla av från arbetet. Vi väljer oftasts mindre campingar som verkar fräscha.
Vi brukar vilja besöka närliggande stad eller samhälle för att strosa runt lite..
Är vi inte nöjda med servicehusen så återvänder vi inte nån mer ggn.
Vi tycker att betalar man en campingavgift så ska det ingå allt också, typ dusch, bastu och ett väl fungerande wi-fi om sådant finns.
Vid val mellan vanlig camping och naturistcamping så är det naturistcampingen som vinner för den totala friheten man får där.

2015-03-17 kl 21:34

Vi undviker alltid de stora 4 och 5 stjärniga campingarna. Allra helst de med stort utbud av kringaktiviteter.
Vi har kommit fram till att 3 stjärniga campingar passar oss bäst.

Jag kan inte säga att vi går på något specifikt när vi bestämmer oss för om vi skall stanna på en viss camping. Jag brukar köra eller gå in på campingen och känna av stämningen och energierna. Jag känner med en gång om det känns rätt eller inte. Om det inte känns rätt så åker vi till nästa ställe eller så stannar vi bara en natt och åker sedan vidare. Jag kan inte precisera mer exakt vad det är som jag känner in eller tittar efter utan det är helt subjektivt en känsla jag upplever. Än så länge har det alltid stämt. Känns det bra så är det bra! :-)

2015-03-22 kl 12:47

Priset, läget & skötsel. I första hand cc-campingar & i övrigt "fria campingar".

2015-03-23 kl 10:22

Läget
Skötseln
Gärna fria duschar för att slippa traset med mynt.
Miljön och mysigheten på campingen (för trångt går bort)
Priset mindre viktigt bara man får det man betalar för.
Fast då vi reser två vuxna så blir det mest lite enklare mysiga campingar.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2015-08-15 kl 11:24

Intressant fråga. Hos oss är det flera olika faktorer som avgör val av camping. Och det skilja något beroende på syftet med resan och längden på vistelsen.
I första hand är det läget och närheten till det område, platser, attraktioner eller sevärdheter som vi tänkt besöka.
Sen kommer moderna och fräscha servicehus och serviceinriktade campingvärdar, är oftast svårt att avgöra i förväg men jag läser ofta recensioner och omdömen på nätet. Nu är vi alla olika så det behöver inte alltid stämma det heller men det brukar ge en rätt bra bild av campingen.
Så goda recensioner och omdömen från tidigare gäster är också något vi tittar på vid val campingplats.
Skall vi stanna lite längre på samma plats vill vi gärna det skall finnas lite lagom med aktiviteter för barn på campingen exempelvis en vettig lekplats och gärna något matställe i anslutning till campingen.
Priset är inte det viktigaste men det väger in en hel del. Jag försöker hitta en camping som stämmer in så bra som möjligt på våra önskemål till ett rimligt pris. Om jag hittar en trevlig camping en bit ifrån de besöksmål vi tänkt besöka så åker jag hellre någon mil extra för att komma till dem än att ligga på en camping som vi inte gillar som ligger mycket närmare.
Min smärtgräns går runt 400SEK/natt under högsäsong. De dyrare "semester anläggningarna" kan kanske vara värda sitt högre pris med mängder av aktiviteter om man enbart befinner sig på campingen, men vi brukar i regel inte vara på campingen under dagtid, utan vi spenderar mest tid på campingen under sen eftermiddag och kväll.

Men dessa faktorer tittar vi alltid på när vi letar camping, sen vilket som är avgörande skiljer från gång till gång:
Läget, fräscha servicehus, priset

2015-08-15 kl 18:52

Som nybörjare inom camping så känner jag att JAG bestämmer vart vi bor. Detta för att familjen ska trivas (vem vill ha en gnällig far/man som tycker det mesta är skräp och dåligt skött)? Nej, lite skämt i sanningen är att faktumet är nog att det ska vara hygglig tillgång på nödvändigheter. Jag behöver ingen superlyx. Men det får gärna finnas mer än t.ex 2 duschar på en camping med 20 tält och 30 husvagnar. I övrigt är läget ganska viktigt, samt placering till det man vill besöka.
Priset, ja visst. Vi är 7 personer i vår familj och det tenderar till att bli ganska dyrt med allt man vill göra. :)

2015-08-23 kl 12:44

Vi campar (tält förvisso än så länge) mest för att bara få komma hemifrån en stund. Behöver inte alls vara för att vi ska besöka en specifik inrättning.

Eftersom vi har tre barn plus hund med oss är aktiviteterna för barnen prio.

Priset brukar ligga i snitt 200 kr natten för tält, har inte brytt mig om det, huvudsaken är att campingen är mysig och barnvänlig.

2015-08-27 kl 08:46

Vi väljer campingplats efter våra övriga planer. Ofta använder vi campingen som bas och drar iväg på utflykter i omgivningarna. När vi sedan kommer tillbaka till husvagnen på eftermiddag/kväll är det viktigt med ett fint läge (helst vid hav/sjö), välstädat servicehus och något att göra med barnen (okej lekplats, minigolf). Väljer sällan de riktigt stora familjecampingarna eftersom vi inte nyttjar barnklubbar etc. Priset kommer sist bland kriterierna - om det inte är extremt högt!

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206