Intresse för mindre naturcamping.. / av Knutaugust

• 20 svar
Intresse för mindre naturcamping..
2015-11-15 kl 18:58

Vi (Jag och min fru) har ju spånat i flera år om att driva en campinganläggning eller ett hotell vi har varit och tittat på en hel del objekt men inget som passat oss..
Idag var vi o kollade på en campinganläggning som är av det mindre slaget, det är typ 60 el-platser naturcamping med SCR,s beskydd.
Eftersom det är n naturcamping så är det ju inte så hårda krav som på en stjärnspecificerad anläggning..
Nåväl..
Min fråga.. Vad förväntar ni er när ni kommer till en naturcamping, OBS inte Naturistcamping... Vad har ni för några krav?

2015-11-15 kl 22:02

Är lite osäker på begreppet "naturcamping", men det jag och min fru vill ha på en campingplats är toaletter, disk- och duschmöjligheter, rent och städat. I övrigt många träd som kan ge skugga när det behövs, och tyst och lugnt. :)

2015-11-15 kl 22:04

Naturcamping, då förväntar vi oss en lugn och naturskön plats, gärna vid en insjö med badmöjligheter. Platserna kan gärna ligga lite oregelbundet och utspridda med plant och stabilt underlag. Långliggarna får inte ha ockuperat alla de bästa platserna, vi vill också stå med sjöutsikt.
Vill du bredda utbudet så ordna några enkla grusade platser för husbilar och erbjud dem till ett lägre pris.

Eftersom vi kommer med husbil så vill vi ha möjlighet att tömma toa och gråvattentank samt fylla på vatten. El klarar vi oss utan sommartid. Ett enkelt men välstädat servicehus, dusch och toa räcker.
Vi har inga krav på några ordnade aktiviteter, vi sysselsätter oss själva med bad och skogspromenader eller utflykter i omgivningen. Kan du som campingvärd tipsa om sevärdheter i närheten blir vi glada.
Sist men inte minst, vi förväntar oss ett rimligt pris och ingen förbokning. Jag har i tidigare trådar sagt att 250 kr inklusive el per natt är ok och det gäller fortfarande.
Berätta gärna hur det går så kanske vi kommer och övernattar hos er :-)

LAEN
2015-11-16 kl 15:28

Hej Jag har läst dom trådar som skrivits.
Vill tilläga ute disk o en bra grillats där man kan använda engångsgrillar typ et stort nät så man sliper brännmärken i gräset.

2015-11-16 kl 16:40

Ingen SCR plass. Lik pris for husvagn og husbil.

2015-11-16 kl 18:50

Vi vet också en del om hur vi vill ha det, men jättebra att flera tips inkommer..
Att alla vill bo så billigt som möjligt förstår vi ju.. Liksom vi också vill såklart... Men vad är ett skäligt pris? På anläggningen finns allt det som beskrivs av flera i tråden, men man kan inte driva en camping gratis för att alla vill det.. Utan ett skäligt pros för att få bekvämligheterna, och lugn o ro...

2015-11-16 kl 20:17

Läckö slotts camping är väl ett bra exempel på en mindre naturcamping. Där kostar det 150 kr + 30 kr för el under högsäsong. Det får väl anses vara ett skäligt pris.
Vad som är skäligt beror naturligtvis på den service som erbjuds och campingens läge. För Läckö slotts camping så påverkar naturligtvis närheten till Läckö slott prisbilden.

Du kan också jämföra med ställplatserna på tex Öland, de erbjuder ofta all nödvändig service och närhet till bad och sevärdheter till en kostnad av ca 150 kr.

Fundera över vad erbjuder du utöver detta som du tror kunderna är villiga att betala för?

LAEN
2015-11-17 kl 09:07

Om det finns möjlighet till en snabb internetanslutning in kan man erbjuda WiFi på campingen. Ett krav många gäster har nu för tiden. Har man 8 Mbits in så kan det funka relativt bra. Naturligtvis beror det på vilken bandbredd man erbjuder sina gäster hur bra det blir. Runt 500 kBits funkar bra för gästerna. Kostnaden för en sådan installation är relativt låg. Allt beror på hur många anslutningspunkter man behöver. Styrprogram köper man för Ca 3000:-.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2015-11-17 kl 18:13

Tack KjellO behöver lite feedback från dig..
Generellt är det dålig täckning på alla nät i denna del, men självklart vill man att gästerna ska ha tillgång till ett bra internet..
En annan grej jag har spånat på.. Vi är ju själva naturister, dvs vi tycker att frihet är bra och att folk själva ska få bestämma hur dom vill vara fria.
Vi funderar på att ha en vecka i månaden öppet för naturism, nu är ju inte alla så frigjorda som oss men hur skulle det funka tror ni?

2015-11-17 kl 18:50

Kanske kan funka. Är icke-naturister utestängda under den veckan?

2015-11-17 kl 22:39

Absolut inte... Alla är välkomna men för kännedom kan det finnas naturister.. Faktum är att många är så indragna insåg själva så dom inte klarar sin nakenhet ens...

2015-11-17 kl 22:40

Nåväl, vi var o kollade som sagt inhelgen, måste kolla med bank och revisorn och allt... Får se om det blir nåt.

2015-11-18 kl 09:18

DRICKSVATTEN OCH AVLOPP !!

2015-11-18 kl 10:15

Knutaugust skrev:
Nåväl, vi var o kollade som sagt inhelgen, måste kolla med bank och revisorn och allt... Får se om det blir nåt.

Låter lovande. Lycka till!

2015-11-18 kl 12:49

Vet at det finns några "delade" campingar I Danmark. En del avsatt för naturister och en "textil". Det verkar funka bra. Kanske det skulle vara en möjlighet ? Annars kan det ev funka med veckor avsatta för naturism. Dock blir den svåra nöten att knäcka de befintliga säsongarna. Vid ett övertagande gäller det att göra nya avtal med de som har säsongsplats. Du måste forma din egen camping utan att behove bära på "ryggsäcken" så har vi alltid gjort. Lättare sagt än gjort men nödvändigt. Skickar PM. Lycka till Kjell.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2015-11-18 kl 18:17

Tack för input KjellO.. Jodå, säsongare är alltid ett kort, på det här stället har dom t.o.m byggt egna bryggor vid vattnet.. Så kommunen har frågat dom om vad som avses med bryggorna, kommunen har inte frågat campingägarna..:o.
Delad camping finns inte utrymme för, en bit av campingen är t.o.m avsatt för kommunala badet, som naturligtvis campingen måste sköta..

2015-11-18 kl 22:35

Tycker hänvisningen till Läckö slottscamping är helt rätt. För övrigt min favoritcamping.
Det viktiga är fin miljö, vatten in/ut, tömma toa, dusch.

2015-11-19 kl 20:46

Kjell... PM besvarat..

2015-11-25 kl 18:30

Revisorn gav tummen upp. Nu väntar kommunen och banken....

2015-11-26 kl 07:31

Spännande, jag misstänker att du inte vill säga vad det är för camping förrän det är klart, men jag är nyfiken! :)

Jag var några nätter med barnen på Välornas Camping utanför Gnosjö i somras och det är ju en lite enklare camping utan butik osv, men helt underbart mysig. Framförallt tack vare campingvärdarna som alltid var snälla och trevliga och bytte några ord varje gång de passerade. Sen var själva campingen och servicehusen väldigt hemtrevliga och det "döljde" väldigt effektivt det faktum att de inte var toppmoderna. Så om man försöker få till en hemtrevlig och gemytlig känsla på campingen tror jag man har vunnit väldigt mycket. :)

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206