Lösa hundar på campingar / av helensbetraktelser

• 27 svar
Lösa hundar på campingar
2012-09-11 kl 15:47

Vi reser runt mycket, i somras sov vi på drygt 20 campingar. Det som förvånar mig är att på alla utom en av campingarna, fanns det folk som hade sina hundar springandes utan koppel.

Jag tycker mycket om hundar, jag är uppväxt med dem, men det betyder inte att jag vill ha campinggrannarnas hundar springandes mot mig, oavsett hur snälla och pålitliga de är. En människa som är ovan vid hundar eller hundrädd kan ju bli väldigt skrämd.

När vi har bett folk koppla sin hund, brukar svaret vara att de har hunden under kontroll. Då är frågan, vad gör hunden i så fall vid mig?

Vad tycker ni andra?

Är det rätt eller fel att låta hundar springa lösa på en camping? Vad jag vet så är det koppeltvång på campingar, i så fall kanske campingägarna kunde bli bättre på att informera om vad som gäller?

Om någon vill läsa mer om mina resor går det bra att göra det här: http://helensbetraktelser.wordpress.com/

Helen
2012-09-11 kl 16:28

Jag tycker att det skall vara koppeltvång på hundar. Har två småbarn och det känns inte tryggt när alla hundar/barn skall kelas/leka med varandra. Ibland blir det även för mycket när hundarna går i koppel, för det verkar som om många hundägare stannar upp vid barnen, så de får kela med dem trots att man inte vill.

2012-09-11 kl 17:52

Håller också med. Har en sambo som är hundrädd. Ber man en hundägare koppla hunden pga av hennes rädsla så får man nästan alltid svaret "han är inte farlig"
Det där med att hundägare tror sig ha koll på sina hundar är en idé som endast lever hos hundägarna. När väl olyckan är framme så brukar kommentaren vara " ja men vad konstigt så har han aldrig gjort förut" Många hundägare har inte ens kontroll på sina hundar trots att de är i koppel. I övrigt så gillar jag hundar väldigt mycket.

2012-09-11 kl 18:35

Allt vad Frank skrev känner jag igen. Har själv två hundar och dessa är alltid kopplade på campingplatser, ställplatser och rastplatser.
Sätt fast kopplet i stödhjulsöglan så sitter de säkert fast i närheten av Dig och vagnen.
Bild
Detta är min husvagnskompis FLOYD
Bild
Detta är min husvagnskompis TEX MEX

2012-09-11 kl 20:58

Vi har själva haft Collie en lika dan som Leknes, men gick från oss för ett år sen, (Cancer). Det var helt naturligt att hon var kopplad alltid på camping, då låg hon under husvagnen hade full koll på omgivningen. Det är helt naturligt att varje hund SKA vara kopplad, det finns ju alltid både vuxna och barn som är hundrädda. Att säga att hunden är snäll och inte farlig, men om ett barn kelar med en okänd hund och rycker i pälsen så det gör ont, hugger ju hunden omedelbart , för att försvara sig. och då kan det vara i ansiktet eller någon hand. Kommer då detta barn hem till sina föräldrar och skriker att den hunden bet mig. Hund ägaren har ju då inga rättigheter. Så håll hundarna kopplade.

2012-09-12 kl 11:40

Klart hunden ska vara kopplad. Vi har hund som kopplas i lina med den längd som omständigheterna tillåter.
Tror inte alla hundägare är medvetna om sitt ansvar: Det hunden eventuellt ställer till med, direkt eller kanske indirekt, är ägarens ansvar.
Apropå ämnet i tråden så borde en del barn också vara kopplade. Jag blir alltid nervös när barn springer rakt mot hunden och tycker det är självklart att det ska klappas.
Det har ju gått bra, men det är föräldrarnas sak att uppfostra sina barn, inte min.

2012-09-12 kl 13:13

Ute skrev:
Klart hunden ska vara kopplad. Vi har hund som kopplas i lina med den längd som omständigheterna tillåter.
Tror inte alla hundägare är medvetna om sitt ansvar: Det hunden eventuellt ställer till med, direkt eller kanske indirekt, är ägarens ansvar.
Apropå ämnet i tråden så borde en del barn också vara kopplade. Jag blir alltid nervös när barn springer rakt mot hunden och tycker det är självklart att det ska klappas.
Det har ju gått bra, men det är föräldrarnas sak att uppfostra sina barn, inte min.

Antar att du aldrig haft några barn själv (har själv tvillingar på ca 1,5 år)! Kanske borde vissa vuxna gå i koppel! Lite extra uppfostran kanske inte heller skulle skada! :-)

2012-09-12 kl 14:21

Har tre barn. De är vuxna nu.
Vi lärde dem att ALDRIG någonsin gå fram till främmande hundar, kopplade eller inte.
Är hunden kopplad och barn går fram till denna och olyckligtvis blir biten, är det INTE hundägarens fel.
Sina barn måste man hålla koll på hela tiden!

2012-09-12 kl 15:08

Det är många kopplade hundar som går fram till både vuxna och barn när man är ute och promenerar t.ex. på gångbana. Ofta nafsar de på händerna och ibland på benen. Händer även att de skuttar upp och stöder sina tassar på ben och höft och försöker slicka/nafsa. Vem skall hålla reda på vem? Vuxna skall hålla reda på sina barn, men vem håller reda på de vuxna? Och vem håller reda på husse?
Kanske även husse borde gå i koppel? :-)

2012-09-12 kl 15:20

Det är väldigt dålig stil av husse och matte, som inte håller ordning på sina hundar.
Alla ska kunna gå i lugn och ro utan att hundar kommer fram och hoppar, nosar eller slickar.
Håller med Dig - här behövs nog koppel på hussar och mattar!
Håll hunden i kort koppel om den vill hälsa på alla!
Och glöm inte att ta med SVARTA PÅSARNA vid promenaden!

2012-09-12 kl 17:01

Fina hundar du har på bilderna, Leknes.

Skönt att se att flera håller med om att hundar ska hållas kopplade på campingar. Egentligen är det ju en fråga om ansvar. Om djurägare tar ansvar för sina djur och ser till att de inte springer på folk eller andra djur, och föräldrar tar ansvar för sina barn och lär dem att inte springa fram till djur, så är problemet löst.

De flesta tar faktiskt ansvar också, men när så många människor samsas om samma yta så är det väl alltid någon som inte respekterar de andra, kan jag tro.

Är det någon som vet vilka regler som gäller, rent juridiskt? Är koppeltvång en rekommendation eller en lag? Hur ser det ut i Europa?

2012-09-12 kl 18:24

Trodde det var kutym att alla djur skall hållas kopplade på campingplats. Vår katt får snällt sitta i koppel när vi campar. Det slipper hon hemma. Hon accepterar kopplet utan protest och grannar slipper besök av en nyfiken snäll kisse.

2012-09-12 kl 19:29

Vi har också katt med oss när vi campar, det är väl en av anledningarna till att jag lägger märke till lösa hundar. (Det och att det inte är så trevligt när någon annans hund försöker äta från vårt frukostbord, när man vänder ryggen till.) Oavsett hur mycket kontroll ägaren säger att de har på sin hund, så brukar det visa sig att kontrollen försvinner om hunden får syn på en katt.

Katten är van vid min pappas hund, de bryr sig inte så mycket om varandra, men hon tycker inte om andra hundar.

Vi har alltid katten i koppel på campingar, med olika längd beroende på omständigheterna. Hemma är hon inne. Jag tycker att husdjur ska vara kopplade bland folk oavsett vilken sorts djur det är.

Min sambos dotter är väldigt osäker när det gäller okända hundar, ibland blir hon riktigt rädd när de kommer springande, det är inte alls kul.

2012-09-12 kl 21:00

Ute skrev:

HAHA Klockrent håller med fullt ut.

Hatar när hundar rusar runt okontrollerat samt hatar lika fullt när ungar far runt okontrollerat.

FD hundägare.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2012-09-12 kl 22:56

conny-555 skrev:
Ute skrev:

HAHA Klockrent håller med fullt ut.

Hatar när hundar rusar runt okontrollerat samt hatar lika fullt när ungar far runt okontrollerat.

FD hundägare.

Man bör alltså införa förbud för hundar och barn under tre år på campingplatser. :-)
Oftast är det äldre män (50+) eller barnlösa som säger hur de tycker barn skall uppföra sig, men vem har tagit hand om deras barn? Oftast är det modern, eller hur? Männen orkade/klarade/ville nog inte alltid hålla koll på sina barn.

2012-09-13 kl 09:39

Hmm
Inget förbud mot barn o hundar men däremot hyfs på dom.

Jag är 46 o far till hemmavarande tonåringar som fick lära sig hyfs redan som småknoddar ,dom är idag 18 & 20 år .

2012-09-13 kl 10:22

conny-555 skrev:
Hmm
Inget förbud mot barn o hundar men däremot hyfs på dom.

Jag är 46 o far till hemmavarande tonåringar som fick lära sig hyfs redan som småknoddar ,dom är idag 18 & 20 år .

Har du hört talas om trots någon gång? Att lära t.ex. två 18 månaders-barn vad det får göra eller inte göra är nog en större utmaning än vad de flesta inser. Är man ensam med dem, så springer de gärna åt varsitt håll och inte tycker jag man skall behöva sätta sele på dem, enbart därför att det finns hundar i närheten.

2012-09-13 kl 10:46

Kenny:
Visst har jag barn. De fick lära sig, bland annat, att inte gå fram till främmande hundar.
Och naturligtvis tog vi båda föräldrar hand om dem (vad har du för fördomar egentligen?).
Att jag blir orolig när barn springer fram till hunden beror på att jag har ansvaret för vad som händer vare sig hunden är kopplad eller ej.

2012-09-13 kl 11:06

Hos oss tog oxå båda föräldrarna hand om ungarna å dom fick lära sig att inte kuta fram til hundar samt att inte kuta omkring som tokiga själva.

I övrigt så kan kan ju inte ungar som är ca 18 mån hyfs men bör ju lära sig till 3-4 årsåldern iaf att inte gå fram till andra hundar samt fara omkring som tokiga jämt.

Iaf fatta mina ungar det i den åldern.

Att det brister ibland må va hänt.

2012-09-13 kl 11:20

Ute skrev:
Kenny:
Visst har jag barn. De fick lära sig, bland annat, att inte gå fram till främmande hundar.
Och naturligtvis tog vi båda föräldrar hand om dem (vad har du för fördomar egentligen?).
Att jag blir orolig när barn springer fram till hunden beror på att jag har ansvaret för vad som händer vare sig hunden är kopplad eller ej.

Hur gör barnen innan det har lärt sig då? Har du sett några tvååringar som kan låta bli att trampa i alla vattenpölar de ser? Barn brukar lära sig genom att man säger till vad de får göra eller inte, så du kan inte lära ett barn att låta bli något innan de försökt, eller hur?
I vårat fall så går våra tvillingbarn hos en dagmamma som har en stor Golden Retriever som är jättesnäll och som gillar barn, men då tror ju barnen att alla andra hundar är likadana, vilket vi förstås försöker förklara för dem att de inte är. Jag antar att man menar att vi skall hålla oss borta från campingplatser i fortsättning tills barnen har blivit uppfostrade! :-)

2012-09-13 kl 11:24

conny-555 skrev:
I övrigt så kan kan ju inte ungar som är ca 18 mån hyfs men bör ju lära sig till 3-4 årsåldern iaf att inte gå fram till andra hundar samt fara omkring som tokiga jämt.

Iaf fatta mina ungar det i den åldern.

Att det brister ibland må va hänt.

Ja då vet jag att det blir campingförbud för vår familj tills barnen är fyra år gamla! :-(

2012-09-13 kl 11:26

Barn ska väl få plaska i vattenpölarna. Sådant är ju kul och inte så farligt. Det värsta som händer är väl att de smutsar ner sig och blir blöta.
Däremot bör barnen lära sig att inte gå fram till FRÄMMANDE hundar. Det kan bli farligt. Alla hundar är inte så snälla som dagmammans hund.

2012-09-13 kl 11:53

Ingen verkar förstå att vi försöker lära barnen att inte gå fram till främmande hundar. Räcker det att säga det en, fem eller 30 gånger till dem?
Tycker det är beundransvärt att alla andra föräldrar varit så duktiga på att lära sina barn hyfs så att deras barn aldrig/"eller försökt" gått fram till en främmande hund.

2012-09-13 kl 15:43

Jag tycker att du ska fortsätta att campa Kenny.
Vill bara understryka att så små barn måste hållas under uppsikt så att inget farligt kan hända dem.

2012-09-15 kl 09:03

Tycker Kenny överreagerar på insändarna. Läs lite mer nyanserat så känner du att ni också är välkomna på campingarna. Men det gäller att alla djur skall vara kopplade och under uppsikt av sina ägare. Barnen lär så länge dom lever. Vi hjälper dom så gott vi kan som föräldrar.

2012-09-16 kl 10:35

Har alltid hunden med på camping, har vi inte satt upp förtältet utan bara har markisen utfälld sätter vi kompostgaller runt har funkat bra. Finns vita stolpar (avsedda för elstängsel) som man bara trampar ner ca 10 cm så får man bra stöd till kompostgallren.

2012-09-22 kl 18:36

Har själv tvillingar men hyfsat stora nu 15år! vet själv hur det var när dom sprang åt varsitt håll Inte kul....:(
Men dom lär sig såsmåning om.:) Vad som är mer egendomligt är hur man kan ha en hund som bits och försvara kräket!!! Jo vi har hund å katter dock är det bara jycken som är med oss på camping, Å skulle hon bita någon så är det det sista hon gör...
Men det är självklart att hon är fast knyten i nåt stabilt även om det är en liten fjant....

Pelle//

• 27 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12